عباسعلی کدخدایی: اگر فردی شرایط ندارد، مقصر شورای نگهبان نیست

فقط رهبر جمهوری اسلامی می‌تواند از اختیارات خود در بحث بررسی صلاحیت‌ها استفاده کند

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان- عکس از انصاف نیوز

سخنگوی شورای نگهبان گفته است: «تاثیر آرای شورای نگهبان در میزان مشارکت بسیار اندک است و در صورتی که رهبر بخواهد از اختیارات خود در اصل ۵۷ قانون اساسی استفاده کند، شورای نگهبان تبعیت می‌کند.»

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی پرس‌تی‌وی درباره رد صلاحیت نامزدها، با بیان اینکه در حوزه انتخابات ریاست‌جمهوری عبارت «رد صلاحیت» وجود ندارد و شورای نگهبان صلاحیت افراد را احراز می‌کند، گفت: «البته این نکته طبیعتا به مفهوم این نیست که افرادی که صلاحیت آنها احراز نشده است، شرایط نامناسبی دارند یا برای مسئولیت‌های دیگر صلاحیت ندارند.»

به گفته کدخدایی، اعضای شورای نگهبان پرونده افراد بر اساس اصل ۱۱۵ قانون اساسی بررسی می‌کنند و قانونگذار درباره بقیه افراد که شرایط کافی برای نامزدی انتخابات را ندارند سکوت کرده و حکم دیگری اعلام نکرده است. اشاره سخنگوی شورای نگهبان به مواردی همچون «رجل سیاسی» بودن در اصل ۱۱۵ قانون اساسی است که خود به خود باعث حذف کاندیداهای زن از عرصه انتخابات می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عباسعلی کدخدایی در این گفت‌وگو به‌صراحت اعلام کرد که افرادی که صلاحیت آن‌ها تایید نشده است، امکان اعتراض ندارند و بررسی مجددی هم وجود نخواهد داشت. سخنگوی شورای نگهبان با بیان این که فقط رهبر جمهوری اسلامی می‌تواند از اختیارات خود در بحث بررسی صلاحیت‌ها استفاده کند، تاکید کرد که در این صورت، شورای نگهبان هم تبعیت خواهد کرد.

پس از انتشار فهرست افراد تایید صلاحیت شده در شورای نگهبان، برخی امیدوار بودند که رهبر جمهوری اسلامی ایران با حکم حکومتی و مداخله خود از شورای نگهبان بخواهد در بررسی صلاحیت برخی افراد تجدیدنظر کند؛ حتی حسن روحانی در جلسه هیئت دولت اعلام کرد که در این خصوص به رهبر نامه نوشته است. اما علی خامنه‌ای در دیدار مجازی خود با نمایندگان مجلس، ضمن دفاع از شورای نگهبان، روی دست روحانی و همه کسانی که چشم‌انتظار حکم حکومتی او بودند، آب پاکی را ریخت. 

سخنگوی شورای نگهبان در این مصاحبه گفت که در رای‌گیری این شورا پس از بررسی پرونده‌ها، برخی افراد هشت، ۹ یا ۱۱ رای داشته‌اند. کدخدایی در حالی که مدعی شد نظارت بر انتخابات یا مصوبات نهادهای قانونگذاری در همه دولت‌های دنیا وجود دارد، خود به تفاوت‌های ماهیتی نظارت بر انتخابات در دیگر نقاط دنیا با ایران اعتراف کرد و گفت: «البته شکل آن فرق می‌کند؛ مثلا دیوان عالی کشور آمریکا هم وظیفه نظارت بر مصوبات و هم وظیفه تفسیر قانون اساسی را دارد. در فرانسه شورای قانون اساسی تشکیل شده است که وظیفه نظارت بر انتخابات و مصوبات را دارد.»

به گفته سخنگوی شورای نگهبان، یکی از وظایف شورای نگهبان این است که فقها نظارت کنند که مصوبات خلاف شرع نباشد. عباسعلی کدخدایی با استناد به نظرسنجی موسسه‌های دولتی گفت که تاثیر آرای شورای نگهبان بر میزان مشارکت بسیار اندک است و شورای نگهبان بر اساس قانون اساسی موظف است که شرایط افراد را احراز کند. اگر فردی شرایط را ندارد، شورای نگهبان مقصر نیست.

شورای نگهبان، روز سه‌شنبه چهارم خرداد، فهرست افراد احراز صلاحیت شده را اعلام کرد. رد صلاحیت بسیاری از نامزدها و اعلام فهرست هفت‌نفری شورای نگهبان، حتی بسیاری از افراد نزدیک به حاکمیت را هم شگفت‌زده کرد. برخی سیاستمداران، این فهرست هفت‌نفری را به معنای مهندسی از پیش تعیین شده انتخابات دانستند. نام افرادی که از فیلتر شورای نگهبان گذشته بودند، بر تردید بسیاری از مردم درباره شرکت در انتخابات، هم نقطه پایان گذاشت.

نگرانی از مشارکت پایین مردم در سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری و به خطر افتادن مشروعیت نظام، از مدت‌ها پیش آغاز شده بود؛ زیرا نظرسنجی‌های متعدد و کارزارهای مردمی برای تحریم انتخابات، حکایت از آن داشت که انتخابات ریاست‌جمهوری همچون انتخابات مجلس شورای اسلامی با رونق کم و بدون حضور حداکثری مردم برگزار می‌شود. نگرانی‌ برخی از حامیان نظام جمهوری اسلامی، پس از اعلام فهرست هفت‌نفری شورای نگهبان بیشتر شد اما سخنگوی شورای نگهبان مدعی است که آرای این شورا، در میزان مشارکت در انتخابات تاثیری ندارد.