«جاسوسی» اوباما از مرکل چگونه اتفاق افتاد؟

«سازمان امنیت ملی آمریکا با اطلاع دانمارک مکالمه‌های سران اروپا را شنود می‌کرد»

سازمان امنیت ملی آمریکا در فاصله سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ با اطلاع دانمکارک از سیستم شنود سرویس جاسوسی این کشور استفاده می‌کرد-TOBIAS SCHWARZ / AFP

رسانه‌های اروپایی می‌گویند، سرویس جاسوسی دانمارک در دوره باراک اوباما به سازمان امنیت ملی آمریکا برای جاسوسی از مقامات اروپایی، شامل آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان کمک کرده است.

گزارش‌های مربوط به جاسوسی سازمان امنیت ملی آمریکا از متحدان اروپایی نخست در سال ۲۰۱۳ از سوی ادوارد اسنودن مطرح شده بود. اما گزارشی که به تازگی منتشر شده به جزئیات جاسوسی سرویس اطلاعاتی دانمارک (FE) از همسایه شمالی آلمان اشاره می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رادیو ملی دانمارک (DR)، سازمان‌های خبری در آلمان، فرانسه، نروژ و سوئد به نقل از منابع مختلف ناشناس، گزارش داده‌اند که یک تحلیل امور جاسوسی مورد اعتماد روابط سرویس جاسوسی دانمارک و سازمان امنیت ملی آمریکا را در بازه زمانی ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ بررسی کرده است.

این گزارش که به «دانهامر» مشهور است به کمک چهار مامور سازمان جاسوسی دانمارک آماده شده است. آنها پس از افشاگری اسنودن تحقیق در این زمینه را آغاز کردند و در سال ۲۰۱۵ به این نتیجه رسیدند که سازمان امنیت ملی آمریکا با توافق و اطلاع دانمارک از طریق کابل‌های اینترنت زیردریایی به سیستم‌های شنود دانمارک دسترسی داشته است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که سیستم همکاری آمریکا-دانمارک از داده‌ها و اطلاعات کابل‌های اینترنت زیر آب استفاده کرده و حتی مراکزی به این منظور در جنوب کپنهاگ ایجاد شده است.

آنگلا مرکل و برخی مقامات ارشد اروپا در فرانسه، نروژ و سوئد از جمله اهداف این استراق سمع بوده‌اند.

مقامات رسمی هیچ یک از این کشورها هنوز در این زمینه اظهار نظر نکرده‌اند.

بیشتر از جهان