یک دوز واکسن چقدر بر گونه هندی کووید موثر است؟

«راه خروج از این وضعیت واکسینه کردن کامل هرچه بیشتر شهروندان با سرعت هرچه بالاتر است»

دو دوز آسترازنکا، ۶۰ درصد در مقابل گونه هندی و ۶۶ درصد علیه گونه کنتی موثر است - Yamil LAGE / AFP

پژوهشی نشان داد دریافت تنها یک دوز از واکسن ویروس کرونا در مقایسه با هر دو دوز، از مصونیت بسیار کمتری علیه گونه هندی کووید-۱۹ برخوردار است.

هر دو واکسن فایزر و آکسفورد‌ـ‌آسترازنکا از قرار معلوم مقابل گونه‌ای که اولین بار در هند شناسایی شد و بی.۱.۶۱۷.۲ نام دارد مصونیتی مشابه نسبت به گونه بی.۱.۱.۷ ایجاد می‌کنند که نخستین‌بار در کنت شناسایی شد و گونه غالب در سراسر بریتانیا است.

این پژوهش، که سازمان بهداشت همگانی انگلستان در ۲۲ مه منتشر کرده است، بر ضرورت دریافت هر دو دوز واکسن تاکید می‌کند.

با تحلیل اطلاعات سلامت هزار و ۵۴ نفر از گروه‌های سنی‌ و قومی مختلف در فاصله ماه‌های آوریل تا مه، این پژوهش دریافت که واکسن فایزر دو هفته بعد از دریافت دوز دوم، در برابر گونه هندی ۸۸ درصد موثر و علیه گونه کنت در همین بازه زمانی، ۹۳ درصد موثر است.

گونه‌ای که نخستین‌‌بار در هند شناسایی شد از گونه پیدا شده در کنت مسری‌تر است اما هنوز مدرکی وجود ندارد که نشان دهد باعث ابتلای وخیم‌تر بیماری می‌شود.

دو دوز آسترازنکا، ۶۰ درصد در مقابل گونه هندی و ۶۶ درصد علیه گونه کنتی موثر است.

با وجود این به یافته پژوهش دریافت تنها یک دوز از واکسن اینقدر مصونیت فراهم نمی‌آورد.

سه هفته بعد از دریافت اولین دوز، هر دو واکسن تقریبا ۳۳ درصد مقابل گونه هندی و ۵۰ درصد علیه گونه کنتی موثر بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این پژوهش نتیجه گرفت: «بعد از دریافت هر دو دوز از هر کدام از واکسن‌ها تنها تفاوت اندکی در تاثیر علیه گونه بی.۱.۶۱۷.۲ وجود داشت. اما تفاوت چشمگیری در تاثیر واکسن با دریافت تنها یک دوز از آن دیده می‌شد. این حاکی از نیاز به تزریق هر دو دوز واکسن در میان گروه‌های آسیب‌پذیر برای تاثیر هرچه بیشتر آن است.»

کریستینا پگل، دبیر واحد تحقیق‌های بالینی میدانی در دانشگاه کالج لندن و عضوی از گروه مستقل دانشمندان مشاور برای امور اضطراری، از دولت خواست به مرحله بعدی برنامه خود برای خروج از قرنطینه تا وقتی که افراد بیشتری هر دو دوز واکسن را دریافت کرده باشند، ادامه ندهد.

خانم پگل گفت: «خبر خوب این است که تایید می‌کند دریافت کامل واکسن هنوز راهی برای خروج از وضعیت فعلی (در کنار تمهیدات دیگر) پیش روی ما می‌گذارد. خبر بد این است که نشان می‌دهد ادامه برنامه فعلی طرح بسیار بدی است و حتی شاید اعمال مرحله سوم از دوشنبه گذشته، ۱۷ مه، نیز اشتباه بزرگی بوده باشد.»

او ادامه داد: «راه خروج از این وضعیت واکسینه کردن کامل هرچه بیشتر شهروندان با سرعت هرچه بالاتر است و باید این کار را پیش از ورود به مرحله چهارم برنامه کنونی انجام داد.»

پاول هانتر، استاد داروسازی در دانشگاه ایست آنجلیا، گفت: «آنچه از این پژوهش آشکار است این است که می‌توانیم با دریافت دوز دوم واکسن شیوع این گونه از بیماری را کاهش دهیم، فارغ از اینکه چه واکسنی در دوز اول دریافت کرده‌ باشیم.»

آدام فین، استاد طب اطفال در دانشگاه بریستول، گفت با توجه به یافته‌های این تحقیق مقام‌های بهداشتی باید بر «تزریق به موقع دوز دوم واکسن» متمرکز شوند ... که باید مصونیت تکمیلی ارزشمندی را علیه گونه جدید فراهم آورد».

خانم پگل گفت واکسینه‌‌کردن کامل باید با حمایت از قرنطینه، ردیابی محلی افراد در تماس با مبتلایان، آزمایش‌‌گیری هدفمند و محیط‌های سربسته ایمن‌تر تکمیل‌ شود. او گفت این امور به ویژه باید در مدارس پیاده شوند و از سازمان بهداشت همگانی انگلستان خواست اطلاعات موجود درباره شیوع گونه بی.۱.۶۱۷.۲ در مدارس را منتشر کند چرا که دولت متهم شده که جلو انتشار این اطلاعات را گرفته است.

© The Independent