آخرین تلاش‌های نتانیاهو برای ماندن در عرصه قدرت

یائیر لاپید، رهبر حزب اصلی مخالف دولت، تا روز چهارشنبه برای تشکیل دولت ائتلافی مهلت دارد

موفقیت یائیر لاپید (چپ) به تصمیم نفتالی بنت، رهبر حزب راستگرای افطرای یامینا بستگی دارد- URIEL SINAI / AFP

تلاش‌های بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، برای منصرف کردن مخالفان خود در تشکیل «دولت تغییر» در روز یکشنبه نیز ادامه یافت، اما چنان که رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند، ائتلاف احزاب سیاسی برای پایان دادن به نخست‌وزیری نتانیاهو، طولانی‌ترین دوران نخست‌وزیری در اسرائیل، قطعی است.

به دنبال چهارمین انتخابات در دو سال گذشته، یائیر لاپید، رهبر حزب میانه‌رو یش‌عتید، حزب اصلی مخالف دولت، تا روز چهارشنبه، دوم ماه ژوئن، برای تشکیل دولت ائتلافی مهلت دارد.

احزاب جدید دولت ائتلافی غیر از پایان دادن به دوران ۱۲ ساله نخست‌وزیری نتانیاهو، اشتراک چندانی ندارند.

موفقیت لاپید به تصمیم نفتالی بنت، رهبر حزب راستگرای افطرای یامینا، بستگی دارد، چرا که این حزب دارای شش کرسی از مجموع ۱۲۰ کرسی پارلمان اسرائیل است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتظار می‌رفت که بنت، سیاستمدار ۴۹ ساله، صبح یکشنبه نظر خود را درباره ائتلاف با لاپید اعلام کند. یش‌عتید، حزب آقای لاپید، دو ماه پیش و در آخرین انتخابات پس از حزب راست‌گرای لیکود متعلق به نتانیاهو، در مقام دوم قرار گرفت.

بعد از انتخابات ماه مارس، آقای نتانیاهو مسئول تشکیل دولت شد، اما نتوانست در مهلت ۲۸ روزه با بقیه احزاب به توافق برسد و ائتلاف تشکیل دهد.

بنیامین نتانیاهو که در حال حاضر پرونده اتهام تقلب او در دادگاه باز است، از ۱۲ سال پیش و برای یک نسل، در راس عرصه سیاست اسرائیل بوده است.

رسانه‌ها می‌گویند که نتیجه مذاکرات بستگی به این خواهد داشت که آیا آقای بنت، وزیر دفاع سابق اسرائیل، حاضر به تقسیم قدرت در دولت تغییر خواهد بود یا نه. قانونگذاران اسرائیلی روز یکشنبه در دیدار با بنت از تلاش‌های او برای تشکیل دولت و جلوگیری از انتخابات پنجم حمایت کردند.

او هشدار داده است که نمی‌توان نتانیاهو را یکسره خارج از بازی تصور کرد، چرا که او در تضمین بقای سیاسی خود، غریزه‌ای فوق‌العاده دارد.

نتانیاهو پیشنهاد داده است که حاضر است به نفع گیدعون ساعر کنار رود تا ساعر ۱۵ ماه نخست‌وزیر باشد و سپس خودش برای دو سال بازگردد و پس از آن در باقی دوران فعالیت دولت، بنت زمام کار را در دست بگیرد.

ساعر، وزیر سابق کابینه لیکود، این پیشنهاد را رد کرده است.

رقبای نتانیاهو پرونده فساد او در دادگاه را دلیل اصلی نیاز اسرائیل به یک رهبر جدید عنوان کرده‌اند و گفته‌اند که او برای مصونیت، باید به دنبال راهی دیگر باشد.

اگر لاپید نتواند تا روز چهارشنبه دولت ائتلافی را اعلام کند، ممکن است مجددا انتخابات برگزار شود.