بسم الله الرحمن الرحیم، سلام بر طهران

شهردار تهران ترکیبی از مدرنینه و سنت

 

شهردار جدید تهران، در نخستین روز کاری خود در آبان ماه گذشته در تویتی نوشت :" بسم الله الرحمن الرحیم- سلام بر طهران ؛شهری برای همه"

نوشتن تهران با ط بسیاری را به یاد دوران قاجاریه انداخت هنگامی که پایتخت با طا نوشته می شد و مردم در مکتبخانه های ملا یان سواد قرانی می آموختند. برخی نوشتند که شاید پیروز حناچی شهردار ناصرالدین شاه قاجار شده است تا شهردار شهری چنان افسار گسیخته که دیگر نشان چندانی از روزگار قدیم و اصالت دوران نوشته شدن خود با طا ندارد اما سلام دادن به اهالی پایتخت و نوشتن بسم الله الرحمن الرحیم به مزاق بسیاری از کاربران در شبکه های اجتماعی چندان خوش نیامد.
شهری که امروز سیاست زده، در نا امنی و شهر سازی و ابر ثروتمندان و کودکان زباله گرد و ترافیک های چند ساعته و چند کیلومتری و آلودگی هوا و گرانی و کبود فضای سبز، اشتیاق چندانی برای پایتخت نشینان قدیمی برای استقبال از ایام قدیم باقی نگذاشته بود.
محمد باقر قالیباف، سردار سپاه پیشین، کاندید ریاست جمهوری و از خطه خراسان، شهردار بی بدیل تهران شد و در سالهای ریاست و حکومت خود بر این شهر بی حساب و کتاب تراکم فروخت، بابت قطع درختان کهنسال خانه های یک طبقه و باغ های شمیران مال اندوخت و حتی چنارهای کهنسال خیابان پهلوی- مصدق- ولیعصر را نیز تا دستش رسید خشکاند که مطمئن باشد هنگام بستن بار و بنه، این شهر، شهر تازه و با هویت جدیدی است که پیروز حناچی ترجیح داد آن را طهران بنامد!
بازیافت خانه های تاریخی و بافت قدیم تهران غیر ممکن و تغییر ساختمانهای بی قواره و سر به فلک کشیده بی در و پیکر نیز محال بود. باغهای شمیران خاطره ای هستند دور و شیرین برای آنهایی که بزرگترند و کوچکترها ماسک ضد آلودگی را خوب می شناسند که در روزهایی که هوا وارانه است بکرات بایستی استفاده کنند.
و حناچی که با سلام و صلوات فراوان توانست جای پای قالیباف را جارو کرده و سعی کند آبی به گرد و خاک نشسته بر سر و روی شهر بپاشد به ناگاه تصمیم جدیدی گرفت.
از قرار معلوم اولویت جدید شهردا با شهری بیش از چهار و نیم میلیون جمعیت و رشد بی سابقه دستفروشی ( به دلیل کمبود شغل و عدم امکان مالی برای بازگشودن مغازه و غرفه) و طبق آمار بهزیستی وجود ۱۵ هزار کارتن خواب، آقای حناچی تصمیم به رنگ آمیزی شهر کرده است!‌
ایشان در آخرین تویت خود خبر داده اند که بعد از برگزاری جلسات متعدد کار گروه رنگ در سازمان زیباسازی، شیوه نامه استفاده از رنگ در تهران تدوین و ابلاغ شده است.
ایشان نوشته اند: "منظر رنگی شهر، نشانی از شخصیت آن و در نگاه عمیق میراث فرهنگی و هنری شهر است. امیدوارم به زودی سیمای تهران به کاربرد درستی از رنگ برسد."
و زیر تویت شهردار خیل ی از تقاضا و ضروریات مهمتر از رنگ رزی بود که به چشم می رسید. از ترمیم چاله های آسفالت تا درخت کاری و جمع کردن معتادین از سطح شهر و پارک ها تا مقابله با کشتن سگها و ایجاد امکان عبور از چهار راه ها و معابر برای معلولین. سلیقه و یا معضلات شهری که دیگر نه دروازه و خروجی و ورودی آن معلوم است و نه از باغ و فضای سبز شهری آن.
نادر فتوره چی در تویتی خطاب به شهردار نوشته بود: شهردا قبلی که عاشق شد، این یکی هم بیشتر دلش می خواهد یک سلبریتی اینستاگرامی باشذ تا مدیر کلان جمهوری اسلامی.

بیشتر از سردبیری