گزارش وزیر به مجلس: دلیل خاموشی‌ها قاچاق انرژی است

قالیباف از دولت خواست «در روزهای آینده برق خانه‌ها، صنایع و بخش اداری را بدون اطلاع‌ قبلی قطع نکنند»

وزیر نیرو  می‌گوید «استخراج غیرقانونی رمز ارزها» یکی از دلایل اصلی خاموشی‌هاست-خانه ملت

نشست علنی مجلس شورای اسلامی ایران، امروز، یکشنبه ۹ خرداد، به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد. در این جلسه قالیباف از دولت خواست «در اسرع وقت لایحه‌ای برای ساماندهی رمز ارزها ارائه کند.»

دستور کار جلسه امروز مجلس ده گزارش از کمیسیون‌های مختلف را در برمی‌گرفت، اما بخش مهم آن به گزارش وزیر نیرو اختصاص داشت.

رضا اردکانیان، امروز به مجلس رفت تا درباره علت قطع مکرر برق در هفته‌های اخیر در ایران، به مجلس توضیح دهد. او با اشاره به «استخراج غیرقانونی رمز ارزها» از آن به‌عنوان یکی از دلایل اصلی خاموشی‌ها و «قاچاق انرژی» نام برد.

به‌تازگی اعلام‌شده است که ۱۰ درصد انرژی تولیدی رمز ارزها در جهان متعلق به ایران است. اردکانیان دراین‌باره گفت: «از تیر پارسال تا فروردین ۱۴۰۰ سیر کشف دستگاه‌های غیرقانونی روبه افزایش بوده، به‌گونه‌ای که فقط در فروردین دو هزار و ۶۶۱ مرکز شناسایی‌شده و ۱۷۵ هزار دستگاه ضبط‌شده که مشمول ترتیب‌های قانونی هستند.»

او همچنین افزایش زودهنگام دمای هوا و خشک‌سالی را از دلایل افزایش مصرف برق و در پی آن فشار بر شبکه توزیع برق دانست و گفت: «در روز ۲۹ اردیبهشت امسال به اوج مصرف ۵۳ هزار و ۸۰۰ مگاوات رسیدیم که معادل نقطه اوجی است که پارسال در ۲۴ خرداد، در سال ۹۸ در اول تیرماه و در سال ۹۷ در ۹ تیرماه رخ‌داده بود.»

پس از ارائه گزارش رضا اردکانیان، قالیباف با اشاره به «رکود اقتصادی و نیمه تعطیلی صنایع» گفت: «تبادل رمز ارزها اگر ارز محسوب شود به بانک مرکزی و اگر دارایی دیجیتال محسوب شود، به وزارت اقتصاد مربوط است و تأمین انرژی آن نیز به وزارت نیرو بازمی‌گردد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در رابطه با سخنان اردکانیان درباره «صادرات قانونی انرژی» گفت: «سؤال ما از دولت این است چرا برای جایی که ۲ هزار مگاوات مصرف برق وجود دارد و حجم بالای دارایی ارزی نیز موجود است، دولت برای ساماندهی اقدامات این وزارتخانه‌ها لایحه‌ای به مجلس شورای اسلامی نمی‌دهد.»

قالیباف از دولت خواست «در روزهای آینده برق خانه‌ها، صنایع و بخش اداری را بدون اطلاع‌ قبلی قطع نکنند.»

رئیس کمیسیون انرژی مجلس نیز «گرم شدن زودهنگام هوا، راه‌اندازی چاه‌های کشاورزی، تولید رمز ارز، راندمان پایین نیروگاه‌ها، اتلاف برق در شبکه‌ها، افزایش روشنایی، هدر رفت انرژی و بهای پایین برق نسبت به تولید برق» را از دلایل خاموشی‌های اخیر دانست. اردکانیان نیز همچون فریدون عباسی به قیمت برق در ایران اشاره‌کرده و خواستار «اصلاح قیمت‌ها» شده بود.

«رحیم زارع» نماینده مردم آباده با ذکر اینکه وزارت نیرو در مجموع ۵۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بدهکار است گفت: «استفاده از ماینرها (دستگاه‌های استخراج رمز ارز) در صنایعی که تعطیل‌شده صورت گرفته و وظیفه ما نظام‌مند کردن آن است. از طرفی در فصل زمستان امسال با قطعی برق مواجه خواهیم بود که دلیل آن تخصیص فقط ۱۷ درصد اعتبارات صنعت برق است و رشد ماینرهای قاچاق هم به آن اضافه‌شده است.»

بر اساس گزارشی که به‌تازگی درباره مصرف انرژی رمزارزها منتشرشده است و بر اساس داده‌های مرکز آلترناتیو فاینانس در کمبریج، «از آوریل ۲۰۲۰، حدود چهار و نیم درصد کل بیت کوین‌های استخراج‌شده در جهان، در ایران استخراج‌شده است.»

برای تولید ۶۰۰ مگاوات برق مورد نیاز این استخراج، ده میلیون بشکه نفت در سال لازم است که به عبارتی مساوی است با حدود چهار درصد کل نفت صادرشده ایران در سال ۲۰۲۰.