روحانیون حریف شادی و طرب مردم در بامیان نشدند

جشنواره فصل گردشگری در بامیان با موسیقی زنان آغاز شد

جشنواره موسیقی بامیان به‌رغم مخالفت روحانیون برگزار شد و جوانان زیادی را گرد هم آورد‌ـ فیسبوک قشنگی‌های بامیان

بامیان در منطقه مرکزی افغانستان، از نظر توسعه شهری و امکانات رفاهی زندگی جزو مناطق کمتر رشد ‌یافته افغانستان محسوب می‌شود و بازسازی و نوسازی در این استان به‌کندی پیش می‌رود. با وجود این، در ۲۰ سال گذشته این استان بیشترین گردشگر داخلی و خارجی را به خود دیده است؛ حتی در چند سال گذشته که ناامنی‌ها خارجی‌های پناه‌گرفته پشت دیوارهای بتنی را هم دچار کابوس کرده است، هنوز می‌توان گردشگران خارجی را دید که در دره‌های سرسبز بامیان، فارغ از هر دغدغه‌ای، از طبیعت این استان مهجور و محروم لذت می‌برند.

بامیان در ۲۰ سال گذشته بارها جشنواره‌های موسیقی و شادی بر پا کرده که هرچند با مخالفت شدید روحانیون رو‌به‌رو بوده، هیچ کدام از این مخالفت‌ها باعث نشده است تا کنسرت یا جشنواره‌ای در بامیان نیمه‌کاره رها شود یا برگزار نشود. به‌تازگی و همین جمعه ۷ خرداد، بامیان نخستین جشنواره فصل گردشگری را با حضور هزاران شهروند افغان و تعدادی گردشگر خارجی برگزار کرد. این جشنواره به ابتکار اداره اطلاعات و فرهنگ بامیان برای بازتاب جاذبه‌های گردشگری و نیز جذب گردشگران داخلی و خارجی برگزار شد.

اسحق موحد، رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ بامیان که این جشنواره را برگزار کرده بود، گفت جاذبه‌های گردشگری این استان ظرفیت جذب هزاران گردشگر داخلی و خارجی را دارد و به همین دلیل، برگزاری چنین جشنواره‌هایی باعث می‌شود تا تعداد بیشتری گردشگر به سوی بامیان سرازیر شوند. جشنواره فصل گردشگری با موسیقی، تئاتر و بازی‌های محلی همراه بود و بیشتر ترانه‌خوان‌ها در این جشنواره، دختران بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال برگزاری این جشنواره چندان هم بی‌دردسر و دغدغه نبود. شورای علمای اهل تشیع بامیان، به‌سرعت به برگزاری این جشنواره واکنش نشان داد و آن را «مجلس لهو و لعب» نامید. شورای علمای این استان همچنین با انتشار بیانیه‌ای، تاکید کرد که برگزاری چنین برنامه‌هایی حرام است.

این برخورد شورای علمای بامیان در رسانه‌‌های اجتماعی با واکنش‌های تندی روبه‌رو شد و تعدادی از کاربران این برخورد شورای علما را مخالفت با خوشی و شادی مردم خواندند.

این جشنواره در پارک ملی (بند امیر)، یکی از بهترین مکان‌های گردشگری افغانستان، برگزار شد. جالب این‌جا است که برخی روحانیون که برای بر هم زدن این جشنواره به پارک بند امیر آمده بودند، وقتی خود را مقابل سیل جمعیت  تنها یافتند، به‌جای مخالفت مستقیم، کنار محل جشنواره نماز جمعه بر پا کردند و زیبا اینکه جمع بزرگی   از شرکت‌کننده‌های جشنواره فصل گردشگری در این نماز جمعه شرکت کردند و به محض پایان نماز، دوباره به جشنواره بازگشتند و همراه هزاران نفر دیگر، به جشنواره ادامه دادند.

جنگ و مخالفت روحانیون دو کابوس همیشگی جشنواره‌های موسیقی است. قبل از این نیز جشنواره‌های موسیقی متعددی در بامیان برگزار شده بود و هر بار هم روحانیون این جشنواره ها و بانیان آن را تکفیر کردند. نخستین جشنواره موسیقی در بامیان در سال ۱۳۹۲ برگزار شد. این جشنواره که به ابتکار دولت افغانستان و همکاری دفتر معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) پای تندیس‌های بودای بامیان برگزار شد، مخالفت شدید روحانیون این شهر را در پی داشت. ملاهای بامیانی از مردم خواستند در این جشنواره که به نام جشنواره «دمبوره» (نوعی آلت موسیقی زهی شبیه دوتار) بامیان یاد می‌شود، حضور نیابند. اما بر خلاف تصور روحانیون، هزاران تن از خود بامیان، شهرهای دیگر افغانستان و حتی خارجی‌ها در این جشنواره شرکت کردند. استقبال از جشنواره دمبوره بامیان باعث شد تا این جشنواره بار دیگر و بارهای دیگر تکرار شود؛ هرچند روحانیون هم هر بار با برگزاری آن مخالفت کردند.

با وجود همه این‌ها، ناامنی به دروازه‌های بامیان هم نزدیک شده است. با اینکه بامیان یکی از امن‌ترین مناطق افغانستان است، تروریست‌ها در تلاش‌اند در این منطقه هم نفوذ کنند. آن‌ها تا به حال در این استان چند حمله انتحاری و ترورهای کور انجام داده‌‌اند و مین‌های کنار جاده‌ای کارگذاشته‌اند، اما نتوانستند میان مردم جایگاهی دائمی برای خود دست‌وپا کنند. به همین دلیل، هنوز هم بامیان تنها نقطه‌ افغانستان است که گردشگران خارجی بدونترس و واهمه به آن‌جا می‌روند و از تماشای جاذبه‌های گردشگری‌اش لذت می‌برند.

بیشتر از موسیقی