بازی اتهام بین افغانستان و پاکستان

«سال‌ها است که پاکستان به حمایت از طالبان و ادامه جنگ در افغانستان متهم است»  

پذیرایی شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان، از ملا عبدالغنی برادر، معاون رهبر طالبان در مقر وزارت خارجه پاکستان در اسلام آباد-Pakistan Foreign Ministry / AFP

بیش از ۲۰ سال است که دولت پاکستان با انتقادهای گاه تند و گاه نرم مقام‌های حکومتی، سیاستمداران و حتی شهروندان عادی افغانستان روبه‌رو است.

از گذشته تاکنون، دولت پاکستان به حمایت مالی و تجهیز نظامی و معنوی گروه طالبان در افغانستان متهم بوده و بارها گفته شده که پاکستان گروه طالبان را برای ویرانی و ناامنی افغانستان ایجاد کرده است و هنوز هم از آن حمایت می‌کند. دولتمردان و سیاستمداران افغانستان از زمان ریاست‌جمهوری حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، تاکنون که محمد اشرف غنی در راس دولت این کشور است، همواره پاکستان را حامی طالبان و مسبب ویرانی افغانستان دانسته‌اند.

نسبت دادن این اتهام‌ها به پاکستان که حامی طالبان است و نمی‌خواهد صلح در افغانستان برقرار شود و طالبان را به فرار از میز مذاکره و ادامه جنگ تشویق می‌کند، حتی در سطح روسای‌جمهوری افغانستان نیز مطرح بوده است. آنان گاه از پاکستان خواسته‌اند که از حمایت طالبان و تشویق این گروه به ادامه جنگ دست بردارد و گاه هشدار داده‌اند که پاکستان باید مسیر دوستی یا دشمنی خود با افغانستان را مشخص کند، خواسته‌ها و هشدارهایی که هیچگاه پاسخ روشنی دریافت نکردند.

اینک که از باز شدن برگی تازه در تاریخ افغانستان بیش از دو دهه می‌گذرد، با وجود تمام دستاوردهایی که این کشور در زمینه‌های گوناگون به دست آورده است، همچنان با جنگ، کشتار و ناامنی دست‌وپنجه نرم می‌کند و روزی نیست که در گوشه و کنار این سرزمین، جوانی در اثر جنگی که در جریان است، زیر خاک دفن نشود.

دولتمردان افغان پاکستان را اصلی‌ترین عامل ادامه جنگ و ناامنی در این کشور می‌دانند و به باور آنان، پاکستان به‌واسطه طالبان سال‌ها است که به جنگ‌ غیررسمی با افغان‌ها ادامه داده است و از مردم این سرزمین قربانی می‌گیرد.

حالا که از جنگ طالبان با دولت افغانستان که کشته و زخمی و معلول شدن هزاران افغان را در پی داشت، بیش از ۲۰ سال می‌گذرد و قسمت‌های زیادی از این کشور به ویرانه تبدیل شده است، بار دیگر دولت افغانستان همراه جامعه جهانی تلاش‌ برای کشاندن این گروه (طالبان)، پای میز مذاکره و گفت‌وگو را آغاز کرده‌اند تا بتوانند بر این مشکل چندین ساله افغانستان، نقطه پایان بگذارند؛ اما به قول مقام‌های حکومتی افغانستان، پاکستان همچنان روند صلح را ناکام کرده است و تنها به منفعت خود می‌اندیشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اتهام‌ها که پاکستان مانع روند صلح است، به رهبران طالبان اجازه نمی‌دهد سر میز مذاکره حاضر شوند، جنگجویان طالبان را به ادامه جنگ در افغانستان تشویق می‌کند و نظامیانش را در صف طالبان به جنگ در افغانستان می‌فرستد سال‌ها است که مطرح است؛ اما پاکستان هیچ‌گاه این اتهام‌ها را نپذیرفته و آن‌ها را توطئه خوانده است.

 پس از آنکه مذاکرات صلح دوحه در قطر بی‌نتیجه به پایان رسید، نشست استانبول به تاخیر افتاد و حملات طالبان برای تصرف شماری از استان‌ها و روستاهای افغانستان بیشتر شد، مقام‌های حکومتی افغانستان بار دیگر این اتهام‌ها را مطرح کردند. آنان پاکستان را مقصر اصلی جنگ جاری خواندند و تاکید کردند که این کشور می‌کوشد طالبان را دوباره به قدرت برساند تا به اهداف خود دست یابد.

حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان، که در سه ماه اخیر برای ارزیابی اوضاع امنیتی به شماری از استان‌های افغانستان سفر کرده بود، بی‌پرده اعلام کرد پاکستان حامی طالبان است و جنگ را در افغانستان تشدید کرده است. این گفته‌های آقای محب با واکنش‌ تند حکومت پاکستان مواجه شد و گفته می‌شود که مقام‌های این کشور تاکید کرده‌اند که دیگر مایل نیستند با این مقام بلند پایه افغان کار کنند یا ارتباط داشته باشند.

مشاور شورای امنیت ملی افغانستان جمعه ۷ خرداد در تازه‌ترین سخنرانی در کابل، بار دیگر به پاکستان تاخت و این کشور را حامی طالبان و عامل وضعیت جنگ جاری در افغانستان خواند. آقای محب حمله به مدرسه سید‌الشهدا کابل، حمله به دانشجویان در لوگر، قندهار، هلمند و حمله در لغمان و سقوط چندین روستا در افغانستان را نشانه‌هایی از روابط  نامطلوب پاکستان با افغانستان خواند و گفت:«ما در گذشته نیز با پاکستان روابط خوبی نداشتیم و قطع رابطه ما هیچ تاثیری ندارد. روابط ما خوب نیست و باید روی آن کار کنیم. اگر پاکستان خواستار روابط خوب با ما است، باید از حمایت تروریست‌ها دست بردارد و به آن‌ها پناه ندهد و آنچه برای گروه‌های تروریستی خرج می‌کند، برای بهتر شدن روابط میان دو کشور هزینه کند.»

شاه‌حسین مرتضوی، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری افغانستان، نیز تاکید دارد که اینک وقت آن رسیده است که درباره مشکلات تاریخی و بنیادی میان دو کشور شفاف و بی‌پرده صحبت شود. آقای مرتضوی می‌گوید: «صحبت علیه پاکستان به جسارت و شجاعت نیاز دارد و طبیعی است که هزینه‌هایی هم خواهد داشت اما مردم افغانستان تا کی باید قربانی دخالت‌های پاکستان شوند؟»

او از پاکستان خواست موضع خود را روشن کند که با ترویست‌ها است یا با مردم افغانستان.

دولت پاکستان چه در گذشته و چه در حال حاضر، هیچ‌گاه این اتهام‌های مقام‌های حکومتی افغان و حتی شماری از کشورهای خارجی را که حامی طالبان است و آتش جنگ افغانستان را شعله‌ور نگه داشته، نپذیرفته است؛ برعکس، بارها اعلام کرده است که با طالبان هیچ روابطی ندارد و خواهان پایان جنگ و برقراری صلح پایدار در افغانستان است. پاکستان در مواردی حتی ناامنی‌‌اش را به گردن دولتمردان افغان انداخته و اعلام کرده است تروریست‌هایی که قصد ناامن کردن پاکستان را دارند از مرز افغانستان به این کشور وارد می‌شوند، ادعایی که مقام‌های افغان، شماری از سیاستمداران و شهروندان افغانستان آن را خنده‌دار می‌دانند.

بیشتر از جهان