احتمال استفاده از «نوویچوک» حشرات در تاسیسات پرورش ماهی

صنایع پرورش ماهی اسکاتلند قصد دارد برای ازمیان بردن «شپش» دریایی، از این حشره‌کش استفاده کند

تمام تاسیسات پرورش ماهی باید «راهنماهای سختگیرانه‌ای را در مورد تاثیرات محیط زیستی و ایمنی رعایت کنند» - Patrick T. FALLON / AFP

گزارش شده ممکن است از حشره‌کش ممنوعه‌ای که «نُوویچوُک حشرات» توصیف شده، در تاسیسات پرورش ماهی در اسکاتلند استفاده شود.  

ایمیداکلوُپریت، یکی از سه ماده شیمیایی با منشاء نیکوتین است که در سال ۲۰۱۸ استفاده از آن در کشاورزی ممنوع اعلام شد. دادگاه عالی اروپا نیز در ماه جاری (ماه مه) تصمیم مشترک اعضای اتحادیه اروپا را در این مورد تایید کرد، اما این ممنوعیت شامل رودخانه‌ها و دریاها نمی‌شود.

تارنمای اخبار تحقیقاتی «فِرِت» در مارس ۲۰۲۰ گزارش داد که صنایع پرورش ماهی اسکاتلند قصد دارد برای ازمیان بردن «شپش» دریایی که می‌تواند در ماهی‌های سالمون در استخرهای پرورشی ایجاد عفونت کند، از این حشره‌کش استفاده کند.

این تارنما با استفاده از لایحه آزادی اطلاعات موفق به کشف یک رشته ایمیل در دولت اسکاتلند شده که به نظر می‌رسد به سیستم «کلین تریت» که از این حشره‌کش استفاده می‌کند کمک می‌کند تا مجوز لازم را برای تاسیسات پرورش ماهی در اسکاتلند دریافت کند.  

در این ایمیل‌ها، آنابل تِرپی، رئیس «مارین اسکاتلند» (اداره دولتی ناظر بر صنایع پرورش ماهی، ماهیگیری و آب‌های اسکاتلند)، به همکارانش می‌گوید به «ایجاد تماس» با بازرسان محیط زیست کمک می‌کند تا استفاده از این حشره‌کش «از جریانات اداری عبور کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های مسئول به او گفته بودند به شرکت‌های تولید ماهی بگوید تقاضای آنها برای استفاده از این ماده «با برخوردی مثبت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.»

این حشره‌کش عامل مرگ‌ومیر زنبورها و به گفته دِیو گولسون، استاد بیولوژی دانشگاه ساسکس، «بسیار سمی و نوویچوک حشرات است.»

پرفسور گولسون یکی از اعضای تیم سازمان حمایت از محیط زیست است که در سال‌های بین ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ ماده «ایمیداکلوپریت» را در ۶۶ درصد از ۲۰ رودخانه انگلستان ردیابی کرد. او به نشریه گاردین گفت: «بسیاری از مردم تصور می‌کنند (این ماده) ممنوع و مساله حل شده است. اما با ادامه استفاده  از آن روی سگ‌ها (به عنوان داروی دفع کنه) و حال تاسیسات پرورش ماهی، اوضاع مثل "غرب وحشی" است.» 

او گفت روشن است که سیستم کلین تریت «باید توسط یک لابراتوار مستقل آزمایش شود.»

یک سخنگوی دولت اسکاتلند به نشریه گاردین گفت این دولت به طور منظم از ابداع‌ها و ابتکارها حمایت می‌کند اما تمام تاسیسات پرورش ماهی باید «راهنماهای سختگیرانه‌ای را در مورد تاثیرات محیط زیستی و ایمنی رعایت کنند».

او افزود که تولیدات و مواد جدید «پیش از دریافت مجوز استفاده باید از مراحل آزمایشی دقیقی بگذرد.»

آنها می‌گویند هرگونه استفاده از ماده «ایمیداکلوپریت» مستلزم مجوز سازمان حمایت از محیط زیست اسکاتلند است که تاکنون چنین تقاضانامه‌ای را دریافت نکرده است.

© The Independent

بیشتر از جهان