جمهوری‌خواهان سنا مانع تحقیق در مورد حمله به کنگره آمریکا شدند

طرح تحقیق در مورد حمله به ساختمان کنگره پیشتر در مجلس نمایندگان تصویب شده بود

حمله صدها تن از هواداران افراطی دونالد ترامپ، به ساختمان کنگره آمریکا در تاریخ ۶ ژانویه ۲۰۲۱- ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP

نمایندگان جمهوری‌خواه سنای آمریکا روز جمعه موفق شدند مانع تصویب نهایی طرح دو حزبی تحقیق در مورد حمله زمستان (۲۰۲۱) به کنگره شوند؛ حمله‌ای که از سوی صدها تن از هواداران افراطی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین و رقیب جو بایدن، در انتخابات گذشته انجام شد و پنج نفر در جریان آن جان خود را از دست دادند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نمایندگان دموکرات و برخی نمایندگان میانه‌رو جمهوری‌خواه در سنا خواستار تشکیل کمیسیونی متشکل از اعضای منتخب دو حزب برای بررسی جزئی حوادثی هستند که منجر به حادثه ۶ ژانویه ۲۰۲۱، هم‌زمان با جلسه تأیید پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر در کنگره شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در رأی‌گیری امروز سنا (جمعه ۲۸ مه)، ۵۴ نماینده به این طرح رای موافق دادند و ۳۵ نماینده – که همگی آنها سناتورهای جمهوری‌خواه هستند – با آن مخالفت کردند. با این وجود، برای این‌که طرح در سنای ۱۰۰ نفره به پیش برود و مخالفان نتوانند مانع تصویب نهایی آن شوند، نیاز به دست‌کم ۶۰ رای موافق بود.

در این طرح پیشنهاد شده است که اختیارات قانونی و اجرایی لازم به کمیسیون مذکور برای وادار کردن شاهدان، از جمله شخص دونالد ترامپ، به ادای شهادت تحت قسم در مورد آنچه آن روز اتفاق افتاد، داده شود. ترامپ پیشتر از نمایندگان جمهوری‌خواه سنا خواسته بود که به این طرح رای منفی دهند.

این طرح پیشتر در مجلس نمایندگان، با حمایت اکثریت دموکرات‌ها به علاوه شش نماینده جمهوری‌خواه، تصویب شده بود.