آمریکا: لغو احتمالی برخی تحریم‌ها را «به‌دقت بررسی می‌کنیم»

جلسه مذاکره‌کنندگان احیای برجام با هیئت آمریکایی بدون حضور ایران برگزار شد

جَنِت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا- REUTERS/Jonathan Ernst

وزیر خزانه‌داری ایالات متحده روز پنجشنبه (۲۷ مه) گفت در صورت بازگشت ایران به تعهدهای هسته‌ای خود مطابق برجام، آمریکا تحریم‌هایی را که علیه صادرات نفت ایران وضع کرده، به‌دقت بررسی خواهد کرد.

جَنِت یلن گفت: «رئیس جمهوری [جو بایدن] امکان موفقیت مذاکرات و بازگرداندن ایران به پایبندی کامل به برجام را در نظر دارد و گفته‌ است که ایالات متحده آماده است در صورت تعهد ایران، متقابلا به تعهدات برجامی خود برگردد.»

خانم یلن افزود: «بنابراین، ما به‌دقت بررسی خواهیم کرد که اگر ایران گام‌های مناسب را بردارد، لغو چه تحریم‌هایی درست خواهد بود.»

از سویی، اعضای هیئت‌‌های نمایندگی کشورهای مذاکره‌کننده در وین، روز پنجشنبه در جلسه‌ای با هیئت آمریکایی، وضعیت مذاکرات و چشم‌انداز آن را بررسی کردند. در این جلسه نمایندگان جمهوری اسلامی شرکت نداشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دور پنجم مذاکرات احیای برجام با شرکت نمایندگان ایران، بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین در وین در جریان است. از آغاز مذاکرات احیای برجام، ایران و آمریکا به صورت مستقیم گفت‌وگو نکرده‌اند، این در حالی است که هیئت آمریکایی در وین حضور دارد و به طور غیرمستقیم و از طریق گروه چهار به علاوه یک در این گفت‌‌‌وگوها شرکت می‌کند.

میخائیل اولیانوف، رئیس هیئت روسیه در مذاکرات برجام، روز پنجشنبه در توییتی نوشت که در جلسه‌ امضاکنندگان برجام و آمریکا که بدون حضور ایران برگزار شد، «درباره آخرین وضعیت مذاکرات وین صحبت کردیم».

او افزود که در این جلسه، جنبه‌های اجرایی توافق احتمالی که هم‌اکنون در دست تدوین است، بررسی شد.

این سومین جلسه اعضای برجام و آمریکا است که بدون حضور ایران برگزار می‌شود.

هم‌زمان، عباس عراقچی، رئیس هیئت نمایندگی ایران در این مذاکرات، روز پنجشنبه گفت: «امروز دوباره مذاکرات را شروع می‌کنیم و امیدوار هستیم در مدت مذاکرات چندروزه بتوانیم به راه‌حل‌های نهایی دست یابیم».