طوفان لکیما در شرق چین ده‌ها کشته برجای گذاشت 

رانش زمین ناشی از باران موجب بالا آمدن آب رودخانه شد

STR / AFP

تلویزیون دولتی چین (سی سی تی وی) گزارش داد در پی طوفان نیرومند لکیما به استان ژیجیانگ در شرق کشور، بیش از ٣٣ نفر کشته و ١٦ نفر ناپدید شده اند.

خبرگزاری شین هوا گفت بیشتر تلفات در بخش یونگجیا، در نزدیکی بندر ونژو، در پی رانش زمین و بارندگی شدید ببار آمده که سطح رودخانه را ظرف ١٠ دقیقه ١٠ متر بالا برده است.

رانش زمین ١٢٠ نفر را در خانه هایشان محبوس کرد، ٢٣ تن را کشت و گزارش می رسد ٩ نفر دیگر نیز مفقود شدند. ویدئوهای رسانه های دولتی، امدادگران را نشان می داد که تا کمر زیر آب بودند و تلاش می کردند مردم را از خانه های سیل گرفته بیرون بکشند.

امدادگران وضع اضطراری سعی داشتند کسانی را که در اتومبیل ها به دام افتاده بودند آزاد کنند و تصویرها درخت هایی را که طوفان از جا کنده بود نشان می داد.

«سی سی تی وی» گزارش داد شش نفر دیگر در استان ژیجیانگ، سه نفر در لینان و سه نفر در یوکینگ جان باخته اند.

بیش از یک میلیون نفر از خانه هایشان تخلیه شده اند، از جمله ٢٥٣ هزار نفر در شانگهای.

به گزارش شین هوا، لکیما تاکنون در ژجیانگ دستکم ٢٠٠ خانه را ویران کرده و به بیش از ١٧٣هزار هکتار زمین کشاورزی و ٣٤ هزار خانه صدمه زده است. مقامات میزان خسارات را 14.57 میلیارد یوآن (1.73 میلیارد   پاوند) تخمین می زنند.

رسانه های دولتی چین گفتند در پی قطع سیم های برق در اثر بادهای شدید، حدود 2.7 میلیون خانه بدون برق باقی مانده اند.

«سی سی تی وی» گفت حدود ٣٢٠٠ پرواز در شانگهای، هانگ ژو و شهرهای دیگر و تعدادی از سرویس های قطار لغو شده است. مقامات در شانگهای همچنین قطار مغناطیسی تندرو به فرودگاه بین المللی پودونگ را متوقف کردند.

دیسنی لند شانگهای و نیز نواحی توریستی مشهور در امتداد رودخانه محله تاریخی بوند شهر بسته شده است.

طوفان لکیما به آرامی به طرف شمال شرقی حرکت می کند و انتظار می رود شامگاه یکشنبه دومین فرود خود را در ساحل استان شاندونگ انجام دهد، هرچند اینک قدرت آن در حد یک طوفان حاره ای کاهش یافته است.

طوفان روز جمعه پیش از حرکت به سوی شمال تایوان، چندین جزیره کوچک ژاپنی را نیز درهم کوبید. مقامات تایوان مدرسه ها و ادارات را تعطیل کردند و حدود ٤٠ هزار خانه بدون برق مانده اند.

لکیما نهمین طوفان امسال در چین و چهارمین طوفان در غرب پاسیفیک در این هفته است -- شامل طوفان ویفا که هفته پیش باران های سنگینی را بر چین فرو ریخت.

چین وضعیت هشدار قرمز برای طوفان صادر کرده است -- که جدی ترین هشدار در سیستم چهار گانه هشدارهای چین تلقی می شود.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news

© The Independent

بیشتر از جهان