چین نرم‌افزار هوش‌ مصنوعی هیجان‌سنج را روی مسلمانان اویغور امتحان می‌کند

«دولت چین از اویغورهای این کشور مانند موش آزمایشگاهی در کارهای مختلف در آزمایشگاه‌ها استفاده می‌کند»

بنا به افشاگری یک مهندس نرم‌افزار، دولت چین مسلمانان اویغور را با سامانه‌های دوربین هوشمند و تشخیص چهره، تحت پایشگری قرار می‌دهد-JUSTIN TALLIS / AFP

بنا به افشاگری یک مهندس نرم‌افزار، دولت چین مسلمانان اویغور در منطقه سین‌جیانگ را با سامانه‌های دوربین هوشمند و تشخیص چهره، تحت پایشگری قرار می‌دهد تا به احساسات و هیجان‌های آنها پی ببرد.

این مهندس نرم‌افزار که ترجیح داد هویتش ناشناس بماند در مصاحبه با برنامه پانورما در بی‌بی‌سی گفت خودش این سامانه‌ها را در کلانتری‌های ایالت سین‌جیانگ نصب کرده است.

چین همواره گفته است انجام عملیات مراقبت در این منطقه اهمیت داشته است زیرا جدایی‌طلبان خواهان دولت مستقل در این منطقه، صدها نفر را در مدت‌زمان حملاتشان کشته‌اند. در سین‌جیانگ دست‌کم ۱۲ میلیون نفر از اقلیت قومی اویغور زندگی می‌کنند که اغلب آنها مسلمان هستند. چین با اویغورهای این منطقه بدرفتاری می‌کند و حقوق شهروندی بسیاری از آنها را زیر پا گذاشته است. چین همچنین در این ناحیه «مراکز بازآموزی» راه‌اندازی کرده است و این مراکز به دلیل نقض حقوق بشر، بدرفتاری، تجاوز و شکنجه با موجی از انتقادها روبه‌رو بوده‌اند.

این افشاگری بسیاری را دچار بهت و حیرت کرده است. سفارت چین در لندن اعلام کرد: «حقوق سیاسی و اجتماعی همه گروه‌های قومیتی رعایت می‌شود» و «مردم فارغ از قومیت در کنار یکدیگر در صلح و صفا زندگی می‌کنند و آزادی‌های فردی‌شان هرگز محدود نشده است».

این مهندس نرم‌افزار از ترس جانش نام شرکتی را هم که برای آن کار می‌کند افشا نکرد. البته عکس‌هایی از پنج فرد اویغور را نشان داد که مدعی است دولت سامانه تشخیص چهره را روی آنها آزمایش کرده است.

این گزارش نگران‌کننده نشان می‌دهد یک سامانه دوربین که با استفاده از هوش مصنوعی و تشخیص چهره وضعیت عاطفی افراد را آشکار می‌کند روی مسلمانان اویغور سین‌جیانگ آزمایش شده است.

در این گزارش آمده رفتار اویغورها تحت پایشگری روزانه است.

توییتر ائتلاف یادبود هولوکاست(@HMD_UK)، ۲۶ مه ۲۰۲۱

او در مصاحبه با برنامه پانورامای بی‌بی‌سی گفت: «دولت چین از اویغورهای این کشور مانند موش آزمایشگاهی در کارهای مختلف در آزمایشگاه‌ها استفاده می‌کند.»

او گفت: «دوربین هیجان‌سنج را در فاصله ۳ متری فرد قرار دادیم. این دستگاه مانند دروغ‌سنجی است با فناوری بسیار پیشرفته‌تر.»

او همچنین در مورد نقش خود در نصب دوربین‌هایی در کلانتری‌های این استان توضیح داد.

این مهندس گفت در سین‌جیانگ ماموران پلیس از صندلی‌هایی برای بستن متهمان استفاده می‌کنند و مچ دست‌ها و پاهای فرد را به میله‌های فلزی آن می‌بندند. او توضیح داد که چگونه با آموزش دادن هوش مصنوعی می‌توانند «کوچک‌ترین تغییرات در حالت چهره و روزنه‌های پوست» فرد را ردیابی و تحلیل کنند.

بر اساس مدارکی که به دست آی‌پی‌ویدیو (@ipvideo) رسیده است، شرکت‌های هوآوی (@Huawei) و مگ‌وی (@Megvii) با همکاری هم «دستگاه اویغوریاب» را آزمایش و راه‌اندازی کرده‌اند که مجهز به نرم‌افزار تشخیص چهره است.

توییتر چارلز رولِت(@CharlesRollet1) ، ۸ دسامبر ۲۰۲۰

بر اساس ادعاهای این مهندس، خروجی این نرم‌افزار، نموداری دایره‌ای است که بخش قرمز آن نشان‌دهنده وضعیت روانی منفی یا اضطراب است.

سوفی ریچاردسون، مدیر بخش چینِ دیده‌بان حقوق بشر، پس از دیدن مدارکی که این مهندس نرم‌افزار ارائه کرده گفت: «این شواهد حیرت‌انگیز است. موضوع فقط این نیست که انسان‌ها را به یک نمودار دایره‌ای تقلیل می‌دهند، بلکه افراد در شرایط بسیار جبرآمیز و تحت فشار شدیدی نیز قرار دارند و معلوم است که عصبی می‌شوند و بعد این عصبانیت را نشانه احساس گناه می‌دانند. به نظر من این کار از پایه مشکل‌‌آفرین است.»

در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۸، هوآوی به همراه فرهنگستان علوم چین اختراع وسیله‌ای را برای تشخیص چهره به ثبت رساند که می‌تواند از روی چهره افراد قومیتشان را تشخیص دهد.

هوآوی گفته بود: «اجازه نخواهد داد از این فناوری برای اعمال تبعیض یا ظلم به انسان‌ها از هر قومیت یا گروه خاصی استفاده شود» و تنها در کارهای «غیرحکومتی» از آن استفاده می‌شود.

© The Independent