تقسیم سود دارایی با جمهوری اسلامی

کلیات «طرح مالیات بر عایدی سرمایه» در مجلس شورای اسلامی تصویب شد

نگهداری کمتر از یک سال خودرو نیز مشمول مالیات بر عایدی سرمایه به میزان ۳۰ درصد است - عکس از تحلیل اقتصادی

بر اساس قانون «مالیات بر عایدی سرمایه» هر فردی که طلا، ارز، مسکن و خودرو خریداری می‌کند، باید هنگام فروش از محل سود معامله بخشی را به عنوان مالیات پرداخت کند. طرحی که کلیات آن در جلسه روز گذشته (۵ خرداد) مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

عایدی سرمایه به معنی مازاد ارزش دارایی در زمان انتقال است. طرحی که کلیات آن در مجلس به تصویب رسیده؛ املاک با انواع کاربری، انواع وسایل نقلیه موتوری زمینی، طلا و انواع ارز خارجی را شامل می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش ایسنا طبق این قانون افرادی که فقط یک خودرو و یک ملک داشته باشند مشمول پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه نیستند. مسئله دیگر میزان مالیاتی است که بر اساس این طرح افراد باید پرداخت کنند به‌طوری‌که اگر مدت نگهداری یک ملک کمتر از یکسال باشد مشمول مالیات بر عایدی سرمایه به میزان ۴۰ درصد سود خواهد شد و درصورتی‌که ملک بیش از یکسال نگهداری شود، سالانه سه واحد درصد از نرخ مالیات بر عایدی سرمایه کسر شده و از سال دوازدهم به بعد با نرخ ثابت چهار درصد مشمول مالیات می‌شود.

نگهداری کمتر از یک سال خودرو نیز مشمول مالیات بر عایدی سرمایه به میزان ۳۰ درصد است. در صورت نگهداری بیش از یکسال نیز سالانه ۱۰ واحد درصد از نرخ کم خواهد شد. سایر دارایی‌ها مثل طلا و ارز نیز با نگهداری کمتر از یکسال مشمول مالیات بر عایدی سرمایه معادل ۳۰ درصد هستند و نگهداری بیش از یک سال و دو سال نیز به ترتیب سالانه ۲۰ و ۱۰ درصد مالیات بر عایدی پرداخت می‌کنند.

هدف از این طرح تنظیم بازار، افزایش منابع عمومی دولت، ایجاد عدالت اجتماعی، کاهش فاصله طبقاتی، کوتاه کردن دست سوداگران و تنظیم فعالیت بخش‌های مختلف اقتصادی اعلام شده این در حالی است که کارشناسان بارها تاکید کرده‌اند برای تنظیم بازار و کوتاه کردن دست سوداگران باید ساختارهای اقتصادی در کشور اصلاح شوند. در غیر این صورت اجرای طرح‌هایی مثل مالیات بر عایدی سرمایه فقط خالی شدن جیب طبقه متوسط جامعه را در پی دارد که در شرایط ناپایدار بازار، کاهش مداوم ارزش پول، وضعیت نابسامان بورس و تورم برای جلوگیری از ضرر مالی اندک سرمایه‌های خود را به ارز، طلا، خودرو و ملک تبدیل کرده‌اند تا به ورطه فقر نیفتند.

بیشتر از اقتصاد