چهار نشانه جدایی زوج‌ها از زبان متخصص رابطه

«انتقاد از کل شخصیت یا رفتارهای شریک زندگی» با انتقاد از یک مورد مشخص مانند اتفاق یا موقعیت خاصی که پیش آمده فرق دارد

تحقیر بدترین این رفتارها و به گفته تارنمای گاتمن «تنها نشانه بزرگ طلاق است»- Pexels

یک مربی رابطه در ویدیوی در تیک‌تاک چهار رفتاری را برشمرده که نشانه رو به پایان بودن رابطه یا ازدواج است.

خانم الکس اسکات کاربر همیشگی این برنامه با نام کاربری@thealexscot است و برای بیش از ۲۷ هزار دنبال‌کنند‌اش توصیه‌هایی در مورد رابطه و قرار عاشقانه منتشر می‌کند. او به تازگی در ویدیویی با عنوان «رفتارهایی که در رابطه طبیعی نیست» در مورد «چهار سوار آخرالزمان» صحبت کرده است.

خانم اسکات در این ویدیو به پژوهشی استناد کرده است که دکتر جان گاتمن، روانشناس بالینی، در مورد ثبات ازدواج انجام داده است. دکتر گاتمن به همراه همسرش، جولی گاتمن، موسسه گاتمن را پایه‌گذاری کرده است.

به گفته اسکات،‌ دکتر گاتمن برای مثال «چهار سوار آخرالزمان» از چهار رفتار در رابطه نام می‌برد که نشانه‌ خوب نبودن آن رابطه است.

اسکات گفت: «آمار ثابت کرده این چهار سوار آخرالزمان نشانه‌های اولیه طلاق یا پایان رابطه است. متاسفانه جامعه به نوعی این رفتارها را طبیعی می‌انگارد و من می‌خواهم شدیدا در مورد این نشانه‌ها هشدار بدهم تا از آنها دوری کنید.»

اسکات در ادامه این ویدیوی تیک‌تاکی تحقیر و اهانت را «اولین و بدترین این چهار سوار بر‌ شمرد» و می‌گوید این رفتار وقتی اتفاق می‌افتد که کسی «با لحن تحقیرآمیز با شریک زندگی‌اش صحبت کند، طوری که انگار از شریکش برتر است و او خوار و ذلیل است».

سپس اسکات مثالی از تحقیر می‌زند و برای بینندگان موقعیتی را توصیف می‌کند که یک شخص به شریکش بگوید «من در پنج سالگی ساعت را یاد گرفتم، تو کی یاد گرفتی؟» این سوال «بسیار تحقیرآمیز است و ابدا عادی و پذیرفتنی نیست».

دومین سوار آخرالزمان که اسکات به آن اشاره دارد گرفتن حالت تدافعی است. او گفت این رفتار هنگامی بروز می‌کند که یک طرف رابطه موضوعی مورد اختلاف را مطرح کند و دیگری «به جای گوش کردن و تغییر رفتار در موضع دفاعی قرار گیرد».

این متخصص رابطه سپس به سوار سوم یعنی سکوت اختیار کردن اشاره کرد و به دنبال‌کنندگانش گفت این رفتار همان جواب طرف را ندادن است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آخرین سوار آخرالزمان نیز انتقاد و ایراد گرفتن است. اسکات در این مورد گفت که «انتقاد از کل شخصیت یا رفتارهای شریک زندگی» با انتقاد از یک مورد مشخص مانند اتفاق یا موقعیت خاصی که پیش آمده فرق دارد».

اسکات برای کمک به تشخیص این رفتار دو نوع حرف زدن را مثال می‌زند که در اولی کسی با گفتن «تو هرگز در کارهای خانه کمکم نمی‌کنی» به طور کلی از شخصیت شریکش انتقاد می‌کند، اما در دومی با گفتن «ای بابا، هنوز آشغال‌ها‌ را بیرون نبرده‌ای؟» از یک مشکل خاص انتقاد می‌کند.

هر یک از این رفتارها می‌تواند نگران‌کننده باشد، اما تارنمای موسسه گاتمن انتقاد کردن را به عنوان اولین سوار آخرالزمان برشمرده است. با این حال در این تارنما آمده بروز این رفتار در رابطه لزوما بدین معنا نیست که آن رابطه محکوم به فنا است.

البته در این تارنما آمده «مشکل انتقاد کردن این است که وقتی تبدیل به عادت شود راه را برای سایر سواران کم‌خطرتر نیز باز می‌کند».

به نظر اسکات، تحقیر بدترین این رفتارها و به گفته تارنمای گاتمن «تنها نشانه بزرگ طلاق است».

این ویدیوی تیک‌تاک بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بیننده داشته است و واکنش بسیاری از افراد از دیدن این ویدیو همراه با تعجب بوده است. بسیاری از مردم نیز به آثار این رفتارها بر روابط پیشین خود اشاره کرده‌اند.

یک نفر زیر این ویدیو نوشته: «وای تو قبل از ازدواجم کجا بودی؟ خیلی حرفت درست است.» دیگری نوشته: «دلایل جدایی من.»

سایرین نیز نوشته‌اند که روابطی را دیده‌اند که هر چهار نشانه را داشته اما دو طرف رابطه هنوز با هم‌ هستند و از اسکات خواسته‌اند تا بپذیرد «که تنها در کنار هم بودن زوج با شاد بودنشان متفاوت است.»

© The Independent

بیشتر از زندگی