ایران ۶۹ میلیون بشکه نفت آماده فروش دارد

مذاکرات وین پل اصلی بازگشت به بازار نفت است

بر اساس برآورد سیتی گروپ، ایران حدود ۶۵ میلیون بشکه نفت در دریا و ۵۴ میلیون بشکه دیگر نیز در خشکی ذخیره کرده است -GIUSEPPE CACACE / AFP

بر اساس گزارش بلومبرگ و تخمین‌های موجود، ایران چیزی در حدود ۶۹ میلیون بشکه نفت بر روی آب دارد که منتظر هستند تا با رفع تحریم‌های ایالات متحده آنها را بفروشد.

همچنین، وب‌سایت اویل پرایس به نقل از سیتی گروپ، برآورد مشابهی در مورد وضعیت نفت ایران منتشر کرده است. در تحلیل این مؤسسه مالی و اعتباری آمده است که ایران حدود ۶۵ میلیون بشکه نفت در دریا و ۵۴ میلیون بشکه دیگر نیز در خشکی ذخیره کرده است.

ایالات متحده و ایران از ماه گذشته در وین درباره راه‌های احتمالی بازگشت هر دو کشور به توافق هسته‌ای موسوم به برجام در حال گفتگو هستند. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، تمایل به بازگشت به توافق هسته‌ای را نشان داده است، اما تنها در صورت رعایت کامل تعهدات هسته‌ای از سوی ایران، ایالات متحده نیز به برجام باز خواهد گشت.

در همین زمینه پیش‌تر بلومبرگ نوشت که شرکت ملی نفت ایران به‌عنوان بازاریاب دولتی نفت، دست‌کم به پنج پالایشگاه در سراسر منطقه مراجعه کرده تا درباره احتمال عرضه نفت در صورت کاهش تحریم‌ها مذاکره کند.

پیش‌ازاین نیز گمانه‌زنی‌هایی مبنی‌بر فروش پنهانی نفت ایران در دوران تحریم منتشر شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانیل گربر، مدیر اجرایی شرکت پترو - لجستیکز مستقر در ژنو گفته بود: «با توجه به اینکه صادرات ایران از طریق حمل و نقل و رفتارهای مخفیانه دیگر صورت می‌گیرد، تشخیص اینکه این حجم اضافی به پالایشگاه‌ها منتقل می‌شود یا برای تحویل سریع ذخیره می‌شود، دشوار است.» او تأکید کرد که با کاهش تحریم‌ها، «خریداران چینی اطمینان می‌یابند که می‌توانند واردات بیشتری داشته باشند.»

با این حال برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند با توجه به وجود نفت کافی در بازار، بازگشت سریع ایران به بازار نفت با قیمت فعلی، کمی دور از ذهن است.

فروش نفت خام ایران پس از تشدید تحریم‌ها از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده از اواسط سال ۲۰۱۸ و خاتمه بخشیدن به معافیت‌ها برای برخی از کشورها در سال ۲۰۱۹، کاهش یافت.

اما پس از به قدرت رسیدن جو بایدن، فضا برای فروش نفت ایران فراهم شده است. اگرچه همچنان مذاکرات احیای برجام مسئله اصلی بازگشت به بازار نفت است.

بیشتر از اقتصاد