بارسلونا، رئال مادرید و یوونتوس اعمال «فشار» یوفا را محکوم کردند

این سه باشگاه اعلام کردند با توجه به آن که «دادرسی‌های حقوقی» در این باره همچنان «ادامه» دارد، فرایند یوفا نباید آغاز می‌شد

لیونل مسی، بازیکن تیم فوتبال بارسلونا - Pau BARRENA / AFP

باشگاه‌های فوتبال بارسلونا، رئال مادرید و یوونتوس، سه بازمانده آخر از موسسان سوپرلیگ اروپا، تصمیم یوفا (اتحادیه فوتبال اروپا) برای دادرسی انضباطی علیه خود را به باد انتقاد گرفتند و بر عزم خود برای تغییر روند این بازی‌ در بالاترین سطوح، استوار مانده‌اند.

در حالی که سایر باشگاه‌های موسس شتابان از این طرح پا پس کشیدند و کناره‌گیری خود را به یوفا اطلاع دادند، این سه باشگاه که بزرگترین باشگاه‌های اسپانیا و ایتالیا به شمار می‌روند، دست در دست هم بر خواست خود مبنی بر برخورداری از اختیارات بیشتر در برگزاری مسابقات فوتبال تاکید دارند و خود را «سه نهاد اول از نظر اهمیت در تاریخ فوتبال» خوانده‌اند.

این سه باشگاه اعلام کردند با توجه به آن که «دادرسی‌های حقوقی» در این باره همچنان «ادامه» دارد، فرایند یوفا نباید آغاز می‌شد. آن‌ها بر باور خود تاکید کردند که اگر در وضعیت فوتبال «اصلاحاتی» صورت نگیرد، وضعیت مالی فوتبال حالت فاجعه‌باری پیدا می‌کند و دستخوش «سقوط اجتناب‌ناپذیری» خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

متن کامل بیانیه این سه باشگاه به قرار زیر است:

باشگاه فوتبال بارسلونا، باشگاه فوتبال یوونتوس و باشگاه فوتبال رئال مادرید، مخالفت قاطع خود با اعمال فشار مصرانه یوفا بر سه نهاد اول مهم در تاریخ فوتبال را اعلام می‌دارند. این رفتار نگران‌کننده، نقض آشکار رویه محاکم دادگستری است که پیش از این به وضوح به یوفا هشدار داده بودند تا وقتی دادرسی حقوقی پایان نیافته است، از هر گونه اقدام کیفری علیه باشگاه‌های موسس سوپرلیگ اروپا اجتناب کنند. بنابراین شروع دادرسی انضباطی در یوفا، غیرمنطقی و حمله مستقیم به حاکمیت قوانینی است که ما شهروندان اتحادیه اروپا به صورت دمکراتیک پی افکنده‌ایم و بی‌احترامی به جایگاه محاکم دادگستری محسوب می‌شود.

هدف سوپرلیگ از همان آغاز بهبود وضعیت فوتبال اروپا از طریق گفت‌وگوی مداوم با یوفا و افزایش محبوبیت این ورزش و ارائه بهترین مسابقات ممکن به هواداران بوده است. با توجه به وضعیت اقتصادی بی‌ثباتی که در حال حاضر گریبانگیر بسیاری از باشگاه‌های اروپا شده است، این اهداف فقط با رعایت همبستگی و پایداری محقق می‌شود.

یوفا به جای آن که در پی یافتن راه‌هایی برای نوسازی فوتبال در بستر گفت‌وگوهای بی‌پرده باشد، توقع دارد دادرسی جاری در دادگاه‌ها را متوقف کنیم زیرا قدرت انحصاری آن‌ها در فوتبال اروپا به خطر افتاده است. بارسلونا، یوونتوس و رئال مادرید که هر کدام‌ بیش از یک قرن قدمت دارند، به هیچ گونه اعمال زور یا فشار ناروا تن نخواهند داد؛ اما همچنان بر خواست خود برای بحث و گفت‌وگوی محترمانه و جامع استوارند زیرا در حال حاضر، فوتبال به راهکارهایی ضروری نیاز مبرم دارد.

باید در فوتبال اصلاحاتی انجام دهیم وگرنه سقوط آن اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

© The Independent

بیشتر از فوتبال