رفتن به حج بیش از یک بار اجباری نیست، اما دلیل چند بار سفر من این است

اغلب، بزرگترین درس زمانی برای شما آشکار خواهد شد که به خانه برگشته‌اید

AFP

من خیلی خوش‌بخت بودم که تا بحال سه مرتبه به حج رفته‌ام، آخرین بار در سال ۲۰۱۸ بود. من و همسرم از سال ۲۰۰۶ برای این سفر آخر برنامه ریزی کرده بودیم، اما بنا به دلایلی ۱۲ سال طول کشید تا بتوانیم همراه یکدیگر به حج برویم.

سفر تأمل برانگیزی است، سرشار از موارد قابل درک و فهم و همراه با یک حس خوب از رضایت شخصی.

برای شروع، وقتی آماده سفر حج می‌شوید، با قصد آغازی دوباره از نظر معنوی به آنجا می‌روید، می‌دانید که یکی از خوش‌بخت‌ترین افرادی هستید که از طرف خدا برای دیدار خانه‌اش انتخاب شده‌اید. برای هر فرد مسلمانی داشتن چنین فرصتی یک موهبت واقعی است.

حج پنجمین و آخرین ستون اسلام است. سفری است به کعبه در شهر مکه، که از نظر مسلمانان خانه‌ خدا است که به وسیله ابراهیم پیامبر (مسیحیان و یهودیان وی را آبراهام خطاب می‌کنند ) ساخته شده است. هدف از حج تکمیل باور یک فرد در اسلام، و درخواست بخشودگی گناهان آن فرد است.

خود حج نوعی سفر فوق طبیعی (سوررئال) است. در ابتدا، همه مردان باید دو تکه لباس سفید به نام احرام را به تن کنند، که برای اطمینان از این است که در خانه خدا هیچ کس بر اساس توانایی خرید لباس گرانتر نسبت به دیگری برتری ندارد. چنین بینشی واقعاً باعث فروتنی شما می‌شود، چرا که شما نمی‌دانید فردی که در کنار شما در حال عبادت است یک شاهزاده است یا یک رعیت.

نماز خواندن برای اولین بار در مسجد‌الحرام در مکه، احتمالاً الهام بخش‌ترین کاری بوده است که تاکنون انجام داده‌ام. نگاه به کعبه مقدس، لرزه به اندام شما می‌اندازد - از لحاظ عملی شما درست در جلوی مکانی ایستاده‌اید که هنگام نماز خواندن روزانه خود به سمت آن می‌ایستید. توصیف این حس مشکل است، و مطمئناً خیلی احساسی است.

در حالیکه حج توسط پیروان ابراهیم پیامبر انجام می‌شد، آخرین پیامبر خدا محمد، شیوه کنونی اجرای مناسک حج را ایجاد کرد. حج برای افرادی که توانایی پرداخت هزینه‌های آن را ندارند و همینطور افرادی که از نظر جسمانی قادر به انجام مراسم آن نیستند اجباری نیست.

رفتن به حج برای افرادی که از نظر جسمی سالم هستند و هزینه آن را نیز می‌توانند پرداخت کنند، حداقل یک بار در طول عمر اجباری است، همانطور که محمد پیامبر این زیارت را انجام داد.

چند روز پس از رسیدن به مکه، به سمت منا حرکت می‌کنید - محل کوچکی که زیاد از مکه دور نیست و مراسم حج در آنجا شروع می‌شود.

اولین بخش از حج عمره نام دارد، که مراسمی کوتاهتر است، و در هر زمانی از سال می‌تواند انجام شود. شامل تکمیل طواف به دور کعبه می‌شود - در حالی که آیه‌هایی از قرآن و دیگر دعاهای مذهبی را می‌خوانید، هفت مرتبه به دور کعبه می‌گردید.

پس از آن مقداری از آب مقدس چشمه زمزم را می‌نوشید، و سپس سعی (هفت مرتبه دویدن و راه رفتن سریع بین دو کوه صفا و مروه، و کوتاه کردن موی سرتان) را انجام می‌دهید.

زمان حرکت به سمت منا، بستگی به مشاهده ماه نو دارد، و شما باید در روز هشتم ماه ذی‌الحجه (به دلیل دنباله‌روی اسلام از تقویم قمری، هر سال قمری با تقویم میلادی متفاوت است) در آنجا باشید.

هنگامی که در منا هستید، روح واقعی حج را با مشاهده افرادی که برای چند روز برای تمرکز بر نیایش و درخواست بخشودگی گناهان خود در چادر زندگی می‌کنند مشاهده خواهید کرد.

روز نهم ذی‌الحجه مهمترین روز حج است. روزی است که همه به صحرای عرفات می‌آیند و برای توبه و طلب بخشش گناهان پیشین خود در «پیشگاه خداوند می‌ایستند». اینجا همان مکانی است که محمد یک روز کامل را در آنجا سپری کرد و از خدا خواست تا پیروانش را برای گناهانشان در گذشته ببخشاید.

ماهیت غیر خودخواهانه حقیقی حج فقط زمانی قابل درک است که شما در آنجا حضور داشته باشید، و از اینکه چگونه محمد زندگی را برای تمام جامعه مسلمانان ساده کرد و ما را در پناه خود گرفت و از خدا خواست تا محبت خود را به پیروانش نشان دهد، شکرگزار می‌شوید.

با گذراندن یک روز کامل در عرفات، زائرین به سمت مُزدَلِفه حرکت می‌کنند، محلی که به غیر از نیایش و نماز، فریضه مهم و کلیدی جمع کردن سنگریزه جهت سنگ زدن به شیطان در طول سه روز انجام می‌گیرد. زائرین حرکت نمادین «سنگسار شیطان» را تکرار می‌کنند، این عمل نمادی از رفتار ابراهیم در پرتاب سنگ به سمت شیطان در زمانی است که شیطان سعی داشت او را وسوسه کند تا از امر خدا اطاعت نکند و همانطور که خودش خواسته بود اسماعیل را قربانی کند، از آن سر باز زند.

در طول این دوره، هر یک از زائرین یک حیوان را قربانی می‌کنند. این امر نه تنها نشانه‌ای از ایثار ابراهیم است، بلکه با توزیع گوشت قربانی در میان فقرا یک عمل خیر‌خواهانه محسوب می‌شود.

پس از قربانی کردن، معمولاً زائرین سر خود را می‌تراشند. این به معنی تولدی دوباره است. در مورد زنان فقط کوتاه کردن قسمتی از مویشان کافی است.

در پایان، به منظور تکمیل مناسک حج، برای آخرین طواف و خداحافظی باید به مکه سفر کرد. با توجه به زمان سفر شما به حج، عده‌ای از افراد به مدینه دومین شهر مقدس در جهان اسلام می‌روند. عده‌ای نیز پیش از شروع مراسم حج به آنجا می‌روند.

برای من، با توجه به مقدار سفر، راه رفتن، نیایش و حضور انبوه مردم، حج چیزی نیست که هنگامی که در حین انجام آن هستید به طور واقعی آن را درک کنید. اغلب، بزرگترین درس زمانی برای شما آشکار خواهد شد که به خانه برگشته‌اید.

تمام حج برای من در مورد همبستگی با دیگر مسلمانان است و شناخت این مهم که از این پس، دارایی‌های دنیوی شما مهم نیست، بلکه چگونگی به یاد داشتن خدا در زمان‌های خوب و بد و آنچه بدون انتظار پاداش برای دیگران انجام داده‌اید مهم است.

فقط زمانی که حج به پایان می‌رسد می‌توانید بنشینید و درک کنید که چقدر خوش‌بخت بوده‌اید که مورد رحمت قرار گرفته‌اید، و دوباره توسط خداوند به خانه‌اش دعوت شدید و این فرصت به شما داده شده است تا طلب بخشش برای گناهانتان کنید. و این دلیلی است که من احساس می‌کنم باید دوباره به این سفر بروم.          

https://www.independent.co.uk/voices

این مقاله ترجمه صحیح و صادقانه از منبع اصلی است و نظرات ابراز شده لزوما نمایانگر نظرات ودیدگاه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

© The Independent

بیشتر از دیدگاه