حمله حوثی‌ها به رژه نظامی در یمن بیش از ۳۰ کشته بر جای گذاشت

سازمان ملل هشدار می‌گوید تشدید خشونت‌ها، کمک رسانی را با مشکل روبرو می‌کند

Nabil HASAN / AFP

جنبش حوثی‌های یمنی تحت حمایت ایران، اعلام کرد که حملات موشکی و پهپادی را برمحل رژه نظامی دولت تحت حمایت عربستان سعودی، انجام داده است.

طبق گفته منابع امنیتی و پزشکی بیش از ۳۰ تن در روز پنجشنبه در این حملات در عدن، کشته شدند.

یک شاهد عینی به رویترز گفت پس از انفجار یک قرارگاه نظامی متعلق به نیروهای یمنی «سکیوریتی بلت»، که تحت حمایت امارات متحده عربی هستند، شاهد پیکر ۹ نفر بر روی زمین بوده است.

این نیرو عضوی از ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی است که در حال حاضر با حوثی‌ها پیکار می‌کند.

یک منبع امنیتی و پزشکی اعلام کرد این حمله حداقل ۳۲ کشته بر جای گذاشته است.

پزشکان بدون مرز اعلام کردند که ده‌ها نفردر بیمارستان بستری شده‌اند.

سربازها فریادکشان برای حمل مجروحان و قرار دادنشان در کامیون‌ها می‌دویدند. کلاه‌های قرمز سربازان بر روی زمین در استخرهایی از خون افتاده بود.

شبکه رسمی حوثی‌ها المسیره اعلام کرد که این گروه با یک موشک بالستیک با برد متوسط و یک پهپاد مسلح، به این رژه حمله کرده است، رژه‌ای که به جهت آماده سازی برای اقدامی نظامی، علیه استان‌های تحت سلطه حوثی‌ها ترتیب داده شده بود.

یک منبع موثق نظامی و امنیتی اعلام کردند سرتیپ منیر الیافی، چهره برجسته تجزیه‌طلبان جنوبی در لیست کشته شدگان قرار داشته است.

این شاهد گفت: «انفجار در قرارگاه نظامی الجلا در بخش عدن، ودر پشت جایگاه در محل برگزاری مراسم انجام شده است.

«تعدادی از سربازان بالای پیکر کسی گریه می‌کردند که یقینا فرمانده‌شان بوده است.»

انفجار دقیقا زمانی انجام شد که آقای یافی برای خوش‌آمدگویی به میامانی از سن پایین آمد. پرچم قبلی یمن جنوبی و اعضای برجسته اعتلاف در حال اهتزاز، و گروه موسیقی نظامی منتظر اشاره‌ای برای نواختن بود.

اعتلاف سنی مسلمان تحت حمایت غرب به رهبری عربستان سعودی و امارات متحده عربی در سال ۲۰۱۵ با هدف بازگرداندن دولت شناخته شده جامعه جهانی، شروع به مداخله در یمن کرد. دولتی که در اواخر سال ۲۰۱۴ قدرتش را توسط حوثی‌ها در پایتخت صنعا، از دست داده بود.

دولت عبدو ربو منصورهادی بندر جنوبی عدن را کنترل می‌کند. جنبش حوثی که می‌گوید انقلابش علیه فساد است، شهرصنعا و بزرگترین مراکز شهری در شبه جزیره عربستان را به تصرف درآورده است.

شبکه المسیره اعلام کرد که یکی از سخنگویان حوثی می‌گوید: این رژه «برای آماده سازی پیشروی به تعز و ضالع برنامه ریزی شده بود.»

هیچ توضیح و اظهار نظر فوری از دولت یمن و اعتلاف بیان نشده است.

ماه گذشته امارات اعلام کرد قصد دارد تعداد نیروهایش را در یمن کاهش داده و برخی نیروها را از مناطقی مانند عدن و ساحل غربی خارج کرده و قصد دارد از آنها برای حمله به حوثی‌ها در بندر اصلی شهر حدیده استفاده کند. جایی که از ماه دسامبر گذشته در آتش بس اعلام شده توسط سازمان ملل قرار دارد.

یک مقام اماراتی اعلام کرد با توجه به اینکه آنها ۹۰ هزار نیروی یمنی را از بین جدایی طلبان جنوبی، از جمله نیروهای «سکیوریتی بلت»(کمربند ایمنی) و جنگجویان دشت ساحلی آموزش داده‌اند، امارات هیچ فضای خالی در یمن باقی نخواهند گذاشت.

حوثی‌ها با موشک‌های فرا مرزی و پهپاد شروع به حمله به شهرهای عربستان سعودی کردند و اعتلاف نیز با حملات موشکی به مقرهای نظامی حوثی‌ها که بیشتر در اطراف صنعا بودند، این حملات را پاسخ داد.

تشدید خشونت ممکن است تلاش سازمان ملل را برای پیاده سازی عقب نشینی نیروها از شهر حدیده که محل اصلی ورود واردات بازرگانی وکمک به شمار می‌رود را با پیچیدگی همراه کند. همچنین ممکن است تلاش برای هموار کردن راه گفتمان سیاسی در میان بی اعتمادی همه جناح‌ها، به جهت خاتمه دادن به جنگ و به رقابت گذاشتن اهداف گروه‌های زود رنج یمنی به نتیجه نرسد.

درگیری بیش از چهار ساله و در سراسر منطقه به عنوان مسیری برای جنگ بین ایران و عربستان سعودی شناخته شده، منتج به مرگ ده‌ها هزار نفر شده و یمن را در آستانه قحطی قرار داده است.

یک منبع امنیتی اعلام کرد که در حمله‌ای جداگانه در بخش دیگری ازمنطقه عدن در روز پنجشنبه، ۳ سرباز در انفجار سنگین خودرویی در اداره پلیس کشته شدند.

هنوز مشخص نیست که آیا این اتفاقات به یکدیگر مربوط باشند. حمله قبلی بوسیله ماشین در یمن توسط گروه‌های جنگ طلب مسلمان مانند القاعده انجام شده بود.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

 

© Reuters

بیشتر از جهان