ترکیه در مراحل پایانی ساخت دیوار مرزی با ایران

هدف از ساخت دیوار مرزی جلوگیری از پیشروی گروه‌های مخالف است که اردوگاه‌های آن‌ها در کوه‌های ایران قرار دارد

بخشی از دیوار مرزی ترکیه با سوریه- Delil souleiman / AFP

دولت ترکیه ساخت دیوار امنیتی خود را در مرز ایران را به زودی به پایان می‌رساند. آنکارا پروژه ساخت دیوار مرزی با عراق، سوریه و ایران را از سال ۲۰۱۵ و با هدف افزایش اقدامات امنیتی، برای جلوگیری از درگیری‌های حزب کارگران کرد (پ.ک.ک) آغاز کرده بود.

دیوار مرزی ۱۴۴ کیلومتری ایران و ترکیه با ارتفاع سه متر و عرض ۳۰ سانتی‌متر در استان وان قرار دارد و در مراحل پایانی تکمیل است.

دیواری که از جنس شیشه‌های ضدگلوله ساخته شده و برای مأموران امنیتی ترکیه این امکان را ایجاد می‌کند که در امنیت کامل مأموریت خود را انجام دهند.

به گزارش دیلی صباح این دیوار شامل برج‌های دیدبانی، دوربین‌های مداربسته، سیستم‌های روشنایی و نظارتی، مسیرهای امنیتی برای مأموریت‌های گشت زنی و دروازه‌های عابران پیاده و وسایل نقلیه برای مواقع ضروری است.

ترکیه می‌گوید این اقدام با هدف مقابله با تهدیدهای گروه پ.ک.ک علیه امنیت این کشور و به منظور جلوگیری از ورود این نیروها به داخل خاک ترکیه انجام می‌شود که اردوگاه‌های آن‌ها در مرز ایران قرار دارد.

دیلی صباح نیز از به نقل از مقامات ترکیه‌ای گزارش داده که در مرز ایران، حدود یک‌هزار نفر از نیروهای پ.ک.ک در اردوگاه‌های مرزی به سر می‌برند. گفته شده پس از هر درگیری با ارتش ترکیه آن‌ها به داخل کمپ‌های خود در داخل ایران می‌روند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنكارا پیش از این نیز با هدفی مشابه دیوار مرزی ۹۱۰ کیلومتری از جنس بلوک‌های بتنی در مرز سوریه احداث کرده بود. دیوار مرزی این کشور با عراق نیز حدود ۶۰۰ کیلومتر است.

دو کشور ایران و ترکیه ۵۵۰ کیلومتر مرز مشترک دارند که بخش زیادی از آن مناطق کوهستانی و صعب‌العبور است و این خصوصیات جغرافیایی برای گروه‌های مخالف ترکیه همچون پ.ک.ک امکان پناه‌ گرفتن در کوه‌ها و ایجاد اردوگاه‌ها را فراهم می‌کند. دولت ترکیه حزب کارگران ترکیه را گروهی تروریستی می‌داند و پیشتر سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه ایران را به حمایت از این گروه متهم کرد و گفت حدود پنج هزار نفر از اعضای این حزب در ایران و عراق هستند.