سلطان کوکایین ایتالیا پس از ۲۰ سال فرار دستگیر شد

روکو مورابیتو، از دهه ۱۹۹۰ یکی از بزرگ‌ترین مجرمان فراری تحت‌تعقیب ایتالیا بوده است

مورابیتو پیش‌تر در ایتالیا به ۳۰ سال زندان محکوم شده بود - URUGUAY'S INTERIOR MINISTRY / AFP

بنا بر اعلام وزارت دادگستری ایتالیا، پلیس برزیل یک سلطان موادمخدر فراری ایتالیایی معروف به «پادشاه کوکایین میلان» را دستگیر کرده است.

روکو مورابیتو، که مظنون است رییس گروه تبهکار قدرتمند اندرانگتا باشد، از دهه ۱۹۹۰ یکی از بزرگ‌ترین مجرمان فراری تحت‌تعقیب ایتالیا بوده است.

بر اساس بیانیه وزارت دادگستری ایتالیا، او همراه دو فرد خارجی دیگر در اتاق هتلی در شهر ساحلی ژوا پسوا در شمال شرق برزیل دستگیر شد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که یکی از دو فرد خارجی [دستگیرشده] نیز مجرمی فراری بوده، اما در این بیانیه به جزئیات بیشتری در مورد هویت این افراد اشاره نشده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه وزارت دادگستری آمده است: «[مورابیتو] دومین مجرم بزرگ تحت تعقیب ایتالیا بود و به ارتباط با اندرانگتا متهم است، یکی از بزرگ‌ترین و قدرتمندترین سازمان‌های تبهکاری جهان.»

این وزارتخانه در ادامه افزوده است مورابیتو پیش‌تر در ایتالیا به ۳۰ سال زندان محکوم شده بود.

مورابیتو در سال ۲۰۱۹، از زندان اروگوئه گریخت. او هنگامی که در نوبت استرداد به ایتالیا بود، همراه سه نفر از همبندانش از حفره‌ای در سقف زندان فرار کرد.

این فرار به استعفای آلبرتو گادآ، رییس سازمان زندان‌های اروگوئه، منجر شد.

روز دوشنبه ۲۴ مه (۳ خرداد)، پلیس فدرال اعلام کرد پلیس ایتالیا برای دستگیری مورابیتو به برزیل رفته و در عملیات نقش داشته است.

دستگیری این مجرم فراری ایتالیایی بر اهمیت فزاینده برزیل در تجارت مواد مخدر بین دو قاره اروپا و آمریکا صحه می‌گذارد. با همکاری گروه‌های برزیلی با گروه‌های تبهکار ایتالیا، هلند و حوزه بالکان، این کشور به بازیگر کلیدی این صحنه تبدیل شده است.

گروه اندرانگتا، که در منطقه کالابریا در جنوب ایتالیا مستقر است، از گروه کاسا نوسترا پیشی گرفته و در سال‌های اخیر، به قدرتمندترین گروه مافیایی کشور و یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های تبهکار جهان تبدیل شده است.

گزارش‌ بیشتر از رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان