در مسابقه «دخترشایسته» امسال چه خبر بود؟

برنده قبلی دو سال ملکه بود

ملکه دو سال پیش و برنده امسال در کنار هم -Rodrigo Varela/Getty Images via AFP

تاج ملکه زیبایی جهان امسال بر سر دختری از مکزیک گذاشته شد.

آندریا مزا ۲۶ ساله، از میان ۷۴ نفری که به این مسابقات راه‌یافته بودند، «دختر شایسته» جهان شد.

در شصت و نهمین دوره «میس یونیورس» که در هالیوود ایالت فلوریدای ایالات‌متحده برگزار شد، نماینده مکزیک، در مرحله پایانی از نمایندگان برزیل و پرو پیشی گرفت و دختر شایسته جهان شد.

آندریا مزا ملکه امسال، آرایشگر است در رشته مهندسی نرم‌افزار تحصیل‌ کرده و فعال اجتماعی است.

این رویداد دنیای سرگرمی، که سال گذشته به خاطر کرونا برگزار نشد، همواره با حاشیه‌هایی همراه بوده است. در این دوره تعدادی از دختران شرکت‌کنندگان سعی کردند به‌نوعی پیامی سیاسی یا اجتماعی را به مخاطبانشان منتقل کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نماینده میانمار با نشان دادن تابلوی «برای میانمار دعا کنید» سعی کرد نگاه‌ها را به سمت شرایط کشورش جلب کند. نماینده سنگاپور نیز با پوشیدن لباسی که رویش نوشته بود «تنفر از آسیایی‌ها را متوقف کنید» به شرایط پیش‌آمده بعد از همه‌گیری کرونا که باعث حرکات خشونت‌آمیزی بر ضد آسیایی‌تبارها شد، اعتراض کرد.

در سال‌های اخیر برگزارکنندگان این نوع مسابقات از چند جانب تحت‌فشار بوده‌اند. فعالان حقوق زنان عنوان می‌کنند نوع گزینش و الگویی که به‌عنوان «دختر ایده آل» در این مسابقات عرضه‌شده باعث می‌شود میلیون‌ها دختر نوجوان و جوان در سراسر جهان نسبت به اندام خود احساس بدی پیدا کنند. از سوی دیگر مردان جوان نیز ممکن است تحت تأثیر این تبلیغات، نگاه دیگری به «اندام زنانه متناسب» داشته باشند.

اما در سوی دیگر ماجرا نیز، زنانی هستند که در مقابل انتقادهایی به شیوه برگزاری، به‌طور مثال خرامیدن دختران در لباس شنا، می‌گویند، زنان باید در نوع نمایش بدن خود آزاد باشند.

تحت تأثیر زمان، فرهنگ یا فشار افکار عمومی بوده باشد یا خیر، این روزها این‌گونه مسابقات فقط درباره اندام نیست. شرکت‌کنندگان باید به سوالاتی درباره فرهنگ، تاریخ و سیاست هم پاسخ دهند. سابقه فعالیت‌های خیریه و بشردوستانه هم امتیاز مثبتی است.

یکی از مهم‌ترین رویدادهای این مسابقات در سال ۱۹۷۰ در جریان رقابت‌های «دختر جهان» رخ داد که گروهی از کنشگران فمینیست برای «پایان مردسالاری» مراسم آن سال را به هم زدند.

دراین‌باره می‌توانید فیلم «بدرفتاری» که درباره اتفاقات آن سال است را تماشا کنید.

این واقعه سرآغاز تحولات بزرگی در عرصه حقوق زنان در سراسر جهان بود و تأثیر بسیاری بر تغییرات بعدی ایجادشده در این مسابقات داشت.

سؤالات امسال مسابقه «میس یونیورس» درباره خشونت خانگی، تبعیض‌های نژادی و جنسیتی، نقض حقوق بشر، دموکراسی و همین‌طور همه‌گیری کرونا بود.

همه‌گیری جهانی که باعث شد زوزیبینی تونزی، از افریقای جنوبی برنده این مسابقات، عنوان ملکه را برای دو سال پیاپی حفظ کند.

بیشتر از مُد و زیبایی