تعبیر رویای جام جهانی در لیست تیم ملی

۲۶ بازیکن به اردوی تیم ملی فوتبال ایران دعوت شدند

 اولین بازی تیم ملی ایران در این دوره از مسابقات، روز سیزدهم خرداد مقابل هنگ‌کنگ و به میزبانی کشور بحرین انجام می‌شود- عکس‌ از فدراسیون فوتبال ایران

لیست دعوت بازیکنان به تیم ملی فوتبال در ایران همواره حواشی و انتقاداتی به دنبال داشته و حضور یا غیبت تعدادی از بازیکنان در دوره‌های مختلف، بروز اختلاف‌نظر میان مربیان و منتقدان را در پی داشته است. این اختلافات، گاه روزنامه‌نگاران پرشماری را در جبهه مخالف مربی تیم ملی قرار داده و حتی بر کار تیم ملی هم اثر گذاشته است؛ اما این بار، اعلام اسامی تیم ملی فوتبال ایران هر قدر قابل انتقاد باشد، در سایه حساسیت کار تیم ملی فوتبال ایران برای صعود به جام‌جهانی، رنگ می‌بازد.

دراگان اسکوچیچ، سرمربی اهل کرواسی تیم ملی، اسامی ۲۶ بازیکن را برای حضور در اردوی این تیم اعلام کرد. این بازیکنان دو روز در تهران تمرین می‌کنند و پس از آن با حضور در اردویی در جزیره کیش، برای سفر به منامه در تاریخ دهم خرداد، آماده خواهند شد.

 اولین بازی تیم ملی ایران در این دوره از مسابقات، روز سیزدهم خرداد مقابل هنگ‌کنگ و به میزبانی کشور بحرین انجام می‌شود. در حالی ‌که بحرین، رقیب اصلی ایران در راه صعود به جام‌جهانی است، به دلیل شرایط موجود همه‌گیری کرونا و بررسی امکانات بحرین، کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم گرفته است بازی‌ها به صورت متمرکز در این کشور برگزار شوند و هر چند فدراسیون فوتبال ایران به این تصمیم اعتراض کرد اما این شکایت، به تغییر تصمیم ای‌اف‌سی برای تغییر میزبان، منجر نشد.

در لیست جدید تیم ملی ایران، بیشتر نفرات را لژیونرهای ایرانی شاغل در لیگ‌های خارجی تشکیل می‌دهند و این شاید برای اولین بار است که این برتری تعداد به نسبت بازیکنان داخلی، تا این اندازه پرشمار است؛ ۱۶ بازیکن شاغل در خارج از کشور به اضافه ۱۰ بازیکن از تیم‌های حاضر در لیگ برتر، در اردو حضور خواهند یافت: پنج بازیکن از پرسپولیس، سه بازیکن از سپاهان و از تیم‌های استقلال و تراکتور هر کدام یک بازیکن، جمع گروه ۱۰ نفری بازیکنان داخلی را تشکیل می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این میان، تیم پرسپولیس بیشترین نفرات را در اردو دارد و با اعلام لیست اخیر، این گمان تقویت شد که سرمربی تیم ملی بنا دارد در تیم ملی از هماهنگی موجود میان بازیکنان پرسپولیسی حاضر و پرسپولیسی‌های کوچ کرده به لیگ‌های خارج کشور و حاضر در این اردو نظیر بیرانوند، خلیل‌زاده، صادق محرمی و طارمی نهایت استفاده را ببرد و به عبارت دیگر، تیم ملی را از روی الگوی پرسپولیس سازماندهی کند؛ تیمی که چهار دوره پیاپی به قهرمانی لیگ برتر رسید و دو بار پشت سر هم به فینال لیگ قهرمانان آسیا راه یافت. این نکته البته در آینده می‌توانددقیقتر بررسی شود.

درباره لیست جدید تیم ملی، پاره‌ای ابهامات و پرسش‌ها هم وجود دارد. دعوت نشدن بازیکنانی مثل رشید مظاهری، سیامک نعمتی، امید ابراهیمی یا عارف غلامی که در اردوهای گذشته از نفرات همواره حاضر بودند، شاید با این پاسخ که این سلیقه سرمربی است، قانع کننده نباشد؛ چرا که تجربه امید ابراهیمی در خط میانی یا آمادگی سیامک نعمتی در پست دفاع راست، می‌توانست به تیم ملی کمک کند.

همچنین دعوت از فقط یک مدافع چپ تخصصی (میلاد محمدی) به اردو یا فقط چهار مدافع میانی، در حالی ‌که بهتر بود دست‌کم یک مدافع میانی و یک مدافع چپ بیشتر برای شرکت در اردو دعوت می‌شد، این پرسش را به وجود می‌آورد که در صورت آسیب‌دیدگی نفرات حاضر در اردو، چه کسی جانشین آنان خواهد شد.

بزرگترین نقطه ابهام این لیست، دعوت از جعفر سلمانی در پست غیرتخصصی دفاع راست است. این بازیکن که در هفته‌های اخیر حتی در تیم پورتیموننزه پرتغال هم در جمع نفرات ذخیره قرار داشت، در حالی به اردو دعوت شد که در پست دفاع راست، محرمی و اسماعیلی‌فر نیز حضور دارند.

در این لیست البته جای علی کریمی، هافبک تیم الدحیل قطر و امید نورافکن، مدافع و هافبک سپاهان، هم خالی است. این دو بازیکن که در آمادگی خوبی به سر می‌بردند، در آستانه این اردو دچار آسیب‌دیدگی شدند و تیم ملی را از دست دادند.

تیم ملی ایران، در حد فاصل ۱۲ روز، چهار بازی حساس برای راهیابی به دور گروهی مسابقات مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر انجام خواهد داد و با توجه به شرایط موجود در جدول مسابقات، برای صعود مستقیم به مرحله بعدی، به چهار پیروزی پیاپی نیاز دارد.

ایران اکنون در جدول پنج تیمی گروه سی با شش امتیاز از چهار بازی، پس از تیم‌های عراق و بحرین، در رتبه سوم است و برای صعود به عنوان تیم اول گروه، کار بسیار دشواری در پیش دارد. از میان تیم‌های دوم گروه‌های هشت‌گانه این مسابقات هم چهار تیم دوم بر مبنای برتری در مجموع  امتیازات و تفاضل گل، به دور بعدی راه می‌یابند.

دور بعدی مسابقات در دو گروه شش تیمی دنبال خواهد شد.

اسامی ۲۶ بازیکن دعوت شده به تیم ملی به این شرح است:

دروازه‌بان‌ها: علیرضا بیرانوند (آنتورپ)، امیر عابدزاده (ماریتیمو)، پیام نیازمند (سپاهان)، محمدرضا اخباری (تراکتور)

مدافعان: شجاع خلیل زاده (الریان)، محمدحسین کنعانی‌زادگان (پرسپولیس)، مرتضی پورعلی گنجی (شنزن)، مجید حسینی (ترابزون اسپور)، صادق محرمی (دینامو زاگرب)، میلاد محمدی (خنت)، جعفر سلمانی (پورتیموننزه)، دانیال اسماعیلی‌فر (سپاهان)

خط میانی: احسان حاج صفی (سپاهان)، احمد نوراللهی (پرسپولیس)، سعید عزت‌اللهی (وایله بولدکلاب)، کمال کامیابی‌نیا (پرسپولیس)، علی قلی‌زاده (شارلوا)، سامان قدوس (برنتفورد)، مهدی ترابی (پرسپولیس)، وحید امیری (پرسپولیس)

مهاجمان: علیرضا جهانبخش (برایتون)، سردار آزمون (زنیت سن پترزبورگ)، مهدی طارمی (پورتو)، کریم انصاری‌فرد (آاک آتن)، مهدی قائدی (استقلال)، کاوه رضایی (شارلروا)

بیشتر از ورزش