نخستین واکنش‌ها به رد صلاحیت‌ها: نتیجه از هم‌اکنون مشخص است 

واکنش سیاستمداران به اسامی اعلام شده از سوی شورای نگهبان؛ از علی مطهری تا حسام‌الدین آشنا

از چپ: علی لاریجانی، محمود احمدی‌نژاد، اسحاق جهانگیری  و مصطفی تاجزاده، تعدادی از کاندیداهای رد صلاحیت شده

اندکی پس از اعلام اسامی افراد تائید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان برای سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در جمهوری اسلامی ایران، واکنش‌ سیاستمداران به رد صلاحیت‌ها آغاز شد؛ از ابراز تاسف اسحاق جهانگیری که گفت تکلیف دیگر از او ساقط شده است تا علی مطهری که رد صلاحیت لاریجانی را به باد انتقاد گرفت و نماینده‌ای که در صحن علنی مجلس، از احمدی‌نژاد حمایت کرد.

بیشترین واکنش‌ها به رد صلاحیت علی لاریجانی است که البته از روزهای گذشته زمزمه‌های آن شنیده شده بود. علی لاریجانی پس از رد صلاحیت خود، در بیانیه‌ای خطاب به مردم گفت که با توصیه مراجع به میدان آمده بوده است و برای تایید صلاحیت خود رایزنی نمی‌کند. علی مطهری نیز در واکنش به رد صلاحیت علی لاریجانی در توییتر نوشت: «از رد صلاحیت خودم با وجود آن که می‌دانم دلیل قانع‌کننده‌ای ندارد، می‌گذرم اما از رد صلاحیت آقای لاریجانی که همیشه گوش‌به‌فرمان نظام بوده است و تجربه گرانسنگی برای امروز نظام داشت، در حیرتم!»

علی مطهری در ادامه به مصوبه شورای عالی امنیت ملی که اقامت یا تحصیل اقوام درجه یک مقامات عالی در کشورهای دیگر را غیرقانونی می‌داند اشاره کرد و نوشت که این شورا حق قانون‌گذاری ندارد و قانون‌گذار فقط مجلس است. گفته می‌شود دلیل رد صلاحیت لاریجانی، اقامت دختر او در آمریکا بوده است.

رد صلاحیت همه کاندیداهای نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان و محمود احمدی‌نژاد هم در ساعات اولیه اعلام اسامی افراد تایید صلاحیت شده، با واکنش‌های زیادی روبه‌رو بود. احمد علیرضابیگی، در نطق میان دستور صحن علنی مجلس (سه‌شنبه چهارم خرداد)، با حمایت از محمود احمدی‌نژاد او را «امین مردم» خواند؛ اما این اقدام اعتراض برخی دیگر از نمایندگان مجلس را در پی داشت و فضا را برای دقایقی ملتهب کرد؛ به‌ طوری‌ که مخالفان شعار «مرگ بر منافق» سر دادند.

اسحاق جهانگیری که از او به عنوان یکی از رقبای جدی انتخابات سیزدهم نام برده می‌شد، پس از این که دست رد شورای نگهبان بر سینه او نیز خورد، در بیانیه‌ای اعلام کرد که  احراز صلاحیت نشدن بسیاری از شایستگان، برای مشارکت همگانی در انتخابات و رقابت عادلانه گرایش‌ها و جریان‌های سیاسی، تهدیدی جدی خواهد بود. او در بیانیه‌ای خطاب به مردم ایران، مسئولیت حقوقی و قانونی رد صلاحیت خود را متوجه شورای نگهبان دانست و گفت که به درخواست جبهه اصلاحات، جوانان و فعالان سیاسی و مدنی به قصد گشایش در زندگی مردم، به عرصه انتخابات وارد شده است. جهانگیری پایان فعالیت انتخاباتی خود را نیز اعلام کرد و گفت: «اکنون تکلیف از من ساقط است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زهرا شجاعی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری و از اعضای لیست ۱۴ نفری نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان نیز نخستین فرد از این جبهه بود که به رد صلاحیت همه کاندیداهای اصلاح‌طلبان واکنش نشان داد و گفت: «به نظر می‌رسد که ضرورتی به مشارکت اصلاح‌طلبان در انتخابات احساس نشده و من فکر می‌کنم که به‌ طور روشن، حقوق شهروندی و حق مشارکت در انتخابات به گونه‌ای از جناح‌های مختلف سیاسی سلب شده است.»

شجاعی همچنین از احتمال اعتراض دست‌جمعی اصلاح‌طلبان خبر داد و در عین حال اذعان داشت که به دریافت پاسخ قانع‌کننده از سوی شورای نگهبان خوش‌بین نیست. مسعود پزشکیان، دیگر کاندیدای رد صلاحیت‌ شده اصلاح‌طلبان نیز به بازنشر بخشی از سخنرانی خود در زمان استیضاح بسنده کرد و یکی از نزدیکان وی خبر داد که او به رد صلاحیتش  اعتراض نمی‌کند.

در ادامه واکنش‌های سیاستمداران به اسامی افراد تایید صلاحیت شده، علی جنتی، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسام‌الدین آشنا، مشاور پیشین رئیس‌جمهور، با لحنی کنایه‌آمیز به این مسئله پرداختند. علی جنتی، پسر رئیس شورای نگهبان، در توییتی نوشت: «سرانجام پس از ۱۰ روز بحث و مناقشه، شورای نگهبان نامزدهای موردنظر خود برای ریاست‌جمهوری را اعلام کرد؛ یک ضرب‌المثل فارسی می‌گوید کوه زایید، موش زایید! بدیهی است با این تعداد کاندیدای پوششی، از هم‌اکنون نتیجه انتخابات روشن است و آنچه در این میان با مشارکت اقلیت قربانی می‌شود، جمهوریت نظام خواهد بود»

حسام‌الدین آشنا نیز در توییتی پرایهام‌، حمایت خود از عبدالناصر همتی را اعلام کرد و نوشت: «همتی و ما ادراک ما همتی!»

در میان همه واکنش‌ها و اظهارنظرهایی که در ساعت‌های نخستین اعلام اسامی افراد تایید صلاحیت‌شده در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها منتشر شد، توییت ابراهیم رئیسی از اعتماد به نفس او برای پیروزی در انتخابات حکایت داشت. او که به نظر می‌رسد با کنار گذاشته شدن رقبا، از هم‌اکنون اطمینان پیدا کرده که به زودی در جایگاه ریاست‌جمهوری قرار می‌گیرد، نوشته است: «از دیروز عصر که از نتایج تعیین صلاحیت‌ها مطلع شدم، شاید شماها و خود آقایان هم خبر نداشته باشند، من تماس‌هایی گرفتم و در حال انجام رایزنی‌هایی هستم که صحنه انتخابات، رقابتی‌تر و مشارکتی‌تر شود.»

شهیندخت مولاوردی، معاون سابق حسن روحانی در امور زنان نيز در واکنش به رد صلاحیتها در توئیتی نوشت: «مشارکت حداقلی، مشروعیت سیاسی و قدرت چانه زنی دولت منتخب را در تعاملات ملی و بین المللی زیر سوال می‌برد.»

مصطفی تاجزاده، یکی از نامزدهای ردصلاحیت شده نیز در بیانیه‌ای رد صلاحیت‌ها را «غیرقانونی» دانست و گفت «در جهت لغو نظارت استصوابی و پایان بخشیدن به مهندسی انتخابات توسط حزب پادگانی و آزادکردن انتخابات خواهم کوشید.» این نامزد اصلاح‌طلب در بخشی از بیانیه خود گفت، «کار از مهندسی انتخابات گذشته و به انتصابات رسیده است.»