خطر مرگ بیماران حاد پس از قطعی‌های مکرر برق

پدر و مادر مهسا وقتی برق قطع می‌شود مخاط ریه دخترشان را با مکش دهانی تخلیه می‌کنند

عکس تزئینی است-  Dimitar DILKOFF / AFP

قطعی مکرر برق در ساعات متوالی و طولانی که در بیشتر مواقع بدون اعلام قبلی اتفاق افتاده درمان بیماران بستری در خانه را با اختلال روبرو کرده است. از سوی دیگر به گفته رئیس بیمارستان شهید لواسانی احتمال مرگ مغزی بیماران مبتلا به کرونا به دلیل قطع برق وجود دارد. 

ادامه حیات بسیاری از بیماران بستری در خانه همچون بیماران نباتی به تجهیزات برقی مثل اکسیژن بستگی دارد ضمن اینکه بیماران بدحال کرونا نیز زیر دستگاه‌های «ونتیلاتور» هستند و قطع برق خطر مرگ را برای آن‌ها به همراه دارد. 

مهساسادات آقایی، دختر نوجوان ۱۴ ساله ساکن استان البرز یک بیمار نباتی است. او پس از حادثه‌ای که در سال ۹۸ اتفاق افتاد تاکنون در خانه بستری و تحت مراقبت مادر و پدرش است اما نیاز مستمر به دستگاه اکسیژن‌ساز و ساکشن ریه دارد.

در روزهای اخیر بارها پس از قطع برق ساکشن ریه مهسا نیز از کار افتاده و باعث شده آب در ریه او جمع شود و پدر و مادر مهسا در زمان قطع برق، مجبور می‌شوند با مکش دهانی، مخاط ریه دخترشان را تخلیه کنند که بتواند راحت نفس بکشد. 

از کار افتادن دستگاه ساکشن ریه تنها مشکلی نیست که پس از قطع برق ایجاد می‌شود، بیماران نباتی نیاز به غذاهای میکس دارند که از طریق دستگاه‌های برقی درست می‌شوند از طرف دیگر قطع برق، باعث قطع آب آپارتمان‌ها نیز می‌شود و نظافت بیماران را با مشکل مواجه می‌کند. 

مادر مهسا در گفت‌وگو با ایلنا قطع برق بیماران ریوی و خاص را همراه با عواقب جبران‌ناپذیر دانسته و خطاب به مسئولان گفته: «خواهش می‌کنم برق ما را قطع نکنید و بیشتر از این رنجمان ندهید.»

مهسا فقط یکی از هزاران بیمار بستری در خانه است که نیاز به تجهیزات پزشکی برقی دارد. خانواده‌های این بیماران فشار مضاعفی را متحمل می‌شوند. برخی از آن‌ها کمک‌هزینه‌های کمی از بهزیستی دریافت می‌کنند که در برابر هزینه‌های درمان و نگهداری بسیار ناچیز است. با وجود این مدیرکل امور مشترکین شرکت توانیر در روزهای گذشته در یک برنامه تلویزیونی حاضر شد و گفت این شرکت هیچ مسئولیتی در قبال بیماران حاد که در خانه بستری هستند ندارد و خانواده آن‌ها باید برای بیمار خود برق اضطراری تهیه کنند. 

خطر مرگ بیماران تنفسی و حاد فقط شامل حال بیماران بستری در خانه نیست. این خطر بیماران بستری در بیمارستان‌های قدیمی و فرسوده را نیز تهدید می‌کند. سید علی جمالیان رئیس بیمارستان شهید لواسانی با اشاره به اینکه در مقاطع دیگر تعداد بیمارانی که به بخش ویژه و دستگاه تنفس نیاز داشته باشند این‌قدر نبوده به ایلنا گفت: «قوی‌ترین ژنراتورهای بیمارستانی شاید نتواند زیر بار این میزان فشار که در حال حاضر وجود دارد، بروند و فقط برق شهری می‌تواند این مدیریت برق را انجام دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته جمالیان هر قطع و وصلی برق می‌تواند مرگ‌ومیر زیادی به همراه داشته باشد. او با انتقاد از اینکه حتی زمان قطع برق را هم به بیمارستان اطلاع نمی‌دهند گفت: «با توجه به اینکه بیماران کرونایی زیر دستگاه‌های ونتیلاتور هستند، در زمان قطعی برق امکان مرگ مغزی برای خیلی از این بیماران وجود دارد.» 

قطع برق در روزهای گذشته علاوه بر اختلالاتی که در زندگی و کار مردم ایجاد کرده مخاطرات جدی برای سلامت بسیاری از بیماران در پی داشته و به خصوص بیمارانی که در بیمارستان و منزل به تجهیزات پزشکی برقی نیاز دارند با مشکل و خطر مضاعف نیز روبرو بوده‌اند.