فاجعه در هند؛ قارچ سیاه و سفید کم بود، زرد هم اضافه شد

«عموما خزندگان به قارچ زرد مبتلا می‌شوند و این نخستین ‌بار است که انسان به این قارچ مبتلا شده است»

بیمار مبتلا به قارچ سیاه در هند-Uma Shankar MISHRA / AFP

در حالی که ابتلا بیماران کووید‌ـ ۱۹ به قارچ سیاه و سفید در هند همچنان رو به افزایش است اکنون موردی از ابتلا به قارچ زرد را هم در ایالت اوتار پرادش گزارش داده‌اند.

این مورد در بیمارستانی واقع در بخش قاضی‌آباد این ایالت و در همسایگی شهر دهلی مشاهده شده است.

دکتر بی‌پی تیاگی، متخصص گوش و حلق و بینی، می‌گوید، مرد ۴۵ ساله‌ای به قارچ‌های سیاه، سفید و زرد مبتلا شده‌ است. او در مصاحبه با خبرگزاری ای‌ان‌آی گفت: «عموما خزندگان به قارچ زرد مبتلا می‌شوند و این نخستین‌بار است که می‌بینم انسان هم به این قارچ مبتلا شده است».

او گفت ابتلا به این قارچ را با داروی آمفوتریسین ب می‌توان درمان کرد ولی درمان آن بیشتر از درمان قارچ سیاه و سفید طول می‌کشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر تیاگی گفت بروز رخوت در بدن و کاهش اشتها از جمله علامت‌های ابتلا به قارچ زرد است.

پسر این بیمار هم در مصاحبه با خبرگزاری ای‌ان‌آی گفت پدرش تحت درمان کووید‌ـ ۱۹ و رو به بهبود بود. او گفت: در دو روز گذشته چشمانش شروع کرد به تورم و ناگهان بسته شد. دچار خون‌ریزی بینی و بی‌اختیاری ادرار نیز شده است.

این در حالی است که هند با افزایش ابتلای بیماران کووید‌ـ ۱۹ به قارچ سیاه دست‌و‌پنجه نرم می‌کند و دچار کمبود آمفوتریسین ب است. وزارت بهداشت هند روز دوشنبه (۲۴ مه) اعلام کرد تاکنون ۵ هزار ۴۲۴ مورد ابتلا به قارچ سیاه (ﻣﻮﻛﻮﺭﻣﺎﻳﻜﻮﺯﻳﺲ) در این کشور گزارش داده شده است.

به گفته هارش وردهان، وزیر بهداشت هند، از این ۵ هزار ۴۲۴ مورد ۴ هزار و ۵۶۶ بیمار دارای سابقه ابتلا به کوویدـ۱۹ هستند. مقام‌های بهداشت هم می‌گویند در تلاش‌اند تا کمبود داروی ضدقارچ را برطرف کنند.

 ﻣﻮﻛﻮﺭﻣﺎﻳﻜﻮﺯﻳﺲ نوعی بیماری قارچی است که گروهی از قارچ‌های معلق در هوا به نام «موکورمایستس» پدید می‌آورند. این قارچ همین که از طریق تنفس وارد بدن شود حفره‌های سینوسی، شش‌ها و حفره‌های قفسه سینه بیمار را آلوده می‌کند.

به گفته وزارت بهداشت هندوستان مبتلایان به بیماری قند یا ضعف دستگاه ایمنی و از جمله کسانی که به دلیل ابتلا به کووید‌-۱۹ تحت درمان استروئید قرار گرفته‌اند بیشتر در معرض خطر ابتلا به ﻣﻮﻛﻮﺭﻣﺎﻳﻜﻮﺯﻳﺲ قرار دارند.

در ضمن مواردی از ابتلا به قارچ سفید را هم در ایالت‌های بیهار و مادهیا پرادش هندوستان نیز گزارش داده‌اند. به گفته پزشکان این بیماری قارچی نیز به علت کاهش ایمنی بدن یا تماس با اشیای آلوده به قارچ رخ می‌دهد.

© The Independent