ناوگان از‌ نفس‌‌ افتاده تاکسی‌های ایران: تحریم مقصر است یا گرانی خودرو؟

تهران بعد از مکزیکوسیتی، دومین ناوگان تاکسیرانی شهری جهان را دارد

ارائه نشدن تسهیلات بانکی به رانندگانی که قصد نوسازی تاکسی‌های خود را دارند، هزینه زیادی بر دوش تاکسی‌داران می‌گذارد- اقتصاد‌ آنلاین

به‌رغم تاکید استانداردهای بین‌المللی بر استفاده از خودروهای کم‌استهلاک و ایمن در بخش ناوگان تاکسیرانی، در ایران وضعیت برعکس است. به گزارش نشریه «اقتصاد ما»، از زمان تشدید تحریم‌ها و افزایش قیمت خودرو در پی آن، تاکنون ناوگان تاکسیرانی ایران نوسازی نشده است.

مرتضی ضامنی، رئیس اتحادیه تاکسیرانی ایران، مدعی است که  فرآیند نوسازی تاکسی‌ها از سر گرفته شده است و از آبان‌ماه سال گذشته تاکنون حدود ۷ هزار و ۶۵۹ خودرو به کسانی که خواهان نوسازی تاکسی‌ خود بوده‌اند، تحویل داده شده است.

در تابستان سال گذشته، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور اعلام کرد که ۱۹۲ هزار از ۳۱۸ هزار دستگاه تاکسی فعال در کشور، فرسوده است و این آمار در سال ۱۴۰۰ به ۲۴۲ هزار دستگاه خواهد رسید؛ ۷۳ درصد از کل تاکسی‌های کشور! در زمستان نیز آمارهای رسمی نشان داد که ۵۵ هزار دستگاه ناوگان حمل‌ونقل بین شهری بالای ۴۰ سال در کشور داریم.

ناوگان حمل و نقل تهران با حدود ۷۹ هزار تاکسی، بعد از مکزیکوسیتی دومین ناوگان تاکسیرانی شهری در جهان است. به‌رغم وعده‌های زیاد مبنی بر نوسازی تاکسی‌های تهران، شبکه حمل و نقل عمومی پایتخت کارآمدی‌اش را از دست  داده است. تابستان گذشته، علی محتشمی‌پور، معاون فنی و بهره‌برداری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران، اعلام کرد که نیمی از ناوگان تاکسیرانی پایتخت به سن فرسودگی رسیده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارائه نشدن تسهیلات بانکی به رانندگانی که قصد نوسازی تاکسی‌های خود را دارند، هزینه زیادی بر دوش تاکسی‌داران می‌گذارد. با این حال، تاکسی‌رانان از نوسازی خودروها استقبال می‌کنند، چراکه آن‌ها هر روز باید بخش قابل توجهی از درآمدشان را صرف تعمیر و نگهداری از تاکسی‌های فرسوده کنند و نوسازی خودرو، مخارج تعمیر آن را از دوش آنان برمی‌دارد. این رانندگان اگر بخواهند با این تاکسی‌ها در سطح شهر تردد کنند، هر روز از سوی دوربین‌های پلیس شناسایی و جریمه می‌شوند و اگر بخواهند معاینه فنی دریافت کنند، باید هزینه‌های سنگین تعمیرات خودرو را متحمل شوند. بنابراین، برای امرار معاش در وضعیت بغرنجی قرار دارند.

بر اساس مصوبه دولت ایران، تاکسی‌هایی که ده سال از شروع فعالیت آن‌ها گذشته باشد، مشمول فرسودگی هستند. طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده از ابتدای سال ۹۵ آغاز شده است، اما تعداد تاکسی‌های فرسوده در ایران همچنان بسیار بالاست. به گفته مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌ شهری ایران، مشکلاتی مانند افزایش بی‌رویه قیمت خودرو و نبودِ تسهیلات مالی، روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده را با مشکل مواجه کرده است. از سویی نیز فرسودگی خودرو‌ها از مهمترین دلایل حوادث جاده‌ای است و اگر اقدامات مناسب در این زمینه انجام نگیرد، بیش از پیش شاهد تصادفات و تلفات خواهیم بود.