بیش از ۱۴ میلیون نفر در افغانستان امنیت غذایی ندارند

از هر سه نفر یکی در افغانستان امنیت غذایی ندارد  

فقر گریبانگیر بیش از ۱۴ میلیون نفر در افغانستان است که مصئونیت غذا ندارند- ELVIS BARUKCIC / AFP

یک گزارش تازه سازمان غذایی جهان نشان می‌دهد که میلیون‌ها نفر در افغانستان امنیت غذایی ندارند و از گرسنگی رنج می‌برند.

سازمان جهانی غذا می‌گوید بیش از ۱۴ میلیون نفر در افغانستان امنیت غذایی و توان خرید غذا ندارند که از این میان چهار میلیون شهروند افغانستان در شرایط اضطراری قرار دارند. این گزارش نشان می‌دهد که از هر سه نفر در افغانستان، یکی امنیت غذا ندارد.

علاوه بر این ۱۴ میلیون نفر، نداری و مشکلات اقتصادی دامنگیر ۱۰ میلیون شهروند دیگر این کشور نیز شده است که نمی‌توانند به غذای کافی دسترسی داشته باشند.

این گزارش تکان‌دهنده که تازه منتشر شده است،‌ همچنان آورده است که بقیه شهروندان این کشور که تعدادشان به ۱۱ میلیون نفر می‌رسد،‌ امنیت غذایی دارند.

اما این نگرانی وجود دارد که با از دست دادن منابع درآمدشان آنها نیز با مشکلات اقتصادی دست به گریبان شوند. 

جمعیت افغانستان بیش از ۳۵ میلیون نفر برآورد می‌شود و جنگ و فقر بر سایه اکثریت مردم سایه انداخته است.

بیشترین میزان فقر در ولایت‌های شمالی بدخشان و فاریاب و مرکزی دایکندی و غربی غور گزارش شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از دلایل کاهش دسترسی مردم به منابع غذایی چنین گزارش شده است که برداشت گندم در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال گذشته به دلیل بیماری کرونا، جنگ و ناامنی و شرایط محیط‌زیستی، ۳۱ درصد کمتر شده است.

سازمان جهانی غذا پیشنهاد داده است که برای جلوگیری از بحران گرسنگی به بیش از ۵۰۰ میلیون دلار کمک بشردوستانه نیاز است تا با مرگ و میر ناشی از آن مبارزه شود. این سازمان هشدار داده است که تاکنون کشورهای کمک‌کننده تنها تعهد به تامین ۱۲ درصد این مبلغ داده اند.

جای نگرانی این است که اوضاع در ماه‌های آینده بدتر پیشبینی می‌شود چراکه حملات طالبان و جنگ مسلحانه بسیاری از مناطق کشور را دستخوش ناامنی‌های گسترده کرده است. این ناامنی‌ها بر وضعیت اقتصادی کشور تاثیر ناگوار خواهد شد و به آوارگی صدها هزار نفر خواهد انجامید.

بیشتر از جهان