گوردون براون: خطر افتادن حزب کارگر به دام ناسیونالیسم وجود دارد

«با ظهور ناسیونالیسم انگلیسی، اتحادیه‌گرایی به فراموشی سپرده می‌شود»

GEOFF CADDICK / AFP

گوردون براون، جان مک دونل از حزب کارگر را به خاطر موضعش درباره دومین همه‌پرسی استقلال اسکاتلند، به افتادن در «دام ملی‌گرایی» متهم کرد.

این اظهارات نخست وزیر پیشین پس از آن صورت گرفت كه رئیس خزانه در سایه، گفت كه در صورت درخواست مجلس یا مردم اسکاتلند، حزب کارگر مانع همه‌پرسی دوم نخواهد شد و با این سخنان همکاران خود را به خشم آورد.

آقای براون در مقاله‌ای در روز یکشنبه نوشت که نقش حزب وی باید در جهت حمایت از منافع اقتصادی بریتانیا باشد و هشدار داد که این کشور به خاطر تهدیدات ناشی از خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا، با بزرگترین بحران قانون اساسی از قرن ۱۷ تا کنون روبرو است.

آقای براون گفت: «اما چند روز پیش جان مک دونل نیز مستقیم در دام ملی‌گرایی افتاد. او پیشنهاد کرده است که «پارلمان انگلستان» - آن طور که او از آن نام برده - نباید مانع تصمیم پارلمان اسکاتلند شود.

آقای مک دونل هفته گذشته در جشنواره ادینبرا با اشاره به چشم انداز برگزاری همه‌پرسی استقلال گفت: «این تصمیم برعهده مجلس و مردم اسکاتلند است. ما مانع آن نخواهیم شد و به مردم اسکاتلند اجازه خواهیم داد که تصمیم بگیرند.»

آقای براون، که از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ نخست وزیر بود، در ادامه مقاله خود که در روزنامه The Observer منتشر شده، گفت تنها سه هفته از نخست وزیری بوریس جانسون گذشته «ناسیونالیسم انگلیسی در حال افزایش است» و «به نظر می‌رسد اتحادیه‌گرایی در بریتانیا دارد به فراموشی سپرده می‌شود.»

وی در ادامه نوشت: زمانی در سراسر جهان ما به خاطر یک اتحاد بریتانیایی کم‌نما اما آسوده که فراگیر، برونگرا، با تحمل و در نهایت عملگرا بود تحسین می‌شدیم، اما اکنون تصویری زشت از خود نشان می‌دهیم: تصویری از جدایی تلخ، عدم تحمل، درون‌گرایی، آن هم چنان افراطی که عقل سلیم را قربانی خشک‌اندیشی کرده است و بهترین منافع خود را نادیده می‌گیریم.»

رهبر پیشین حزب کارگر نوشت که سفرهای اخیر آقای جانسون به بخش‌های مختلف بریتانیا در این زمینه بی‌نتیجه بوده است. او به حذف این تصور که موفق‌ترین کشور چندملیتی جهان تحت رهبری او از یک هدف متحدکننده محروم خواهد شد هیچ کمکی نکرده است. جانسون نتوانسته ‌است نشان دهد که آنقدر قدرتمند است که بتواند یکپارچگی بریتانیا را حفظ کند و از خیزش چهار حرکت ملی‌گرایی اسکاتلندی، ایرلندی، انگلیسی و همچنین ملی‌گرایی رو به رشد ولزی جلوگیری کند.

آقای براون، که اسکاتلندی است، همچنین حزب ملی اسکاتلند را به باد انتقاد گرفت و گفت این حزب ادعا می‌کند که مروج ناسیونالیزم اسکاتلندی مترقی و طرفدار اروپاست، در حالی این واقعیت را نادیده می‌گیرد که در صورت خروج اسکاتلند از بریتانیا صدها هزار شغل از بین خواهد رفت. 

او در پایان مقاله خود می‌گوید ایده‌آل‌های یک بریتانیای فراگیر و برونگرا نمی‌توانند از تفرقه و هرج‌ومرج ناشی از خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا جان سالم به در ببرد.

وی می‌افزاید، برای جلوگیری از ناسیونالیسم ناکارآمد و مخرب، اولین گام این است که دولت فورا خروج بدون توافق را از گزینه‌های خود حذف کند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news

© The Independent