بلاروس هواپیمای مسافری را برای بازداشت مخالف سیاسی به زمین نشاند

رامان پراتاسویچ، روزنامه‌نگار و فعال مخالف حکومت بلاروس، پس از رهگیری هواپیمایش بازداشت شد

رامان پراتاسویچ، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی اپوزسیون بلاروس-STR / AFP

مقام‌های بلاروس روز یکشنبه یک جت جنگنده را به دنبال یک هواپیمای مسافربری فرستادند تا با هشدار انفجار بمب آن را به زمین بازگردانند. هشداری که بعدا معلوم شد حقیقت نداشته است. پس از اسکورت کردن هواپیمای مسافربری خطوط هوایی رایان‌ایر به مینسک، یک روزنامه‌نگار و فعال مخالف حکومت بلاروس، بازداشت شد.

رایان‌ایر در بیانیه‌ای گفت که بلاروس به خدمه پرواز درباره یک تهدید امنیتی بالقوه در هواپیما هشدار دادند و آن را به نزدیکترین فرودگاه، راهنمایی کردند. 

شبکه خبری سی‌ان‌ان نوشته است که دستور این عملیات را الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس صادر کرده بود.

رامان پراتاسویچ، منتقد ۲۶ ساله تبعیدی و صریح حکومت رئیس‌جمهور لوکاشنکو است.

پرواز خطوط هوایی رایان‌ایر، در اصل از آتن در یونان، به ویلنیوس، پایتخت لیتوانی پرواز می‌کرد.

داده‌های وبسایت نظارت بر پروازها نشان می‌دهد که هواپیما دو دقیقه قبل از ورود به آسمان لیتوانی تغییر جهت داده است. به گزارش رویترز، هواپیما ساعاتی پس از توقف در مینسک، عازم ویلنیوس شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لیتوانی عضو اتحادیه اروپا و محل سکونت پروتاسویچ است. این کشور خواستار پاسخگویی اتحادیه اروپا و ناتو شده است. دبیرکل ناتو در توییتی، رویداد فوق را جدید و خطرناک و مستلزم تحقیقات بین‌المللی توصیف کرد.

نخست‌وزیر لهستان نیز ضمن محکوم کردن آن، خواستار مذاکره رهبران اتحادیه اروپا برای بررسی تحریم مینسک شده است.

آلمان خواستار توضیح فوری بلاروس شده و اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا گفته است باید با هرگونه نقض قوانین بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی برخورد شود و گیتاناس نائوسدا، رئیس‌جمهور لیتوانی، خواستار آزادی پراتاسویچ شده است. او در توییتی این عملیات را «رویدادی بی‌سابقه و نفرت‌انگیز» توصیف کرد. او گفت «یک هواپیمای تجاری مسافربری که به ویلنیوس پرواز می‌کرد، به زور در مینسک فرود آورده شد.»‌ او گفت که حکومت بلاروس مسئول این اقدام است. وزیر خارجه لیتوانی نیز این اقدام را مخرب توصیف کرده است.

رامان پراتاسویچ، موسس کانال تلگرامی «نکستا» است. نکستا و یک کانال دیگر منتقد دولت بلاروس، در سازماندهی تظاهرات ضددولتی این کشور نقش عمده داشتند و در بلاروس به عنوان افراطی‌گرا طبقه‌بندی شده‌اند.

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا گفت که این اقدام پیامدی «حیرت‌آور» خواهد داشت.

پراتاسویچ در فهرست تروریستی و افراد تحت تعقیب دولت نیز قرار دارد.

فرودگاه مینسک به شبکه خبری روسی ریانووستی، گفت که هواپیما به دنبال یک تهدید تأیید نشده بمب، فرود اضطراری داشت.

یک سخنگوی فرودگاه‌های لیتوانی به رادیوی ملی این کشور گفت که فرود به دلیل نزاع میان یک مسافر و یکی از اعضای خدمه پرواز بوده است. او گفت که مقام‌های حمل‌ونقل هوایی این کشور درباره تهدید بمب اطلاعی دریافت نکردند.

سویتلانا تسخانووسکایا، از چهره‌های شناخته‌شده اپوزیسیون بلاروس که او نیز ساکن لیتوانی است، گفت که حکومت این کشور «به زور هواپیما را در مینسک فرود‌ آورد تا روزنامه‌نگاران و رامان پراتاسویچ را بازاداشت کند.» او در توییتی نوشت که پراتاسویچ در بلاروس با حکم اعدام مواجه است و خواستار تحقیقات بین‌المللی و اعمال تحریم علیه بلاروس شد.

پیش‌بینی می‌شود که این رویداد باعث وخیم‌تر شدن مناسبات بلاروس و غرب شود. الکساندر لوکاشنکو از سال ۱۹۹۴ رئیس‌جمهور بلاروس است و مخالفان او را به دستکاری در انتخابات اخیر و سرکوب خشونت‌آمیز اعتراض‌های مردمی پس از آن متهم می‌کنند. او انجام هرگونه تقلب را رد کرده است.