قارچ سیاه در هند تا کنون ۹ هزار قربانی گرفته است

هند شاهد ابتلای هزاران بیمار بهبود یافته یا در حال بهبودی از کرونا به این قارچ بوده است

هند با کمبود شدید تخت بیمارستانی مواجه است - UMA SHANKAR MISHRA / AFP

نزدیک به ۹ هزار نفر در هند تا کنون به دلیل ابتدا به بیماری همه‌گیر «قارچ سیاه» جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی، این عفونت معمولا نادر که نام علمی‌اش «موکورمایکوزیس» است،‌ نرخ مرگ و میری حدود ۵۰ درصد دارد و برخی مبتلایان را تنها با در آوردن یکی از چشم‌هایشان می‌توان نجات داد.

اما در ماه‌های اخیر، ‌هند شاهد ابتلای هزاران بیمار بهبود یافته یا در حال بهبودی از کرونا به این قارچ بوده است.

بیش از نیمی از موارد ابتلا در ایالت‌های گجرات و مهاراشترا گزارش‌شده‌اند. دولت هند به ۲۹ ایالت این کشور گفته است که این بیماری را اپیدمی اعلام کنند.

قارچ سیاه یک عفونت کمیاب است که جان نیمی از مبتلایان را می‌گیرد و برخی از بیماران نیز با خطر نقص عضو روبه‌رو می‌شوند زیرا چشم یا استخوان آرواره آن‌ها باید خارج شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تشخیص اولیه متخصصان هندی این است که استفاده از داروهای استرویید برای افرادی که به کرونای حاد مبتلا شده بودند باعث شیوع این بیماری شده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که در ماه‌های اخیر هزاران مورد ابتلا به این بیماری کشف شده و از همین رو، وزیر بهداشت هند درخواست کرده است در این کشور همه‌گیری قارچ سیاه اعلام شود.

از آنجا که اغلب مبتلایان به قارچ سیاه بهبودیافتگان کرونا بوده‌اند، متخصصان احتمال می‌دهند ارتباطی میان این بیماری با کرونا و داروهای استرویید (کورتون) که برای درمان کووید به کار می‌رود، وجود داشته باشد؛ به‌ویژه آنکه این بیماری اغلب بین ۱۰ تا ۱۲ روز پس از بهبودی از کرونا بروز پیدا می‌کند. متخصصان به بی‌بی‌سی گفتند: «مبتلایانی که بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت دارند در معرض خطر بیشتری هستند.»

راجش تُپ، وزیر بهداشت ایالت ماهاراشترا، که بیشترین آسیب را در موج دوم کرونا متحمل شده بود، گفت که در یک هفته، ۱۵۰۰ مورد عفونت به قارچ سیاه در این ایالت ثبت شده است و یک بیمارستان در بمبئی نیز اعلام کرد در مدت‌زمان دو ماه، ۲۴ مورد از این بیماری را مشاهده کرده است؛ درحالی‌که کل موارد ثبت‌شده در سال گذشته شش مورد بوده است.

افزایش موارد ابتلا به قارچ سیاه در هند باعث کمبود داروی آمفوتریسین بی شده است که برای درمان این بیماری استفاده می‌شود. قارچ سیاه، یک عفونت نادر است که اغلب در کود حیوانی، گیاهان فاسد و خاک وجود دارد و به مغز و ریه آسیب وارد می‌کند.

هنوز آمار دقیقی از مبتلایان به قارچ سیاه در هند وجود ندارد اما بنا بر اعلام وزارت بهداشت این کشور، هند همچنان با کرونا دست‌و‌پنجه نرم می‌کند و تا روز پنجشنبه ۲۰ مه (۳۰ اردیبهشت) مجموع مبتلایان به کرونا در این کشور افزون بر ۲۵ میلیون نفر اعلام شد.

هند در هفته‌های گذشته با سونامی ویروس کرونا هم مواجه بود، به‌ طوری‌که روزانه ۳۰۰ هزار نفر به این ویروس مبتلا شدند.

بیشتر از جهان