قالیباف: آژانس حق دسترسی به تصاویر مراکز هسته‌ای ایران را ندارد

مهلت توافق سه‌ماهه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ادامه بازرسی‌ها در ایران، اول خردادماه به پایان رسید

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از اول خردادماه حق دسترسی به تصاویر مراکز هسته‌ای ایران را ندارد.

قالیباف روز یکشنبه، دوم خردادماه، در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان درمورد «پایان مهلت سه‌ماهه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی»، با تأکید بر اجرای «قانون راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها»، اعلام کرد که با توجه به پایان این مهلت، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حق دسترسی به تصاویر و اطلاعات سازمان انرژی اتمی ایران را نخواهد داشت.  

پیش از او، علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس، در تذکری گفت: «آژانس بین المللی انرژی اتمی سه ماه فرصت داشت که به تعهدات خود عمل کند، اما این‌گونه نشد و روز گذشته هم فرصت قانونی آنها به اتمام رسید.»

سلیمی تأکید کرد که «براساس قانون باید کلیه تصاویر و فیلم‌هایی که توسط دوربین‌های سازمان انرژی اتمی ضبط شده است، پاک شود» و خواستار این شد که رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هرچه سریع‌تر این موضوع را اعلام کند.

درپی مصوبه مجلس شورای اسلامی برای لغو محدودیت‌های هسته‌ای ایران در سال گذشته که شامل افزایش غنی‌سازی و خروج از پروتکل الحاقی و نظارت آژانس بود، سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به یک توافق موقت سه‌ماهه درمورد بازرسی‌ها رسیدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس این توافق قرار شد دوربین‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تاسیسات هسته‌ای ایران باقی بمانند، اما تصاویری که ضبط می‌کنند برای آژانس فرستاده نشود و در ایران بماند. براساس این قرارداد، پس از سه‌ماه، درصورت لغو تحریم‌های ایران، بازرسان آژانس امکان دسترسی به تصاویر دوربین‌ها را خواهند داشت و در غیر این صورت، تصاویر پاک می‌شوند.

توافق سه‌ماهه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اول خردادماه، درحالی به پایان رسید که مذاکرات ایران و کشورهای عضو برجام برای احیای توافق هسته‌ای همچنان ادامه دارد و دور چهارم آن هفته گذشته در وین به پایان رسید. هدف از این مذاکرات رسیدن به توافقی برای لغو تحریم‌های ایالات متحده آمریکا و بازگشت ایران به تعهدات خود براساس برجام است.

به گفته دیپلمات‌های ارشد کشورهای مختلف حاضر در مذاکرات، تمدید توافق ادامه بازرسی آژانس در این مرحله، برای ادامه مذاکرات احیای برجام ضروری است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه، ۳۰ اردیبهشت‌ماه، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که درحال مذاکره با تهران درباره تمدید توافق بازرسی از تاسیسات هسته‌ای این کشور است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قرار است بعدازظهر یکشنبه در مقر این سازمان در وین نشستی خبری در این زمینه برگزار کند.