سرایت نوسانات بازار رمزارز به بازارهای سنتی سرمایه

صبح روز شنبه، قیمت بیت‌کوین نزدیک به ۱۳ درصد نسبت به روز گذشته افت کرد

تلاطم در بازار رمزارز به دلیل ارتباط آن با شرکت‌های فن‌آوری، بر قیمت اوراق قرضه شرکتی شرکت‌های اروپا تاثیر گذاشته است- REUTERS/Ann Wang

به گفته تحلیلگران، به نظر می‌رسد آشفتگی یک‌هفته‌ای در بازار رمزارز، به دارایی‌های سنتی سرزیر کرده است.

رمزارزها که عمدتاً مبتنی بر فن‌آوری بلاک‌چین هستند، در این هفته دچار دو ضربه شدند که هر دو به سخنانی درباره سرکوب آن‌ها در چین مربوط می‌شود.

اولین ضربه ناشی از تصمیم مقام ناظر چینی در ممنوع کردن ارائه خدمات مربوط به معاملات رمزپایه از سوی موسسات مالی و شرکت‌های پردازش پرداخت‌ در این کشور بود که در نتیجه آن، قیمت بیت‌کوین از بیش از ۴۵ هزار دلار در روز سه‌شنبه به کمتر از ۳۰ هزار دلار در روز بعد کاهش یافت.

دومین سقوط، در روز جمعه پس از آن رخ داد که لیو هی، معاون نخست وزیر چین، تکرار کرد که آن کشور قصد دارد با استخراج و تجارت بیت‌کوین در چین مقابله کند.

طبق گزارش وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ که قیمت رمزارزها را رصد می‌‌کند، صبح روز شنبه، قیمت بیت‌کوین ۱۲.۵۶ درصد نسبت به روز گذشته افت کرد. کاهش ارزش این رمزارز نسبت به هفته گذشته به ۲۱ درصد می‌رسد.

اگر چه نوسانات بازار رمزارز به ندرت موجی قابل توجه در بازارهای سنتی ایجاد می‌کند، برخی از تحلیلگران بر این باورند که وقایع این هفته تأثیری نادر داشته است. این امر نشان از آن دارد که در صورت سقوط دیگری در بازار رمزارز، بازارهای سهام در جهان نیز ممکن است تاثیر پذیرند.

فایننشال تایمز گزارش داد که در پی افت قیمت بیت‌کوین در روز چهارشنبه، قیمت برخی از اوراق قرضه دولتی با افزایش مواجه شد، و تقاضا برای ین ژاپن که در دوره‌های ناپایداری در بازار یک «پناهگاه امن» تلقی می‌شود، افزایش یافت.

این روزنامه گزارش داد که همزمان با کاهش قیمت نفت، معاملات آتی شاخص سهام اس اند پی ۵۰۰ نیز کاهش یافت. شاخص نزدَک هم که بر شرکت‌های فعال در حوزه فن‌آوری تمرکز دارد، به‌‌رغم افزایش سه دهم درصدی در طی یک هفته، در روز جمعه نیم درصد کاهش یافت.

فایننشال تایمز به نقل از سورن ویلمن، تحلیلگر رتبه‌های اعتباری در موسسه بارکلیز، گفت که تلاطم در بازار رمزارز به دلیل ارتباط آن با شرکت‌های فن‌آوری، بر قیمت اوراق قرضه شرکتی شرکت‌های اروپا تاثیر گذاشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «تصور دلالت‌های مستقیم [بین این دو بازار] دشوار است، اما تا آنجا که تصحیح قیمت رمزارزها با ضعف سهام شرکت‌های فن‌آوری مدرن ارتباط دارد (مثلاً این که شرکت تسلا حجم زیادی بیت‌کوین در مالکیت دارد)، این تحولات برای تعیین رتبه اعتباری [اوراق قرضه شرکتی] در اروپا حائز اهمیت است، و ما در اروپا نمی‌توانیم  ضعف [شاخص اس اند پی ۵۰۰] را نادیده بگیریم.»

«با این حال، در هر سقوط قیمت رمزارز، باید آن را خریداری کرد.»

در همین حال، تحلیلگران شرکت چندملیتی هلندی رابوبانک می‌گویند «تصور وجود و چگونگی عملکرد ارتباط مستقیم بین نوسانات قیمت بیت‌کوین و حرکات قیمت در دیگر بخش‌های بازارهای مالی جهان، دشوار است ... اما ناگهان به نظر می‌‌رسد که نوسانات در قیمت بیت‌کوین، کاتالیزور این حرکات در [بازارهای سرمایه] بوده است.»

ریچارد مک گوایر و لین گراهام تیلور روز پنجشنبه در یک خبرنامه [که با ایمیل ارسال می‌کنند] گفتند: «به اینجا رسیده‌ایم که حتی تحلیلگران معتبر رابو دیلی ریتس نیز بالاخره مجبور شده‌اند رمزارز را در قلب تحلیل‌های خود قرار دهند.»

به نظر می‌رسد که کارشناسان و تحلیلگران بازار بر سر این اختلاف نظر دارند که آیا این سقوطی است در گستره‌ای مشابه آنچه در سال ۲۰۱۸ مشاهده شد و آغازگر «زمستان رمزارز» بود، یا فقط یک اصلاح قیمت ساده در مسیر رسیدن قیمت آن به بالاترین سطح جدیدش در اواخر امسال.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد