اسکان میمون‌های فراری باغ‌‌وحش در نزدیکی فرودگاهی در فلوریدا

میمون‌های سبز آفریقایی در سال ۱۹۴۸ از باغ‌وحش فرار کرده بودند

در سال ۱۹۴۸ پنجاه میمون آن مرکز پژوهشی از محل گریختند- Pexels

بیش از هفتاد سال است که یک گروه کوچک میمون‌های سبز آفریقایی در بیشه‌های نزدیک به فرودگاه بین‌المللی «فورت لودردِیل-هالیوود» فلوریدا زندگی می‌کنند. اکنون پژوهشگران می‌گویند اعقاب این حیوانات در سال ۱۹۴۸ از باغ‌وحش گریخته بوده‌اند.

نشریه «پرایمیتز» (نخستینگان) به نقل از پژوهشگران می‌نویسد که این میمون‌ها که اکنون شمار آن آن‌ها از ۳۶ برگذشته است و در بیشه های فلوریدا خانه کرده‌اند، نوادگان میمون‌های بومی مناطق غرب آفریقا هستند که ۷۳ سال پیش از یک مرکز پژوهشی و گردشگری در فلوریدا گریختند. 

این میمون‌ها که به علت سایه سبز پشمشان به میمون‌های سبز موسومند، در سال‌های ۱۹۴۰ به یک مرکز تحقیقاتی منتقل شدند. آن آزمایشگاه توسط برادرزاده تدی روزولت خریداری شد که از سال ۱۹۰۱ تا ۱۹۰۹ رئیس جمهوری آمریکا بود.

این مرکز پژوهشی همچنین با به نمایش گذاشتن تعدادی شامپانزه و ماندریل (نوعی میمون بزرگ و وحشی) به عنوان یک باغ‌وحش نیز عمل می‌کرد. از این میمون‌ها در واقع در آزمایش‌های واکسن فلج استفاده می‌شد. برخی از آن‌ها در اختیار جوناس سالک، ویروس‌شناس آمریکایی گذاشته می‌شد که یکی از نخستین واکسن‌های موثر فلج را تولید کرد.

در سال ۱۹۴۸ پنجاه میمون آن مرکز پژوهشی از محل گریختند. دو سوم آن‌ها را بار دیگر اسیر کردند، اما آن‌هایی که موفق به فرار شدند، زندگی تازه‌ای را در بخش‌هایی از طبیعت وحشی فلوریدا آغاز کردند. پژوهشگران به منظور تعیین دقیق رده نژادی میمون‌های فلوریدا از کلیه ۳۶ میمون عکس گرفته‌اند و با آزمایش پنج نمونه مدفوع و یک نمونه بافتی، سه شاخص ژنتیکی آن‌ها را ردیابی کردند.

نتیجه این تحقیقات نشان داده است که این میمون‌ها متعلق به گروه «دنیای قدیم» میمون‌های موسوم به «کلروسبوس» هستند. در میان این رده باید از میمون‌های «وروِت»، «گریوِت» و «مالبروک» نام برد. اما برخی خصوصیات میمون‌های فلوریدا آن‌ها را از سایر میمون‌های این رده جدا می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دبورا ویلیامز، بیولوژیست دانشگاه آتلانتیک فلوریدا و مولف ارشد بیانیه دانشگاه، در مورد این گزارش می‌گوید: «میمون‌های ما در ساحل دانیا دارای دم‌هایی با نوک طلایی و پشم قهوه‌ای متمایل به سبز  هستند. آن‌ها خصوصیت حلقه مشخص قهوه‌ای در اطراف صورتشان را از دست داده‌اند و زیر آلت تناسلی میمون‌های نر آبی کمرنگ است.»

«این تغییرات، مشخصه‌های محیطی رده میمون‌های کلروسبوس سابیوس است.» سمور ورورت و میمون موسوم به «رِسوس ماک» که در فلوریدا یافت می‌شوند نیز در اصل از دیگر نقاط جهان به این منطقه آورده شده‌اند.

کیت دِتویلر، مولف ارشد و استاد دانشگاه آتلانتیک فلوریدا، در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: «داده‌های حاصل از تحقیقات ما زمینه لازم را برای مطالعات بیشتر و یافتن پاسخ به سوالاتی که در مورد موقعیت این میمون‌ها وجود دارد، از جمله این که چگونه خود را با محیط شهرنشینی و فضای صنعتی فلوریدای جنوبی  تطبیق داده‌اند، مهیا می‌کند.»

او افزود که درک صحیح «تاریخچه میمون‌های ساحل دانیا با توجه به توانایی تطبیق  فوق‌العاده کلروسبوس به اغلب محیط‌ها، برای مردم این ناحیه و مدیریت حیات وحش در این منطقه مهم است.»

به گفته کارشناسان این دانشگاه، میمون‌های سبز «فراوان‌ترین نوع میمون‌های آفریقایی» و بومی غرب آفریقا هستند که از سنگال گرفته تا گینه بیسائو و غنا پراکنده‌اند. 

در آن بیانیه مطبوعاتی گفته شده است که الزامات محل اسکان این میمون‌ها تنها به «فراهم بودن آب و محل خواب در میان شاخه‌های درخت محدود می‌شود.»

© The Independent

بیشتر از جهان