قربانیان کاشت پستان معیوب در فرانسه غرامت می‌گیرند

شرکت «پلی ایمپلنت پروتز» به جای استفاده از سیلیکون پزشکی، از محصولات تأیید نشده و مستعد پارگی استفاده می‌کرد

دو هزار و ۷۰۰ زنی که با محصول شرکت پی‌آی‌پی‌ عمل کاشت پستان انجام دادند، می‌توانند ادعای خسارت کنند - JUAN BARRETO / AFP

یک دادگاه تجدیدنظر در فرانسه رای داده است که قربانیان کاشت (ایمپلنت) پستان معیوب ساخت یک شرکت فرانسوی، باید غرامت مالی دریافت کنند.

رسوایی شرکت «پلی ایمپلنت پروتز» (پی‌آی‌پی) - که ایمپلنت‌های خود را با سیلیکون صنعتی و غیرمجاز پر کرده بود- از سال ۲۰۱۰ تاکنون روی ده‌ها هزار زن در ۶۵ کشور، تأثیر داشته است.  

بر اساس رأی یک دادگاه تجدیدنظر در پاریس که روز پنجشنبه صادر شد، دو هزار و ۷۰۰ زنی که با محصول شرکت پی‌آی‌پی‌ عمل کاشت پستان انجام دادند، می‌توانند ادعای خسارت کنند. گفتنی است که این شرکت تعطیل شده است. 

در این پرونده -که می‌تواند به ادعا‌های زیادی در سراسر جهان منجر شود- ۵۴۰ زن انگلیسی ادعا کردند که ایمپلنت‌های این شرکت تا مدت‌ها برای آن‌ها مشکلات سلامتی ایجاد کرده است.

حکم دادگاه پاریس، بر رای پیشین یک دادگاه فرانسوی در مورد سهل‌انگاری شرکت ایمنی آلمانی «توو راینلند» در تأیید گواهی‌های ایمنی ایمپلنت‌های شرکت پی‌آی‌پی، صحه گذاشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اولیویه اومتر، وکیل دادگستری و نماینده زنان، گفت: «ما از نتیجه پرونده بسیار خوشحال هستیم و می‌دانیم که به طور قطع به تردیدها در مورد مسئولیت شرکت توو پایان خواهد داد. شرکت گواهی‌کننده آلمانی باید خسارت قربانیان را به طور کامل بپردازد.»

این حکم می‌تواند برای ده‌ها هزار قربانی دیگر شرکت پی‌آی‌پی، از انگلیس گرفته تا آمریکای لاتین، پیامدهایی داشته باشد. یان اسپیوی، مبارز تبلیغاتی بریتانیایی، عضو گروه «پی‌آی‌پی اکشن»، گفت که از تصمیم دادگاه پاریس احساس «سرخوشی و خستگی» کرده است. او گفت که تأثیر کاشت پستانی که ۲۰ سال پیش انجام داد، هنوز بر «زندگی و سلامت» او باقی است.

خانم اسپیوی اضافه کرد: «ما مدتی است که درگیر این پرونده هستیم و واقعا برایمان دشوار بوده است. ما هم مشکلات سلامتی داریم و هم کلی مسئولیت‌ دیگر؛ شرکت پی‌آی‌پی روی تمام زندگی ما تأثیر گذاشته است.»

شرکت «پلی ایمپلنت پروتز»  در سال ۲۰۱۰ بسته شد؛ زیرا مشخص شد به جای استفاده از سیلیکون پزشکی، از محصولات تأیید نشده و مستعد پارگی استفاده می‌کرد. ژان کلود ماس، بنیانگذار این شرکت، در سال ۲۰۱۳ به جرم «کلاهبرداری جدی» مقصر شناخته و به چهار سال زندان محکوم شد.

نیکولا میسون، از دیگر قربانیان بریتانیایی کاشت ایمپلنت شرکت پی‌آی‌پی، رای دادگاه را «شگفت‌انگیز» خوانده است. او در برنامه «امروز» رادیو بی‌بی‌سی ۴ گفت: «مدت‌ها است که منتظر این روز هستیم.»

خانم میسون در زمان بارداری زیر بازوی خود غده بزرگی حس کرد و فهمید که ایمپلنت، پاره شده است. با وجودی که او بلافاصله آن‌ها را خارج کرد، اما هنوز در بدن او سیلیکون باقی مانده است.

به گفته سرویس سلامت همگانی (ان‌اچ‌اس)، ورم ، درد و احساس سوزش در پستان‌ها و همچنین بزرگ شدن غدد لنفاوی می‌توانند از علائم به کارگیری سیلیکون تأیید نشده در ایمپلنت‌ها باشند.

© The Independent

بیشتر از جهان