نمازگزار ۶۵ ساله مهاجم مسلح را بر زمین انداخت

پلیس این واقعه را حمله ای تروریستی به شمار آورد

Terje Pedersen / NTB Scanpix / AFP محمد رفیق با توربان سفید 

مرد 65 ساله­ای که مهاجم مسلح به مسجدی در نروژ را بر زمین انداخت، به قهرمان بدل شده است.

شاهدان عینی می­گویند محمد رفیق عامل حمله را بر زمین انداخت و به­رغم جراحاتی که در این کشمکش برداشته بود، او را با کمک نمازگزار دیگری روی زمین نگاه داشت تا پلیس از راه برسد.

آقای رفیق روز شنبه همراه سه نفر دیگر در صحن مرکز اسلامی النور، واقع در شهر بروم، بود که مردی با «دو تفنگ و یک سلاح کمری» وارد شد. ضارب که گویا لباس نظامی و جلیقۀ محافظ به تن داشت، با شکستن در شیشه­ای مسجد سعی کرد خود را به محل نماز عید قربان برساند.

آقای رفیق، روز یکشنبه جلوی هتلی در نزدیکی محل واقعه به خبرنگاران گفت: «از بابت همۀ کمک­ها و حمایت­ها ممنونم». او گفت چگونه ضارب را روی زمین انداخته و نمازگزار دیگری با نام محمد اقبال بر سرش زده است.

عرفان مشتاق، یکی از خادمان مسجد، گفت دقایقی پیش از حملۀ روز شنبه حدود 15 نفر در مسجد گرد آمده بودند.

پلیس این واقعه را حمله­ای بالقوه تروریستی تلقی کرده و مرد سفیدپوست 20 ساله­ای از ساکنان همان محله را به ظن اقدام به قتل بازداشت کرده است. این مرد همچنین به قتل خواهرخواندۀ 17 ساله­اش متهم شده و جسد در خانه­اش پیدا شده است.

رون اسکیولد، دستیار رئیس پلیس، روز یکشنبه در کنفرانسی خبری گفت: «ما این واقعه را به منزلۀ تلاشی برای حملۀ تروریستی بررسی خواهیم کرد. در این میان، دیدگاه­های راستی افراطی در کار بوده است. متهم عقایدی را ابراز کرده که در آنها ویدکوُن کیسلینگ، فاشیست نروژی همکار آلمان نازی، را برای برخورد خصمانه با مهاجرت تحسین کرده است».

آقای اسکیولد ”شجاعت عظیم“ آقایان اقبال و رفیق را در مهار ضارب پس از شلیک چند گلوله ستود و افزود: «تردیدی نیست که تلاش آنان از بروز عواقبی کاملاً متفاوت جلوگیری کرد».

مقامات مسئول می­گویند متهم در بازداشت می­ماند و در حال حاضر تحت معاینات روانی است.

مسجد النور پس از کشته شدن 50 نفر در دو مسجد کرایست­چرچ نیوزیلند در اوایل سال جاری بر اثر حملاتی مشابه بر تدابیر امنیتی خود افزود.

در سال ۲۰۱۱، آندرس برینگ برویک، از طرفداران تفوق نژادی سفیدپوستان، 77 نفر را در کشتاری بی­سابقه در نروژ به قتل رساند. اکثر قربانیان نوجوانانی بودند که در اردو شرکت کرده بودند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news

© The Independent

بیشتر از جهان