ترامپ تئوری توطئۀ خودکشی دوست سابقش را بازتوییت کرد

برای اساس این تئوری بیل کلینتون در خودکشی جفری اپستین دست دارد

SAUL LOEB / AFP

در پی مرگ جفری اپستین، از آشنایان سابق دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، بی­ هیچ سند و مدرکی تئوری توطئه­‌ای را بازتوییت کرده است که بنا به آن، بیل کلینتون، رئیس جمهور پیشین آمریکا، با مرگ اپستین در زندانی در نیویورک مرتبط است.

حدود 12 ساعت پس از آنکه اپستین، سرمایه‌دار آبروباخته، ظاهراً بر اثر خودکشی در سلولش مرده پیدا شد، ترامپ توییتی را بازنشر کرد که ترِنس کی. ویلیامز، کمدین و بازیگر محافظه­‌کار، نوشته بود: ”مرگ بر اثر خودکشی تحت مراقبت 24 ساعته؟ آره، باور کردیم! چطور ممکن است؟ جفری اپستین اطلاعاتی دربارۀ بیل کلینتون داشت و حالا مرده‌است. می‌بینم که هشتگ #جنازه­‌شمار­ترامپ دارد فراگیر می‌شود، ولی ما می‌دانیم که کار چه کسی بوده! اگر تعجب نکردید، بازتوییت کنید.“

رئیس جمهور آمریکا که شنبه و یکشنبه­‌اش را در باشگاه ملی گلف ترامپ در بدمینستر نیوجرسی می‌گذراند، همچنین پستی را بازتوییت کرد که مدعی است مدارکی که مُهر و مومشان هفته پیش در دادگاه باز شد نشان می‌دهد که کلینتون چند بار خصوصی به ”جزیرۀ آزار جنسی کودکان“اپستین سفر کرده‌بود.

این پست ظاهراً اشاره‌ای به گزارش‌هایی قدیمی بود که گویا کلینتون مهمان اپستین در جزیرۀ لیتل سنت جیمز در دریای کارائیب بوده؛ گزارش‌هایی که کلینتون تکذیبشان کرده‌بود. 

ترامپ که در سال 2002 به مجلۀ نیویورک گفته بود اپستین ”مرد محشری است،“روز گذشته رگباری از توییت‌هایی خشم‌آلود پست کرد؛ از جمله پستی که در آن به بیل مار حمله کرد و او را”دیوانه“خواند.ترامپ این کمدین را متهم کرد که دربارۀ سفر رئیس جمهور و دیدار با قربانیان کشتار جمعی هفتۀ گذشتۀ ال‌پاسوی تگزاس دروغ گفته‌است.

ترامپ نوشت: ”اتفاقی برنامۀ کمدین دیوانه، بیل مار، را دیدم. چقدر دروغ گفت. گفت که بیماران بیمارستان ال‌پاسو نمی‌خواستند مرا ببینند. غلط است! با خیلی از بیماران دیدارهای خیلی عالی داشتم. گفت من در تعطیلات بودم. غلط است! مدت‌ها وقت صرف مرتب کردن اوضاع کاخ سفید کرده­ام. همین‌جا ماندم، به جای این که به منهتن بروم و باعث اختلال در کار شهر بشوم.­“

این اولین ­بار نیست که ترامپ تئوری‌های توطئه را منتشر می‌کند. او سال‌ها پیشتاز کارزاری نژادپرستانه بود که ادعا می‌کرد باراک اوباما در کنیا به دنیا آمده و قانوناً نمی‌تواند رئیس جمهور باشد. حتی پس از آنکه اوباما گواهی تولد خود را منتشر کرد، این ادعاها ادامه یافتند.

دولت آمریکا روز شنبه دستور تحقیق دربارۀ شرایط مرگ اپستین را صادر کرد. در عین حال، این پرسش مطرح است که چطور مظنون پرونده­ای مهم در زمینۀ قاچاق جنسی تحت مراقبت­‌های پیش‌گیری از خودکشی نبوده است. در حالی که اینترنت آکنده از تئوری‌های توطئه­‌ای مانند همان است که ترامپ بازتوییت کرد، ویلیام بار، دادستان کل آمریکا، اعلام کرد که پلیس فدرال (FBI) و بازرس امور زندان‌های وزارت دادگستری تحقیقات در این زمینه را شروع کرده‌اند که چطور اپستین 66 ساله ظاهراً توانسته در دورۀ انتظار برای محاکمه در نیویورک خودکشی کند.

آقای بار، دادستان کل آمریکا، گفت: ”یکه خوردم از اینکه جفری اپستین امروز صبح زود، ظاهراً بر اثر خودکشی، در زندان فدرال جانش را از دست داده ‌است.“

مقام‌های ذی­ربط در نیویورک تأیید کردند که پیکر بی‌جان اپستین را حدود ساعت 7.5 صبح شنبه در مرکز اصلاح و تربیت منهتن در شهر نیویورک در سلولش پیدا کرده­اند.

رسانه‌ها به نقل از دست­اندرکاران زندان گزارش کردند که اپستین ظاهراً خودکشی کرده ‌است. به گزارش مطبوعات و مقام‌هایی که مشغول بررسی مرگ اپستین بر اثر خودکشی یا قتل احتمالی ­اند، اپستین ماه گذشته بی‌هوش کف سلولش افتاده بود و روی گردنش خراشیده بود. 

مسئولان هنوز توضیح نداده‌اند که چرا سرمایه‌دار سابق پس از چنان اتفاقی تحت مراقبت ویژه قرار نگرفته‌بود. گزارش روزنامۀ نیویورک تایمزحاکی از آن است که اپستین پس از حادثۀ 23 ژوئیه تحت مراقبت ویژه بود و هر روز ارزیابی روان­شناختی می­‌شد و 29 ژوئیه از فهرست خودکشی احتمالی خارج شد. 

اپستین ماه گذشته به اتهام قاچاق جنسی و آزار ده‌ها دختر زیر سن قانونی، برخی 14 ساله، بازداشت شد و از آن زمان در زندان بود. اتهامات اپستین شامل توطئه برای قاچاق جنسی و قاچاق دخترانی زیر سن قانونی برای فحشا بود. او در هر دو مورد خود را بی‌گناه می­‌دانست.

او یک روز پس آن درگذشت که مدارک جدیدی به دادگاه عرضه شد. آن مدارک جزئیات بیشتری دربارۀ دختران جوانی فاش کردند که گویا اپستین طی چند دهه آزارشان داده بود.

از جملۀ این اسناد شکوائیه‌ای از ویرجینیا گیوفره است که مدعی است اپستین و اعضای محفلش او را چندین سال آزار جنسی داده­‌اند. برخی از کسانی که گیوفره ادعا می‌کند مجبور به آمیزش جنسی با آنها شده است عبارت­ اند از بیل ریچاردسون، فرماندار سابق نیومکزیکو؛ گلن دوبین، سرمایه­‌دار؛ جرج میچل، سناتور سابق؛ و ژان-لوک برونل، مدیر برنامۀ مدل‌ها. همه این افراد اتهامات وارده را رد کرده‌اند.

در میان اسناد جدید، طرح اتهامات یکی از قربانیان مدعی با نام جوآنا سیوبرگ دیده می­‌شود که بنا بر آن، شاهزادۀ بریتانیایی، اندرو، در سال 2001 و در حالی که سیوبرگ روی کاناپه­‌ای در آپارتمان اپستین نشسته‌ بود، سینۀ او را لمس کرده؛ اتهامی که شاهزاده اندرو آن را رد کرده ‌است. 

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news

© The Independent

بیشتر از جهان