نتیجه تحقیقات: خبرنگار بی‌بی‌سی برای مصاحبه با دایانا فریبکاری کرد

«بشیر قوانین بی‌بی‌سی را با جعل مدارک بانکی نقض کرده و برادر دایانا را برای گرفتن مصاحبه از او فریب داده است»

 دایانا در این مصاحبه گفت: «خب در این ازدواج ما سه نفر بودیم و همین کمی آن را شلوغ کرده بود»- PA/BBC SCREEN GRAB

تحقیقات درباره این که بی‌بی‌سی و مارتین بشیر، مصاحبه برنامه «پاناروما» با دایانا را چگونه انجام دادند، به این نتیجه رسید که این خبرنگار در مواجهه با شاهدخت، به روش‌های «فریبکارانه» متوسل شده است.

 لرد دایسون  در تحقیقاتش نتیجه گرفت این خبرنگار تلویزیونی، دستورالعمل‌های بی‌بی‌سی را «به شدت» نقض کرده چرا که از صورتحساب‌های بانکی جعلی بهره گرفته تا اعتماد ارل اسپنسر، برادر دایانا را جلب کند و مصاحبه سال ۱۹۹۵ انجام دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پاسخ به یافته‌های لرد دایسون، آقای بشیر عذرخواهی کرده و گفته که جعل صورتحساب‌های بانکی «اقدامی است که عمیقا از آن پشیمان هستم». البته او افزود که به نظر وی این کار «به هیچ وجه بر انتخاب شخصی شاهدخت دایانا برای شرکت در مصاحبه تاثیری نداشت.»

این تحقیقات همچنین دریافت که بی‌بی‌سی درباره این مصاحبه پرسروصدا، «از رعایت استانداردهای بالای خود در امانت‌داری و شفافیت که تعهد این شبکه هستند، عدول کرده است.»

لرد هال، دبیر‌کل سابق بی‌بی‌سی، گفت می‌پذیرد که تحقیقات اولیه این شبکه در سال ۱۹۹۶ هم درباره نحوه گرفته شدن این مصاحبه در برنامه پاناروما، «کاملا پایین‌‌تر از استانداردهایی که لازم بود به نظر آمد» و او اشتباه کرده که «بنا را بر صداقت آقای بشیر گذاشته است».

لرد دایسون سال گذشته از طرف این رسانه منصوب شد تا شرایط آن مصاحبه را بررسی کند. مصاحبه‌ای که دایانا در آن گفت: «خب در این ازدواج ما سه نفر بودیم و همین کمی آن را شلوغ کرده بود.»

ماجرا وقتی بالا گرفت که ارل اسپنسر ادعا کرد آقای بشیر مدارک بانکی جعلی یکی از اعضای خاندان سلطنتی را به او نشان داده است. او همچنین گفت که این مصاحبه‌گر بی‌بی‌سی داستان‌هایی غیرواقعی درباره خاندان سلطنتی تعریف می‌کرد تا بتواند برای مصاحبه به آن‌ها دسترسی پیدا کند.

آقای بشیر که هفته گذشته بی‌بی‌سی را ترک کرد، از این «که خواستار تهیه جعلی مدارک بانکی شدم. این اقدامی احمقانه بود و کاری است که عمیقا از آن پشیمان هستم.»

با این وجود او ادعا کرد «اظهارات بانکی هیچ تاثیری بر انتخاب شخصی شاهدخت دایانا نداشت که در مصاحبه شرکت کند.»

او افزود: «مدارکی که به دستخط خود او به کمیته تحقیقات داده شده (و در کنار گزارش‌ آنها امروز منتشر شد) و دیگر مدارک قانع‌کننده‌ای که به لرد دایسون ارائه شده بدون شک این امر را تایید و تصدیق می‌کند.»

گزارش لرد دایسون نتیجه گرفت آقای بشیر قوانین بی‌بی‌سی را با جعل مدارک بانکی نقض کرده است و به گونه‌ای عمل کرده تا ارل اسپنسر را فریب دهد و بتواند این مصاحبه را با دایانا بگیرد.

با این وجود، این گزارش می‌گویید «شاهدخت دایانا احتمالا به مصاحبه با یک خبرنگار مجرب و معتبر که به او اطمینان داشت راضی بود و دیگر نیازی به مداخله آقای بشیر نبود.»

لرد هال از ناکامی خود در تحقیقات و کشف حقیقت پیرامون شرایط این مصاحبه در ۲۵ سال پیش اظهار «ندامتی عمیق» کرد.

او گفت: «گرچه لرد دایسون امانت‌داری من را زیر سوال نبرده است اما من متاسفم که تحقیقات ما نتوانست مطابق با استانداردهایی باشد که لازم بودند.»

تیم دیوی، دبیر کل فعلی بی‌بی‌سی نیز بعد از انتشار این گزارش در روز پنجشنبه، ۲۰ مه، معذرت‌خواهی کرد. او گفت: «گرچه بی‌بی‌سی نمی‌تواند بعد از گذشت ربع قرن زمان را به عقب برگرداند اما می‌توانیم پوزشی بی قید و شرط ابراز داریم. بی‌بی‌سی پوزش بی‌ قید و شرط خود را امروز ابراز می‌دارد.»

بی‌بی‌سی پیشتر تحقیقات جدید درباره این مصاحبه تاریخی برنامه پاناروما را به تعویق انداخته بود.

این برنامه قرار بود روز دوشنبه از شبکه بی‌بی‌سی پخش شود ولی این شبکه گفت به خاطر «وظیفه قابل توجه خود در حفظ مسائل تحت تحقیق» آن را به تعویق می‌اندازد. این برنامه قرار است بعد از انتشار گزارش لرد دایسون، روز دوشنبه، ۲۰ مه پخش شود.

آقای بشیر که دبیر بخش مذهبی اخبار بی‌بی‌سی بود هفته گذشته به دلایل پزشکی این سازمان را ترک کرد. او با ابتلا به علایم مرتبط با کووید-۱۹ به شدت مریض به نظر می‌رسد.

 دیده‌بان تلویزیونی افکام (سازمان تنظیم‌کننده مقررات رسانه‌ای بریتانیا)، گفت تحقیقات خود را درباره جنجال برنامه پانارومای بی‌بی‌سی به راه نمی‌اندازد، ولی این تحقیقات مستقل را «از نزدیک» دنبال می‌کند.

ریچارد شارپ، رئیس هیات مدیره بی‌بی‌سی گفت: «هیات مدیره بی‌بی‌سی از انتشار گزارش لرد دایسون استقبال می‌کند و آن را بدون هر ملاحظه‌ای قبول دارد. اشتباهات غیرقابل قبولی اتفاق افتاده است و اصلا مایه آرامش خاطر ما نمی‌شود که اینها واقعیاتی تاریخی هستند.»

پیش از انتشار گزارش، ارل اسپنسر عکس خانوادگی سیاه و سفیدی از خود و دایانا در کودکی منتشر کرد. او در توضیح این عکس در توییتر نوشت: «بعضی از پیوندهای عاطفی پیشینه دور و درازی دارند.»

شاهزاده ویلیام هم در اواخر سال گذشته میلادی از به راه افتادن این تحقیقات استقبال کرد و گفت: «به کشف حقیقت پشت اقداماتی که منجر به پخش این برنامه شد کمک خواهد کرد.»

© The Independent

بیشتر از جهان