هشدار برنده‌ جایزه‌ نوبل اقتصاد « بیت‌کوین: فرقه‌ای جاویدان است»

«باید پذیرفت که این رمزارز پیروان سینه‌چاکی دارد که می‌توانند آن را زنده نگه دارند»

کروگمن در سال ۲۰۱۹ به پاس فعالیت‌ در زمینه‌ تئوری تجارت جهانی، جایزه‌ نوبل اقتصاد را دریافت کرد-GETTY IMAGES VIA AFP

پل کروگمن، اقتصاددان برنده‌ جایزه‌ نوبل و یکی از منتقدان سرسخت رمزارزها در گذشته، در یک مجموعه‌ تويیت‌ نوشت که از پیش‌بینی افول بیت‌کوین دست کشیده است. او حالا آن را «یک مکتب جاودان» نامیده است.

این اقتصاددان، که برای نیویورک‌تایمز هم مقاله می‌نویسد، در گذشته بارها بیت‌کوین را نقد کرده و حتی آن را رمزارز شیطان نامیده بود.

او به‌ تازگی در توییت‌هایی نوشت: «از سال ۲۰۰۹ که آغاز پدیده‌ بیت‌کوین است، به نظر نمی‌رسید کسی برای آن کاربرد قانونی درستی پیدا کرده باشد، اما باید پذیرفت که این رمزارز پیروان سینه‌چاکی دارد که می‌توانند آن را زنده نگه دارند.»

کروگمن در مورد بیت‌کوین گفته بود: «ابزار مناسبی برای معامله نیست، ذخیره‌ ارزش ثابتی ندارد و بدون تردید، واحد محاسبه نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «متقاعد شدم که بیت‌کوین به این زودی افول نمی‌کند و به‌نظر می‌رسد همیشه گروه هواداران جدیدی از آن حمایت می‌کنند. شاید بتوان آن را به مکتبی ماندگارتشبیه کرد.»

کروگمن در سال ۲۰۱۹ به پاس فعالیت‌ در زمینه‌ تئوری تجارت جهانی، جایزه‌ نوبل اقتصاد را دریافت کرد. او گفته بود که به دو دلیل به رمزارزها  بدبین است: «هزینه‌های بالای تراکنش و نبود محدودیت.»

او در مقاله‌‌ سال ۲۰۱۸ خود با عنوان «هزینه‌های تراکنش و محدودیت: چرا نسبت به رمزارز بدبین هستم»‌، با مقایسه‌ رمزارز و پول ‌اعتباری گفته بود: «کارمزد تراکنش رمزارزها بیشتر است و همان‌طور که در مورد پول اعتباری متداول است، حمایت دولت را با خود ندارد زیرا ارزش «پشتوانه»ای، یا تقویت‌کنندگی ندارند.»

کروگمن در این مقاله‌ می‌افزاید: «به‌ جای ایجاد روش‌هایی که کارمزد را به حداقل ممکن برسانند، هزینه‌ بالایی برای این نوع معاملات می‌پردازیم چرا که انتقال یک واحد رمزارز بدون جابه‌جایی تاریخچه‌ کامل، آن مقدور نیست. به جای ایجاد پولی که با حرکت ساده‌ ماوس رایانه تولید می‌شود،‌ پولی داریم که باید از طریق محاسبه‌های پیچیده‌ انرژی‌بر استخراجش کنیم.» در آن سال، او همچنان بر این باور بود که سقوط کامل رمزارزها به نبود پشتوانه مربوط است.

به گفته این اقتصاددان، «ارزش رمزارزها به توانایی خودشان دررفع نیازهایشان بستگی دارد و این، بدان معنی است که احتمال یک فروپاشی کامل وجود دارد. اگرهمه‌ معامله‌گران این بازاردر لحظه‌ای واحد دستخوش تردید می‌شدند و ناگهان می‌ترسیدند که بیت‌کوین بی‌ارزش شود، خب، بیت‌کوین بی‌ارزش می‌شد.»

گویا نظر او در این مورد خاص تغییر کرده است؛ اگرچه هنوز دیگر خصوصیات بیت‌کوین برایش جذاب نیستند.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد