فوت ۵۰۰ راننده بر اثر ابتلا به کرونا؛ تاکسی‌رانان کی واکسینه می‌شوند؟ 

از شروع شیوع ویروس کرونا تاکنون ۹ هزار و ۵۰۰ تاکسی‌ران درون‌شهری در کشور به این ویروس مبتلا شده و ۵۰۰ تن از آنها جان خود را از دست داده‌اند

اعتماد

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور روز پنجشنبه (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰) از سهم ۲۶ درصدی بخش حمل و نقل عمومی در انتقال و گسترش ویروس کرونا خبر داد.

به گفته مرتضی ضامنی، ستاد ملی مبارزه با کرونا از همان ابتدا  مشاغل حوزه حمل و نقل عمومی را از جمله مشاغل در معرض خطر ابتلا به کرونا تشخیص داد و به‌منظور کاهش ابتلای رانندگان و مسافران به بیماری کووید-۱۹ محدودیت‌هایی تعیین کرد.

از مصوبات این ستاد برای مشاغل حوزه حمل و نقل عمومی می‌توان به کاهش تعداد مسافران، جداسازی کابین راننده و لزوم استفاده مستمر از لوازم ایمنی و ضدعفونی‌کننده اشاره کرد. 

ضامنی تماس مستمر رانندگان با مسافران را به عنوان دلیل اصلی ناکاریی اعمال محدودیت‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا معرفی کرد.

پیشتر روز دوشنبه (۲۶ اردیبهشت) رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در جلسه این شورا در خصوص لوزم واکسیناسیون تاکسی‌رانان نسبت به افزایش نرخ مرگ‌ومیر رانندگان تاکسی درون‌شهری بر اثر ابتلا به کرونا هشدار داده بود.

محمد علی‌خانی در ادامه از شهرداری تهران درخواست کرد که این موضوع را در صورت امکان از طریق وزارت بهداشت پیگیری کند.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران نیز در تذکر پیش از دستور این جلسه در خصوص واکسیناسیون تاکسی‌رانان گفت: شهرداری نمی‌تواند واکسن کرونا بخرد و باید برای واکسیناسیون تمام تاکسی‌رانان کشور طرحی تهیه و پیگیری شود.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رانندگان فعال در حوزه حمل و نقل عمومی در اولویت سوم دریافت واکسن کرونا قرار گرفته‌اند.

با این وجود مدیرعامل اتحادیه تاکسی‌رانی‌های کشور خواستار تسریع در اجرای طرح واکسیناسیون رانندگان در کمترین زمان ممکن شده است.

این در حالی است که دولت از سال ۱۳۹۲ تاکنون به تعهد خود در خصوص پرداخت ۵۰٪ حق بیمه رانندگان درون شهری عمل نکرده است. از این رو بسیاری از تاکسی‌رانان از حق بیمه محروم هستند.