واکسن‌های موجود در برابر همه انواع جهش‌یافته کرونا موثرند

سازمان بهداشت جهانی توصیه کرد همچنان شرط احتیاط رعایت شود

REUTERS/Henry Nicholls

امروز پنج‌شنبه (۲۰ ماه می) مدیر بخش اروپای سازمانی بهداشت جهانی در خبری که موجب شگفتی و خوشحالی شد اعلام کرد، همه واکسن‌های موجود در برابر تمام انواع جهش‌یافته کرونا موثر هستند.

پس از ویروس جهش‌یافته انگلیسی، نگرانی‌ها درباره ورود نوع جهش‌یافته آفریقایی و هندی به کشورها افزایش یافته بود.

یافته‌های جدید سازمان بهداشت جهانی نشان داده تمامی واکسن‌های مورد تائید در برابر تمام انواع جهش‌یافته موثر هستند اما همچنان توصیه این است که موارد بهداشتی رعایت شود و ادامه مسیر عادی‌سازی در کشورهایی که واکسیناسیون را انجام داده‌اند با احتیاط پیش برود.

اگرچه وضعیت اروپا در حال حاضر رو به بهبود است، مدیر بخش اروپای سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده تا زمانی که اطمینان حاصل نشده که هیچ تهدید جدیدی دیگری وجود ندارد، موارد بهداشتی رعایت شود.

«هانس کلوژ»، مدیر بخش اروپا در سازمان بهداشت جهانی به در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «با توجه به وضعیت ناپایدار اپیدمیولوژیک، همچنان باید از سفرهای بین‌المللی خودداری شود.»

او با اشاره به تهدید مستمر و مبهم ویروس کرونا تاکید کرد: «ما همچنان باید احتیاط را ادامه دهیم و از سفرهای بین‌المللی و غیرضروری پرهیز کنیم. هانس کلوژ همچنین درباره ورود نوع جهش‌یافته کرونای هندی به کشورهای اروپایی هشدار داد و گفت نشانه‌هایی از سرایت این بیماری در ۲۶ کشور اروپایی یافت شده است.

انواع جهش‌یافته یافته ویروس کرونا در ماه‌های گذشته تردیدها نسبت به تأثیرگذاری واکسن‌ها را افزایش داده بود به خصوص که گفته می‌شد قدرت سرایت انواع جهش‌یافته بیشتر و تاثیر واکسن بر آن‌ها کمتر است. ویروس‌های جهش‌یافته انگلیسی، برزیلی، آفریقایی و هندی از جمله گونه‌های شناسایی‌شده هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق اعلام پایگاه جهانی داده‌های GISAID، ویروس جهش‌یافته هندی که این کشور را با چالش اساسی روبرو کرده، تاکنون در بیش از ۳۷ کشور دنیا دیده شده است. باوجوداینکه همه این انواع جهش‌یافته قدرت سرایت بیشتری داشتند اما هنوز یافته‌های دانشمندان درباره مقاومت آن‌ها نسبت به واکسن اطلاعات تکمیلی ارائه نداده بودند.

یکی از این دانشمندان پروفسور «نریندر کومار گوپتا» استاد میکروب‌شناسی در انستیتوی ایمونولوژی درمانی و بیماری های عفونی دانشگاه بود که در نشریه «نیچر» از احتمال اینکه واکسن‌ها بر انواع جهش‌یافته موثر نباشند سخن گفت و پیشنهاد کرد در ساخت واکسن‌ها تغییراتی متناسب با انواع جهش‌یافته ایجاد شود.

درعین‌حال برخی دیگر از دانشمندان بر این باور بودند که واکسن‌های فعلی خطر مرگ بر اثر کرونا را کاهش می‌دهند. حالا معاون اروپای سازمان بهداشت جهانی در تازه‌ترین خبر خود اعلام کرده که تمامی واکسن‌های تایید شده بر همه انواع جهش‌یافته کرونا موثر هستند. این خبر می‌تواند نویدبخش روزهای خوبی در سراسر جهان باشد.