ایران برای صادرات نفت به زودی تنگه هرمز را دور می‌زند

بندر جاسک به قطب صادرات نفت ایران بدل می‌شود

ایران در حال پمپاژ نفت به یک خط لوله ۱۰۰۰ کیلومتری است که بندر جاسک را به قطب انرژی ایران متصل می‌کند - ROSLAN RAHMAN / AFP

ایران قصد دارد نفت خود را از بندر جدیدی در دریای عمان که اجازه می‌دهد تا تنگه هرمز را دور بزند، صادر کند. هدف از این کار فشار جهت پیشبرد مذاکرات هسته‌ای بین تهران و سایر قدرت‌های جهانی است. بر اساس بیانیه شرکت ملی نفت ایران، از ماه آینده صدور نفت خام از ترمینال جاسک در سواحل دریای عمان آغاز می‌شود.

بلومبرگ به نقل از مدیرعامل شرکت نفت نوشت، ایران در حال پمپاژ نفت به یک خط لوله ۱۰۰۰ کیلومتری (۶۲۰ مایل) است که بندر جاسک را به قطب انرژی ایران متصل می‌کند. مسعود کرباسیان بدون اشاره به میزان نفت صادراتی توسط این پروژه، گفت: «این خط لوله در آینده‌ای نزدیک توسط حسن روحانی رئیس‌جمهور افتتاح خواهد شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران تحت تحریم‌های شدید آمریکا قرار دارد که فروش نفت آن را ممنوع می‌کند. با این وجود صادرات نفت این کشور افزایش یافته است و البته مبدأ محموله‌ها را پنهان می‌کند. پالایشگاه‌ها در چین خریداران اصلی هستند. بیشتر صادرات انرژی ایران در حال حاضر باید از طریق تنگه هرمز انجام شود که این پروژه ارزش این مسیر مواصلاتی را برای ایران کاهش می‌دهد. اگرچه کویت، قطر، امارات و عربستان سعودی همچنان برای صادرات نفت خود باید از تنگه هرمز گذر کنند.

از سوی دیگر مذاکرات احیای برجام در حال حاضر در وین، پایتخت اتریش در حال برگزاری است. دولت ایران و آمریکا امیدوارند توافقات هسته‌ای که از سوی رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، دونالد ترامپ لغو شد از سر گرفته شود. روسیه، فرانسه، چین، آلمان و بریتانیا نیز در دور چهارم مذاکرات ایران حضور دارند و از آنجایی که ایران حاضر نشد به‌صورت مستقیم با آمریکا مذاکره کند، مقامات آمریکایی و ایرانی با کمک واسطه‌های اروپایی با یکدیگر گفتگو کرده‎‌اند.

بیشتر از اقتصاد