برخورد با حامیان دگرباشان؛ الناز شاکردوست پست اینستاگرامش را حذف کرد 

حق آزادی بیان و اندیشه؛ قانونی که اجرا نمی‌شود

مشرق‌نیوز در مطلبی با تیتر «حمایت الناز شاکردوست از همجنسگرایان» او را به باد انتقاد گرفت - عکس از صفحه اینستاگرام الناز شاکردوست

بیش از ۳۰ سال از روزی که دگرباش بودن از فهرست بیماری‌های روانی خارج شد می‌گذرد و مبارزه با دگرباش‌ستیزی در همه سال‌های گذشته باعث شده دانش و آگاهی عمومی نسبت به این موضوع افزایش بیابد اما این تلاش‌ها در جوامعی که بافت سنتی و مذهبی دارند نتایج قابل‌توجهی نداشته است. به خصوص در کشورهایی مثل ایران که مطابق قانون دگرباش بودن جرم محسوب می‌شود دگرباشان همچنان مورد تبعیض، طرد و خشونت قرار می‌گیرند و هرگونه تلاش فردی و گروهی برای فرهنگ‌سازی در این زمینه با برخوردهای قانونی و برچسب‌های رسانه‌های افراطی حکومت و کاربران ارزشی مواجه می‌شود. نمونه‌اش برخوردی است که به تازگی با الناز شاکردوست هنرمند سینما شد. پیش از آن با برخی دیگر از هنرمندان و افراد مشهور نیز به دلیل حمایت از دگرباشان برخوردهای مشابه صورت گرفته بود. 

پس از قتل علیرضا فاضلی منفرد جوان اهوازی، الناز شاکردوست با انتشار عکسی در صفحه اینستاگرام خود درحالی‌که چتری شش رنگ را بالای سر گرفته بود، نوشت: «همیشه از بچگی هر داستانی که می‌خوندم با به نام خدای مهربان شروع میشد اما این داستان خدای مهربان نداره، شاید درگیر تمام قتل‌عام‌هایی بوده که این روزها از رسانه‌ها در سراسر دنیا می‌بینیم، داستان زن‌ستیزی و دگرباشان جنسی روایت جدیدی در جامعه ما نیست، انقدر ریشه پیدا کرده که امروز تبدیل به یک معضل بزرگ شده و نفسمان را گرفته، ما را به جایی رسانده که جانی را که نداده‌ایم حق گرفتنش را طلب می‌کنیم.» 

پس از انتشار این پست حمله رسانه‌های حکومت به الناز شاکردوست آغاز شد و مشرق‌نیوز در مطلبی با تیتر «حمایت الناز شاکردوست از همجنس‌گرایان» او را به باد انتقاد گرفت چند روز بعد فارس به نقل از یک منبع آگاه در قوه قضاییه از تذکر دادستانی به این هنرمند سینما خبر داد. در خبری که فارس منتشر کرد، آمد: «پس از انتشار پستی خلاف عفت و اخلاق عمومی توسط الناز شاکردوست در صفحه اینستاگرامش، دادستانی تهران به وی تذکر داده و خانم شاکردوست پس از دریافت تذکر، پست مربوط را حذف کرده است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حمله رسانه‌های نزدیک به حکومت به هنرمندان و افراد مشهوری که از دگرباشان حمایت می‌کنند در سال‌های قبل نیز سابقه داشته است. دو سال پیش وقتی آناهیتا همتی روز جهانی دگرباش ستیزی را تبریک گفت، مشرق‌نیوز نوشت: «در ادامه  رفتارهای پرحاشیه سلبریتی‌ها؛ آناهیتا همتی بازیگر سینما و تئاتر، با انتشار پستی با هشتگ ال ‌جی‌بی‌تی (LGBT) به دوستان همجنس‌گرای خود ابراز ارادت کرد!» معمولا برخورد قضایی با این افراد پس از جوسازی‌های رسانه‌ای آغاز می‌شود. آناهیتا همتی نیز در همان زمان  مجبور به حذف پست اینستاگرامی خود شد. 

قتل علیرضا فاضلی منفرد، جوان دگرباش اهل اهواز به دست برادرانش واکنش هنرمندان دیگر را نیز در پی داشت از جمله دنیا مدنی که توییت کرد: «آرزو می‌کنم فرازمینی‌ها وجود داشته باشن بیا ما رو از دست خودمون نجات بدن» و شقایق دهقان نیز در صفحه اینستاگرام خود به خشونت شدید والدین علیه فرزندان همجنس گرا اشاره کرد.

حمله به افراد مشهور با اتهام حمایت از دگرباشان فقط به هنرمندان اختصاص ندارد و سال گذشته دامن شهیندخت مولاوردی معاون سابق رئیس‌جمهور را نیز گرفت. او هم‌زمان با روز جهانی خانواده در کانال تلگرام خود این روز را تبریک گفت و با انتشار پوستر گرافیکی سازمان ملل که خانواده را به‌صورت واحدهایی متشکل زن و مرد، دو مرد و دو زن نشان می‌داد، نوشت: «ساختار خانواده در دهه‌های گذشته تغییر کرده است اما سازمان ملل همچنان خانواده را واحد اصلی جامعه می‌داند.» ازآنجاکه این طرح نشانه به رسمیت شناختن ازدواج همجنسگرایان است، مولاوردی با موجی از حملات و انتقادات کاربران ارزشی و رسانه‌های حکومتی مواجه شد و او را متهم به تبلیغ و حمایت از هم‌جنس‌گرایی کردند. اگرچه مولاوردی نیز به سرعت آن پست را پاک کرد اما حاشیه‌های آن هرگز دست از سر او برنداشت.

تازه‌ترین اقدام گروه‌های افراطی نیز حمله به الناز شاکردوست بود که تذکر دادستانی را نیز در پی داشت. دستور دادستان برای حذف محتوایی که یک فرد در صفحه شخصی خود منتشر کرده مغایر با اصل ۲۳ قانون اساسی ایران است؛ طبق ماده ۲۵ و ۲۶ این قانون: «شهروندان از حق آزادی اندیشه برخوردارند، تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ‌کس را نمی‌توان به‌صرف داشتن عقیده‌ای مورد تعرض و مؤاخذه قرارداد. هر شهروندی از حق آزادی بیان برخوردار است و دولت باید آزادی بیان را به‌طور خاص در عرصه‌های ارتباطات گروهی و اجتماعی و فضای مجازی ازجمله روزنامه، مجله، کتاب، سینما، رادیو، تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی و مانند این‌ها طبق قوانین تضمین کند.»