علمای جهان اسلام: جنگ در افغانستان حرام است

علمای جهان اسلام و کشورهای عربی بار دیگر جنگ افغانستان را ناروا خواندند و خواهان توقف آن شدند

روحانیون جهان اسلام جنگ افغانستان را ناروا می‌دانند-STEPHEN SHAVER / AFP

بار دیگر علمای دینی جهان اسلام به همراه علمای دینی افغانستان ضمن حرام خواندن جنگ جاری در این کشور بر پایان دادن به آن تاکید کردند.

روز چهارشنبه، ۲۹ اردیبهشت، وزارت ارشاد حج و اوقاف افغانستان برنامه‌ای را با نام «دیدگاه علمای اسلام در رابطه با صلح افغانستان» به شکل آنلاین در کابل برگزار کرد که در این برنامه شماری از علمای کشورهای اسلامی حضور یافتند و بر حرام بودن جنگ جاری در افغانستان و پایان دادن به این جنگ تاکید کرده‌اند.

در این کنفرانس مجازی، مولوی محمد قاسم حلیم، وزیر حج و اوقاف و شماری از علمای دینی افغانستان به شکل حضوری و علمای کشورهای اسلامی مانند ترکیه، اردن، فلسطین، مصر، لبنان و عراق به شکل آنلاین حضور داشتند.

علمای کشورهای اسلامی در این کنفرانس بار دیگر حمایتشان را از روند صلح افغانستان اعلام کردند و در کنار آن جنگ جاری در این کشور را حرام دانستند و بر توقف آن تاکید کردند.

آنان از طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان خواستند که به جنگ پایان داده و به صلحی دایمی در این کشور تمکین کنند و تلاش کنند تا برادرانه در فضای امن زندگی مسالمت‌آمیز داشته باشند.

در همین حال، وزیر حج و اوقاف افغانستان نیز از طالبان خواست که به جنگ و کشتار افغان‌ها پایان داده و تلاش کنند که اختلاف دیدگاه‌های‌شان را از راه مذاکره و گفت‌وگو حل کنند نه جنگ، کشتار و ویرانی.

آقای حلیمی به طالبان گفت: «اگر خواهان حکومت اسلامی هستید، ما از آن پذیرایی می‌کنیم، زیرا مردم افغانستان الحمدالله مسلمان هستند و هیچگاه حکومت خلاف اسلام را نمی‌خواهند.»

او تاکید کرد: «کشورهای اسلامی و غیر اسلامی از جمهوری اسلامی افغانستان حمایت می‌کنند و طالبان باید به جنگشان پایان دهند و از راه مذاکره به پیش بروند تا به یک نتیجه برسیم.»

این خواست وزیر حج و اوقاف افغانستان از طالبان در حالی صورت می‌گیرد که او در سخنرانی چند روز پیش خود در کابل از حملات طالبان در این کشور و رهبرانشان در دوحه سخت انتقاد کرد و فعالیت‌های طالبان را غیراسلامی و رهبران آنان را بی‌دین خطاب کرد.

بیش از بیست سال از جنگ جاری در افغانستان می‌گذرد که تاکنون قربانی‌های بسیاری از شهروندان این کشور گرفته است و روزی نیست که در این سرزمین خون نریزد و مادر یا پدری را داغدار نسازد.

این جنگ از آغاز تاکنون از سوی شماری زیاد از علمای افغانستان و کشورهای اسلامی حرام خوانده شده و بر پایان آن تاکید شده است، جز علمای پاکستان هیچ عالم دیگری در جهان اسلام این جنگ را جایز ندانسته، بلکه بر حرام بودن آن تاکید کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در جریان یک سال گذشته این چندمین بار است که علمای کشورهای اسلامی در اعلامیه‌های جداگانه و کنفرانس‌های مختلف در گوشه و کنار دنیا خواستار پایان جنگ در افغانستان هستند و بر حرام بودن این جنگ چندین ساله تاکید دارند، اما در عمل دیده می‌شود که این فتواهای علمای اسلام هیچ تاثیری بر وضعیت جنگی افغانستان نداشته بلکه نسبت به سال‌های گذشته وضعیت جنگ بدتر و کشتار و خشونت نیز بیشتر شده است.

چندی پیش اتحادیه جهانی علمای مسلمان نیز با انتشار یک اعلامیه‌، ضمن حرام دانستن جنگ جاری در افغانستان آن را مخالف صریح دین اسلام خوانده و بر پایان این جنگ تاکید کردند.

آنان در اعلامیه‌ای به صراحت گفتند: «جنگ و کشتار در افغانستان از نگاه دین مبین اسلام حرام و ناروا است و این جنگ باید پایان یابد تا مردم افغانستان بتوانند زندگی آرامی را در پیش بگیرند.»

در کنار آن رئیس و اعضای سراسری شورای علمای دینی افغانستان (شیعه و سنی)، در دیدار چند روز پیش که با محمد اشرف غنی، رئیس جمهور این کشور داشته‌اند نیز یک صدا اعلام کردند که جنگ جاری در افغانستان از سوی طالبان یا هر گروه دیگری که باشد حرام و ناروا است و باید متوقف شود.

در حال حاضر جنگ در افغانستان میان سربازان افغان و جنگجویان طالب به شدت جریان دارد. طالبان دولت افغانستان را دست‌نشانده آمریکا می‌دانند و جهاد علیه آن را اعلام کردند، جهادی که جز خود آنان و شماری از علمای پاکستان هیچ عالم دیگری از کشورهای اسلامی جائز ندانسته بلکه بر حرام بودن و توقف آن تاکید کردند.

تاکنون فتواهای علمای جهان اسلام و علمای افغانستان بر حرام خواندن جنگ جاری در افغانستان نتیجه‌بخش نبوده است. اکنون دنیا در تلاش است که جنگ جاری در این کشور (میان طالبان و دولت افغانستان)، را از راه مذاکره و گفت‌وگو حل کنند. حالا تلاش‌ها از سوی آنان برای برگزاری یک نشست بزرگ جهانی جریان دارد تا بتوانند برای این مشکل افغانستان راه حلی پیدا کرده و نقطه پایان بر آن بگذارند و این کشور را به صلح برسانند.

افغان‌ها نیز پس از ناامید‌های زیاد اکنون چشم به نشست بزرگ جهانی صلح برای افغانستان دوخته‌اند که قرار است به زودی در ترکیه برگزار شود و آرزو دارند که این نشست بتواند افغانستان را به صلح و ثبات پایدار برساند و بساط جنگ و خون‌ریزی را برای همیشه از این کشور برچیند.

بیشتر از جهان