وقتی موش از آسمان می‌بارد

حمله صدها هزار موش باعث تخریب گسترده محصولات و ذخیره غلات در شرق استرالیا شده است

ویدیویی که در یکی از مزارع استرالیا فیلمبرداری شده است، یکی از بدترین حملات جوندگان به محصولات کشاورزی را در سال‌های اخیر در این کشور به تصویر می‌کشد. در این فیلم موش‌ها از ماشین کشاورزی مثل قطرات باران به زمین می‌افتند.

کشاورزان ایالت نیوساوت‌ولز برای مبارزه با آنچه «فاجعه طبیعی» می‌خوانند، از دولت محلی تقاضای حمایت مالی کرده‌اند.

کشاورزان این ایالت به همراه انجمن زنان روستایی از وزیر کشاورزی دولت محلی خواسته‌اند تا بابت هزینه به تله انداختن موش‌ها برای هر مزرعه، ۲۵ هزار دلار استرالیا تامین کند.

این درخواست پس از آن اعلام می‌شود که سازمان تحقیقات علمی و صنعتی مشترک‌المنافع مجوزی اضطراری برای استفاده از طعمه سمی با قدرت مضاعف صادر کرد.

طبق یک نظرسنجی از کشاورزان این ایالت، ۳۰ درصد کشاورزان تاکنون بین ۲۰ هزار تا ۱۵۰ هزار دلار برای مبارزه با این آفت کشاورزی هزینه کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیت آرکل‌، مدیر اجرایی سازمان کشاورزان نیوساوتولز (ان‌اس‌دبلیو فارمرز)، گفت که دولت باید نیمی از هزینه طعمه‌ موش‌ها را بپردازد.

او گفت: «این بخش كوچكی از هزینه‌ای که است كه تولیدكنندگان غلات صرف ریختن طعمه برای موش‌ها با استفاده از هواپیما می‌کنند.»

آقای آرکل افزود که سازمان او «نگرانی‌های جدی» دارد که زمستان معتدل و مرطوب، مشکل را تشدید کند.

با این حال، آدام مارشال، وزیر محیط زیست دولت ایالتی، گفت دولت توانایی مالی برای کمک به این مشکل را ندارد. او به تلویزیون استرالیایی ای‌بی‌سی گفت: «پیشنهادی که من در گزارش‌های رسانه‌ای خوانده‌ام، از ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار هزینه صحبت می‌کند. پس از صرف تقریباً چهار و نیم میلیارد دلار برای مقابله با خشکسالی، این پول را دیگر در بساط نداریم.»

گلدیس برجیکلیان، نخست وزیر دولت ایالتی نیوساوت‌ولز، نیز این موضع را تایید، و دولت خود را از مسئولیت کمک مبرا کرد.

او به رادیوی۲‌جی‌بی گفت: «هر آنچه در توان‌مان است داریم انجام می‌دهیم. اما توان ما محدود است. این مشکل زاده طبیعت است. یکی از همکاران من به شوخی گفت که اگر قرار به مبارزه با هر مشکل طبیعی باشد، مارهای زیادی در مزارع وجود دارند. ما نمی‌توانیم وانمود کنیم که قادر به رفع همه مشکلات طبیعی هستیم.»

در ماه‌های اخیر، حمله صدها هزار موش باعث تخریب گسترده محصولات و ذخیره غلات در شرق استرالیا شده است.

ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، مقیاس این مشکل را نشان می‌دهد. در این ویدیوها جوندگان زنده و مرده از ماشین‌آلات مزرعه بیرون می‌ریزند.

لوسی تاکری، روزنامه‌نگار تلویزیون ای‌بی‌سی، ​​یکی از این کلیپ‌ها را در توییتر به اشتراک گذاشت و نوشت: «حتی اگر غله را در سیلو نگهداری کنید، باز موش‌ها خود را به آن می‌رسانند. تایلر جونز در تولامور مشغول تمیز کردن مته حفاری ماشین کشاورزی بود که موش‌ها شروع به باریدن کردند.»

لیزا مینوگ، یکی از کشاورز بارمدمن از مرکز ایالت، گفت که او به دلیل فضله موش‌ها، در مدت سه روز ۳۸ بار ماشین لباس‌شویی‌اش را روشن کرده است. «بوی وحشتناکی است. هر چه هم موش‌ بگیرید، باز تمامی ندارد.»

کارشناسان نگرانی خود را از تأثیر این بحران بر سلامت روان کشاورزان ابراز کرده‌اند. ماه گذشته، دکتر ژن هاجینز، روانشناس از دانشگاه چارلز استورت، گفت که او شواهدی از استرس مزمن را در میان ساکنان ایالت نیوساوت‌ولز مشاهده کرده است.

او به رادیو ای‌بی‌سی سیدنی گفت: «روحیه‌ها ضعیف شده است و مردم به خاطر این آفت و اثر آن بر کسب‌وکار کشاورزی، دچار کم‌خوابی، کمبود استراحت و اضطراب مسایل مالی شده‌اند.»

© The Independent

بیشتر از جهان