فخریه عبدالله؛ همسر پرده‌نشین عبدالله عبدلله

فخریه تنها یکبار در مراسم رسمی حاضر شده است

مشرق- دکتر عبدالله  عبدالله در کنار همسرش فخریه عبدالله  ۲۰۰۹

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان، حدود چهار دهه است که در دنیای سیاست کشور حضور دارد، اما فخریه عبدالله، همسرش، فقط یکبار در مراسمی رسمی حاضر شد.

فخریه عبدالله ۲۶ سال پیش، در ۱۹۹۳، با  عبدالله ازدواج کرد. پیوند او که زادۀ شهرستان غوربند ولایت پروان در شمال کابل است، در دوران تحصیل با عبدالله بسته شد. او پس از دبیرستان به دانشگاه کابل راه یافت، اما تحصیلات‌اش بر اثر جنگ‌های داخلی ناتمام ماند.

پس از سقوط کابل به دست طالبان در ۱۹۹۶، این زوج جوان راهی درۀ پنجشیر شدند که پایگاه مقاومت افغانستان علیه طالبان بود. اما آقای عبدالله تصمیم گرفت همسر و فرزندانش را به هند بفرستد. فخریه عبدالله تا  امروز در دهلی نو ساکن است و جز یک‌بار، هیچ‌گاه نامی از او در فعالیت‌های کوچک و بزرگ سیاسی و اجتماعی افغانستان نیست.

او فقط در سال ۲۰۰۹، که عبدالله عبدالله برای اولین بار نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده بود، با حجاب کامل در کنار همسرش حضور یافت. هرچند حرفی نزد و مصاحبه ای نکرد، زنان افغان به این تصور که از پشت پرده بیرون آمده است، حضورش را گرامی داشتند. اما روز بعد از برگزاری انتخابات، بار دیگر فخریه تا به امروز  پشت پرده بازگشته است. عبدالله عبدالله پس از آن دو بار دیگر نامزد احراز عالی‌ترین مقام دولتی افغانستان شده و به دومین مقام ارشد دولتی و ریاست اجرایی رسید، اما دیگر از فخریه خبری نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتخابات ۲۰۰۹ برای آقای عبدالله از این منظر واقعه ای مهم بود که برای اولین بار نامزد ریاست جمهوری کشور می شد و همین امر پای فخریه را به کابل کشاند. آقای عبدالله در این انتخابات مدعی پیروزی بود،‌ اما رقابت با حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین، به دور دوم کشید و عبدالله از ادامۀ رقابت انصراف داد.

آقای عبدالله در گفتگویی تلویزیونی در سال ۲۰۰۸، گفت که با خانواده‌اش زندگی خوشی دارد. او با ثبت دارایی‌های‌اش در دولت افغانستان اعلام کرد که منزل کارته پروان او در کابل و یک جریب زمین در پغمان، در غرب کابل، به نام همسرش است.

گفته می شود فخریه عبدالله به زبان‌های فارسی، انگلیسی و اردو تسلط کامل دارد و اکنون دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشتۀ علوم سیاسی است.