کرونای آفریقایی و هندی در یک‌قدمی پایتخت

رییس ستاد مقابله با کرونا احتمال وجود انواع جهش‌یافته کرونا در تهران را تائید کرد 

نگرانی‌ها درباره ویروس جهش‌یافته آفریقایی و هندی در تهران افزایش یافته است - KOOSHA MAHSHID FALAHI / AFP

رئیس ستاد مبارزه با کرونای تهران از احتمال وجود کرونای جهش‌یافته در تهران را بعید ندانست و گفت: «شواهد قطعی از ویروس‌های جهش‌یافته در تهران را رصد نکردیم اما قطعا در تهران هم ویروس جهش‌یافته وجود دارد؛ زیرا وقتی در استان‌های متعدد تعداد قابل توجهی از این نوع ابتلا گزارش شده است، بدون تردید در تهران هم این انواع جهش‌یافته وجود دارد.» 

به گفته علیرضا زالی وضعیت رنگ‌بندی کرونایی تهران در حال حاضر نارنجی است ولی برگزاری هرگونه ازدحام و گردهمایی می‌تواند این شهر را با وضعیت مخاطره‌آمیزی روبرو کند. 

با وجود اینکه هنوز هیچ خبر رسمی وجود وروس جهش‌یافته آفریقایی و هندی را در تهران تایید نکرده اما پس از انتشار اخباری درباره ورود انواع جهش‌یافته در نقاط مختلف کشور، احتمال وجود آن‌ها را در تهران نیز تقویت کرد. 

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا روز گذشته از واکسن‌گریز بودن ویروس آفریقایی و قدرت سرایت بالای ویروس هندی صحبت کرد و گفت: «جهش در ویروس کرونا قدرت چسبندگی و نفوذپذیری آن به سلول را بالا می برد و می‌تواند میزان کشندگی ویروس افزایش پیدا کند.» علیرضا رئیسی همچنین از شناسایی تعدادی کارگر و اتباع هندی در جنوب کشور خبر داد که مبتلا به کرونای هندی هستند و در قرنطینه به سر می‌برند. به گفته او تعدادی از مبتلایان نیز در عسلویه، هرمزگان و آذربایجان غربی شناسایی شده‌اند. 

وزیر بهداشت در ۱۵ اردیبهشت از شیوع ویروس آفریقایی در استان‌های جنوبی کشور، خوزستان، هرمزگان، بوشهر و فارس خبر داد و موارد ابتلا به ویروس جهش‌یافته هندی را در استان‌های قم، آذربایجان غربی، بوشهر و یزد تائید کرد. او گفت: «این ویروس، در برابر همه پروتکل‌های درمانی مقاومت دارد و بیشتر واکسن‌هایی که تا امروز ساخته شده تقریبا روی این ویروس ناتوان است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سعید نمکی با اعتراف به اینکه نظام سلامت ایران تاب‌آوری لازم را ندارد گفت: «اگر به دام ویروس هندی یا آفریقایی بیفتیم، تاب‌آوری نظام سلامت دچار مشکل می‌شود. من ابزاری به جز تمنا و خواهش ندارم. امیدواریم آتش به دامن‌ کل کشور نیفتد.»

هفته گذشته نیز سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفت‌وگو با ایرنا از مرگ یک نفر به دلیل ابتلا به گونه جهش‌یافته کرونا در هند و یک مبتلای دیگر به گونه آفریقایی در این استان خبر داد. 

سعید نمکی ۲۶ اردیبهشت در جلسه ستاد کرونای مشهد بار دیگر از خطر ویروس کرونای هندی گفت که از طریق مرزهای جنوب، جنوب شرقی و شرق، ایران را تهدید می‌کند. 

نگرانی‌ها درباره ویروس جهش‌یافته آفریقایی و هندی در تهران پس از انتشار اخبار ورود این انواع جهش‌یافته در نقاط مختلف ایران افزایش یافته است. رییس ستاد مبارزه با کرونای تهران در گفت‌وگو با ایسنا احتمال وجود نوع جهش‌یافته را در تهران تائید کرد و گفت: «تهران در حال گذر از خیز چهارم با ویروس جهش‌یافته انگلیسی است و هنوز شواهد قطعی از ویروس‌های جهش‌یافته در تهران را رصد نکردیم اما قطعا در تهران هم ویروس جهش‌یافته وجود دارد؛ زیرا وقتی در استان‌های متعدد تعداد قابل توجهی از این نوع ابتلا گزارش شده است، بدون تردید در تهران هم این انواع جهش‌یافته وجود دارد زیرا تهران حجم بالایی از ارتباطات بین استانی را تجربه می‌کند و مقصد بسیاری از سفرها است. بنابراین دور از انتظار نیست در تهران هم انواع جهش‌یافته مشاهده شود.»

علیرضا زالی برگزاری تجمعات و میتینگ‌های انتخاباتی برای تهران را خطرآفرین دانست و گفت: «هرچقدر هم پیش‌بینی و تمهیدات سخت‌گیرانه‌ای اعمال شود باز هم چون میتینگ‌ها یک ماهیت خودجوش دارند ممکن است در انتقال بیماری موثر باشند بویژه آنکه ما در تهران وضعیت نارنجی را تجربه می‌کنیم و بعید است تا هفته آینده تغییری در رنگ‌بندی آن ایجاد شود.» همچنین پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری نیز در گفت‌وگو با ایلنا از احتمال ورود تهران به موج پنجم کرونا صحبت کرد و گفت: «واکسن‌هایی که تزریق می‌کنیم آنقدر نیست که پوشش کافی ایجاد کند و اگر رعایت‌ها صورت نگیرد، ما وارد موج پنجم خواهیم شد.» 

طبق اعلام وزارت بهداشت، در شبانه روز گذشته ۲۳۳ نفر از مبتلایان به کرونا در کشور جان خود را از دست دادند و بر اساس معیارهای قطعی تشخیص، ۱۲ هزار و ۷۸۹ بیمار جدید شناسایی شدند که هزار و ۶۰۱ نفر از آن‌ها در بیمارستان بستری هستند. همچنین تاکنون دو میلیون و ۲۹۶ هزار و ۳۰۰ نفر دز اول واکسن کرونا و ۴۲۵ هزار و ۲۱۲ نفر نیز دز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به دو میلیون و ۸۲۰ هزار و ۵۱۲ دز رسیده است. در حال حاضر سه شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۶۲ شهر در وضعیت نارنجی و ۱۸۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.