از ارکستر زهره تا سمفونی برگشت حکومت طالبانی

ارکستر زهره، گروهی موسیقی دختران افغانستان، امسال در سفر سالانه خود به اروپا قرا است در سوئد، انگلستان و بلژیک موسیقی اجرا کند. مسوؤلان انستیتو ملی موسیقی افغانستان گفته‌اند که ارکستر زهره در کنار اجرای کنسرت‌های جداگانه، در چند جشنواره موسیقی نیز شرکت خواهد کرد. 

ارکستر زهره بزرگترین گروه هنری موسیقی بانوان افغانستان است که در سال ۲۰۱۴  تاسیس شده است. نوازندگان این ارکستر همه از بانوان هستند. اعضای ارکستر زهره در انستیتو ملی موسیقی افغانستان آموزش دیده‌اند. نوازندگان و اجراکنند‌گان ارکستر زهره در موفقیت‌های چشم‌گیر انستیتو ملی موسیقی افغانستان در چند سال اخیر نقش عمده‌ای داشته‌اند. انستیتو ملی موسیقی افغانستان در سال ۲۰۱۸ مشترکاً با یک گروه موسیقی آمریکا برنده جایزه جهانی پولار در موسیقی شد. موسیقی ‌دانان جهان این جایزه را به نام جایزه نوبل موسیقی می‌شناسند. 

ارکستر زهره و بانوان نوازنده آن را افغان‌ها نمادی از تغییرات مثبت اجتماعی می‌دانند که پس از سال ۲۰۰۱ در آن کشور اتفاق افتاده است. نواختن و اجرای موسیقی در حکومت طالبان جرم محسوب می‌شد و زنان از حقوق اساسی و آزادی‌های مدنی بی‌بهره بودند. ارکستر زهره در حالی برای اجرا به شهرهای اروپایی می‌رود که فعالان مدنی و حقوق بشر افغانستان از معامله بر سر آزادی‌های مدنی در گفت‌و‌گوهای صلح با طالبان نگران هستند. 

بیشتر از فرهنگ و هنر