تنش آبی یا ورشکستگی؛ ۳۰۰ شهر ایران درگیر بحران آب 

«ما در کشور اول صنعت را راه‌اندازی می‌کنیم و بعد به‌دنبال آب برای آن می‌رویم» 

ایران حدود ۸۸ درصد از منابع تجدیدپذیرش را مصرف کرده است- عکس از خبرگزاری فارس

ماه گذشته روزنامه ایران با انتشار گزارشی، در خصوص بحران آب هشدار داد. آن گزارش پیش‌بینی کرده بود که در سال جاری ۲۸۲ شهر با تنش کم‌آبی مواجه خواهند شد. حالا مصطفی فدایی‌فرد، پژوهشگر آب، می‌گوید ایران از بحران آب عبور کرده‌ است و به ورشکستگی آبی رسیده‌ است. طبق اظهارات او در گفت‌و‌گویی که روز دوشنبه با روزنامه «همدلی» داشته است، ۳۰۰ شهر ایران درگیر تنش آبی خواهند بود.

به گفته فدایی‌فرد، سیاست‌های افزایش جمعیت، خودکفــایی محصـولات کشــاورزی، افــزایش تنــش‌های بین‌المللی، تخصیص نامناسب منابع مالی و اعتباری، ناشفاف بودن سیاست‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، بی‌توجهی به گسترش رانت و فساد در کشور، نبودِ پاسخگویی مدیران و مسئولان و...، سیاســت‌هایی کلان در راستای تشدید بحران منابع آب هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمعه هفته گذشته نیز روزنامه همشهری گزارش داد که ایران پس از چهار دهه، از این پس خود را برای زندگی با شرایط خشکسالی آماده می‌کند، و سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹ را یکی از بدترین سال‌های آب در ایران عنوان کرد. رضا اردکانیان، وزیر نیرو، در آن پیوند گفته بود که دیگر نباید خشکسالی یا سیل را حادثه‌ای غیرمترقبه تلقی کنیم. باید پذیرفت که خشکسالی یا ترسالی شدید، مانند سیلاب‌ها همزاد با شرایط اقلیمی ایران هستند و برنامه‌ها طبق آن تنظیم شود.

در حالی تعداد زیادی از صنایع کشور بدون مجوز محیط زیست درحال فعالیت هستند که ایران حدود ۸۸ درصد از منابع تجدیدپذیرش را مصرف کرده است. در این میان، وزارت صمت اخیرا نامه‌ای به هیات مقررات‌زدایی ارسال کرده و نوشته است که برخی مقررات زیست‌‌محیطی مانع کسب و کار و تولید شده‌اند. اما معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است که اگر قوانین و مقررات زیست محیطی نباشند، اوضاع محیط زیست از آنچه هست بدتر خواهد شد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، مشکلات زیست‌محیطی در ایران را ناشی از در اولویت نبودن مسایل زیست‌محیطی می‌داند و می‌گوید ظرفیت بارگذاری‌های صنعتی در بسیاری از نقاط کشور، بیش از گنجایش آن نقاط بوده است: «ما در کشور اول صنعت را راه‌اندازی می‌کنیم و بعد به‌دنبال آب برای آن می‌رویم؛ آنچه در نهایت منجر به فرونشست زمین می‌شود.»