آغاز دومین هفته درگیری‌‌های مرگبار میان اسرائیل و حماس

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در نشست اضطراری شورای امنیت خواستار توقف فوری درگیری‌ها شد

حمله‌های هوایی متعدد اسرائیل، یکشنبه شب در غزه منجر به قطع گسترده برق و تخریب ساختمان‌ها شد- Anas BABA / AFP

 

با وجود درخواست‌های بین‌المللی برای آتش‌بس میان اسرائیل و فلسطینیان، حملات موشکی حماس به خاک اسرائیل و حمله‌های هوایی ارتش اسرائیل به نوار غزه همچنان ادامه دارد و این درگیری‌های مرگبار که تاکنون بیش از ۲۰۰ کشته برجای گذاشته است، وارد دومین هفته خود شد.

صبح روز دوشنبه، ۲۷ اردیبهشت‌ماه، خبرگزاری فرانسه از حمله‌های هوایی متعدد شبانه جنگنده‌های اسرائیلی به منطقه پرجمعیت نوار غزه خبر داد که منجر به قطع گسترده برق و تخریب ساختمان‌ها شده است. هنوز گزارشی از کشته‌شدگان این حمله‌ها منتشر نشده است.

ارتش اسرائیل نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در طول شب، تونل‌های زیرزمینی شبه‌نظامیان حماس در شمال نوار غزه را بمباران کرده است. براساس این بیانیه ۵۴ جنگنده اسرائیلی با هدف‌گیری حدود ۱۱۰ نقطه، ۱۵ کیلومتر از تونل‌های حماس را تخریب کرده‌اند.ساعتی پیش از آن نیز ارتش اسرائیل از بمباران هوایی و تخریب بخشی از یک تونل حماس واقع‌در نزدیکی یک کودکستان و مسجد در جنوب نوار غزه خبر داده بود. 

شبه‌نظامیان حماس یکشنبه شب، راکت‌هایی به‌سمت شهرهای بئرشبع و اشکلون در جنوب اسرائیل پرتاب کردند. پس از آن، ارتش اسرائیل اعلام کرد که در حملات هوایی خود محل سکونت ۹ فرمانده ارشد حماس را هدف قرار داده است، اما جزئیاتی درمورد این حمله‌ها و کشته‌شدگان احتمالی آن ارائه نکرده است. بنابر اعلام اسرائیل، از بعضی از این مکان‌ها برای نگهداری تسلیحات استفاده می‌شده است.

براساس گزارش‌ها، از آغاز این دور درگیری‌ها از یک هفته گذشته تاکنون درمجموع ۱۹۷ فلسطینی، ازجمله ۵۸ کودک در حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه کشته و بیش از ۱۲۰۰ نفر زخمی شده‌اند. در اثر حملات موشکی حماس نیز ۱۰ اسرائیلی، ازجمله یک کودک، کشته و ۲۹۴ نفر زخمی شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز یکشنبه با کشته‌شدن دست‌کم ۴۳ فلسطینی در حملات هوایی اسرائیل به غزه، مرگبارترین روز این درگیری‌ها در هفته گذشته بود و در همین روز، شورای امنیت سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی در نشست‌هایی اضطراری، خواستار توقف کشتار غیرنظامیان در این درگیری‌های مرگبار شدند. 

شورای امنیت سازمان ملل روز یکشنبه نخستین نشست علنی خود در رابطه با این موضوع، درمورد ادامه درگیری‌ها هشدار داد، اما تلاش اعضای این شورا برای صدور بیانیه مشترک در این زمینه به‌دلیل مخالفت آمریکا، برای سومین‌بار به نتیجه‌ای نرسید. آمریکا پیش از این در دو نشست غیرعلنی هفته گذشته نیز با تصویب بیانیه مشترک مخالفت کرده و گفته بود که این اقدام به «تنش‌زدایی» کمکی نخواهد کرد.  

لیندا توماس-گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، در نشست شورای امنیت گفت که دولت آمریکا ازطریق مسیرهای دیپلماتیک بی‌وقفه برای توقف درگیری‌ها تلاش می‌کند. 

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در شروع نشست اضطراری شورای امنیت، وضعیت و رخدادهای اخیر در درگیری میان اسرائیل و فلسطینی‌ها را «مطلقا هولناک» توصیف کرد و گفت که «درگیری‌ها باید فورا متوقف شود». 

دبیرکل سازمان ملل همچنین هشدار داد که این درگیری‌ها می‌توان به یک «بحران امنیتی و انسانی غیرقابل کنترل و تقویت بیشتر افراط‌گرایی» در کل منطقه تبدیل شود. 

گوترش ضمن محکوم کردن درگیری‌های روز یکشنبه که به کشته شدن بیش از ۴۰ فلسطینی در حمله‌های هوایی اسرائیل منجر شده بود، گفت: «این چرخه بی‌معنی خونریزی، هراس‌افکنی و ویرانی باید فورا متوقف شود.» او افزود که سازمان ملل خواستار همکاری فعالانه همه طرف‌ها برای دستیابی به آتش‌بس است و از آن‌ها خواست اجازه دهند تا کوشش‌ها برای میانجیگری پیش برود و به موفقیت برسد. 

روز یکشنبه در نشست اضطراری سازمان کشورهای اسلامی نیز وزیران خارجه کشورها خواستار پایان حملات هوایی اسرائیل و توقف کشتار غیرنظامیان شدند. شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی که ریاست این نشست را برعهده داشت، اسرائیل را به‌علت «نقض آشکار حقوق فلسطینیان» محکوم کرد.